A MOME Építészeti Intézetén belül a Baló Dániel és Bene Tamás vezetésével működő MOME studioB arra igyekszik bátorítani a diákokat, hogy az építészet szigorú szabályaitól elszakadva absztrakt gondolatokat fogalmazzanak meg, felhasználva és átalakítva az építészhallgatóként rendelkezésükre álló eszközöket.
A nyári alkotótáborok, a közösségben való építés az egyik legfontosabb elem a MOME Építészeti Intézet képzésében. Nagy Tamás építész, a MOME egykori tanára támasztotta fel az építés akkorra majdnem elfeledett egyetemi hagyományát és tette a képzési program hivatalos részévé a nyári alkotótáborokat. Az építőtáborok jelenléte a tantervben egyedi az építészképzésekben. A mindenkori elsőéves építészhallgatók ezzel a gyakorlattal zárják le az akadémiai évüket. Az Építészeti Intézeten belül a Baló Dániel és Bene Tamás által vezetett MOME studioB a mesterszakra felvett elsőéves hallgatók számára is visszahozta a közös építés lehetőségét, hogy a hallgatók tervei valós épületekké, építményekké, installációkká váljanak.
Az idei mesterszakos építőtábor azonban eltérő volt az eddig megszokott építésektől: a hallgatóknak kiírt feladat egy utaztatható "karaván" tervezése volt – helyszín meghatározása nélkül. Olyan, négy autóval szállítható, könnyen felállítható sátor tervezése volt a feladat, mely az autók tetőcsomagtartóit rögzítési pontokként kihasználva egy térlefedést hoz létre az autókban utazó 16 fő számára, mely alatt esőtől és tűző naptól tudnak védetten zajlani az építőtáborokban megszokott építési munkálatok, közös étkezések és akár az esti tánc. Ezen felül az autók tetőcsomagtartóit az elemek szállítása és a sátor felépülése után alvóhelyként kellett megtervezni, így a tetőcsomagtartók felhasználásával a karaván bivakszállásként is funkcionál. Az így létrejövő infrastruktúra kiküszöböli a legkülönfélébb építési helyszínek hiányosságait: közösségi fedett-nyitott tér és szállás. A karaván méreteit a tetőcsomagtartón szállítható súly- és mérettartomány erősen megkötötte, ugyanis elvárás volt, hogy a teljes felszerelés négy autó tetején szállítható legyen, hiszen az autókban a hallgatók és a táskák, szerszámok, kemping konyha, tábori zuhany és gázfőzők kapnak helyet.
A hallgatók tervei közül Nyuli Zsombor és Szelevényi Oszkár koncepciója lett kiválasztva és közösen továbbfejlesztve, bevonva Véghelyi Borbála és Gárdos Lili ötletét, mely az összeszereléshez szükséges kétágú létrákat egy mozdulattal a tér közepére helyezhető asztallá vagy pulttá alakítja.
A terv egyik legfontosabb alapelve a helyszíntől független, rugalmas használhatóság biztosítása volt. Emellett cél volt egy olyan szerkezet létrehozása, amely elősegíti a tábori közösségi élet kialakulását, miközben csak a legalapvetőbb téri lehatárolásokat alkalmazza. A szerkezet merev része összesen négy acél oszlopból áll, melyeket racsnis hevederekből feszített koszorú húz össze, és erre feszül ki két átlóval az ötödik fa oszlopcsonk, mely a sátortető csúcsát az összeszerelés utolsó fázisában tolja fel az átlók racsnikkal való megfeszítésével. A hevederek rikító színükkel kirajzolják az erőjátékokat is: húzott/feszített hevederek és öt nyomott oszlop. A szállítás során dobozként felhajtott tetőcsomagtartó-felépítmények kihajtásával két férőhelyes bivak fekhelyek jönnek létre, melyeket az oldalra kifeszített sátorszárnyak védenek az esőtől. A kész sátor 32 négyzetméter szabadon felhasználható fedett teret hoz létre, a kihajtott oldalsó szárnyak ehhez plusz 20 négyzetmétert adnak hozzá. Az autók csomagtartóiba kényelmesen lehet elpakolni a napközbeni munkához szükséges szerszámokat, így a belső teret könnyen átalakítva a főzés-étkezés színterévé. Szél és eső esetén pedig a sátor nyitott homlokzatai zárttá tehetők a római rolóként felhúzható oldalsó ponyvákkal.
A tábor gördülékeny kivitelezése érdekében több hetes előkészítő munka, előregyártás előzte meg az építést. A hallgatók a fa- és fémműhelyben dolgoztak a legtöbbet, különböző új szerkezeteket és megmunkálási folyamatokat is megismerve – mint például a Bosch kompatibilis alu-profilok és kalapácsfejű csavarok kapcsolatai, riglizett sátorponyva szabásminta és hasasodás-mentes kifeszítés, a racsnis hevederek lehajlásának vizsgálata, esztergálás, hegesztés. Az indulás napján került sor a még szétszerelt állapotban lévő szerkezet felpakolására az autók tetejére.
A prototípus helyszíni felépítése és tapasztalatai, tanulságai során kialakult egy "karaván light" ötlete is, melyet egy személyautó is képes lenne tetőcsomagtartón szállítani és még könnyebb, gyorsabb felállítást tenne lehetővé – persze így feladva a tetőn alvás lehetőségét – de ez egy következő felvonás lesz.
MOME studioB
A projekt a MOME studioB vezetésével, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építészeti Intézete kreditált kurzusának részeként valósult meg az NKA támogatásával, a Field of Sparks fesztivál helyszínén, Ipolytarnócon.
Támogatók: alu-profilok.hu - Trinox-60 Bt.
Szerk.: Hulesch Máté