Design/Belsőépítészet

Múltbéli összkép, jelenkori kényelem – Egyedi fotelek az Operaházban

2022.06.08. 13:58

A közelmúltban felújított Operaház enteriőrjének fontos részét képezik az Arterior Komplex Kft. által szállított székek, melyeket két olasz cég, a nagymúltú Poltrona Frau és a Marconi Technologies közreműködésével alkottak meg. A fotelek kialakításánál ugyanolyan fontos szempont volt a korhű, esztétikus megjelenés, mint a kényelem és a tartósság.

Ybl Miklós remekműve, az Operaház felújítása során uniós közbeszerzési pályázatot írtak ki a nézőtér egyedi tervezésű és gyártású foteljeinek tervezésére és gyártására, melyet az Arterior Komplex Kft.-vel közösen nyert meg az olasz Poltrona Frau és a Marconi Technologies. Mint ahogy az Arterior olasz származású üzletfejlesztési vezetője, Devescovi Andrea elmondta:
„A Poltrona Frau kifejezetten régóta figyelte ezt a pályázatot, majd a két cég együtt keresett meg minket. Egy nagyon komoly pályázati anyagot állítottunk össze közösen a két céggel, majd a gyártástól a beszerelésig folyamatos egyeztetéseket folytattunk a résztvevő felekkel. Maga az egyeztetés is közel egy évig tartott, a folyamatban sokat segített, hogy olaszul tudtam kommunikálni a beszállítóinkkal."

A korhűségre törekvő székek megtervezésében az épület teljes felújítását jegyző Zoboki Építésziroda is részt vett azok megrajzolásával. A fotelek végső formájukat a cégek közötti folyamatos, többlépcsős egyeztetés során nyerték el, az Arterior faipari mérnökeinek közreműködésével. „Bemutattuk a bútorterveinket, jóváhagyták, mi legyárttattuk, majd bevittük a mintadarabot, amit ők véleményeztek, és jelezték, hogy ez vagy az legyen kicsit sötétebb, itt-ott legyen hosszabb, álljon inkább így a lába... Mi pedig módosítottuk a prototípusokat a kérések alapján." – Tudtuk meg a magyar cég üzletvezetési fejlesztőjétől.

A székekből összesen hat típus készült el, mind több variációval. A zsöllyeszinten 379 darab, tölgyfából készült, szegecselt pamutbársony kárpitos zsöllyefotel igazodik a térbeli struktúrához. A modellek egyediségét és exkluzivitását fokozza az íves háttámla, a székek részletének gondos kidolgozása; a szegecsek, a biléták, a széklábak iránya, formája, illetve a színek egymáshoz és az épület többi részéhez való viszonya is hosszú egyeztetési folyamat eredménye volt. Ezen a szinten az eredeti, 1884-es állapothoz visszakanyarodó, fokozatosan növekvő dőlésszögű padlózat tette szükségessé a különböző székváltozatokat, így ugyanahhoz a széktípushoz különböző lábakat kellett gyártani. A felújított tér fontos változása, hogy megszűnt a zsöllye korábbi hármas osztása, valamint, hogy a zenekari árok, amit az 1912-es átalakítás során becsúsztattak a színpad alá, most visszakerült eredeti helyére. Bár ezáltal kevesebb lett az ülőhely ezen a szinten, de az eredeti állapotokhoz sokkal jobban hasonlít, és a hangzását is visszanyerte a tér. A székek rendezvény esetén elbonthatók.

A páholyokba, összesen három szintre a zsölyeszintihez hasonló, de fix ülőlapos, széles és kényelmes fotelek kerültek az első sorokba, összesen 128 darab. Mögöttük kétfajta magasságú, összesen 134 darab magasszék található. A tervezők rendkívüli hangsúlyt fektettek a korhű anyaghasználatra és megjelenésre.  A harmadik emeleti karzatot kakasülőként is emlegetik – ez az operarajongók emelete, hiszen akusztikai és vizuális szempontból ez az egyik legértékesebb hely. Ezen a szinten összesen 321 darab ülőhely készült. A Poltrona Frau gyár projektvezető mérnöke segítette a beépítést.

Ugyanitt állóhelyeket is kialakítottak, ehhez a harmadik emelet lépcső-rendszerét, menekülési rendszerét, és a sorok közötti magasságokat is át kellett tervezni. Ezekhez a karzati állóhelyekhez is az Arterior készítette az álláskönnyítő támaszokat. Ezeknél – csakúgy, mint a különböző széktípusok esetében – beépítették a Marconi Technologies interaktív kijelzőit, melyeken többek között a librettót lehet követni, az előadások alatt több nyelven is megjeleníthető a szövegfelirat, továbbá a nézők információkat kaphatnak az adott produkcióról, tájékoztatást a szereposztásról, illetve a színházban történő más eseményekről is. A kijelzők típusa, mérete, színe is hosszú egyeztetési folyamat eredménye volt, színben mindenhol a környezetükhöz illeszkednek.

Az Arterior Komplex Kft. – a Szépművészeti Múzeum bútorzata után – ismét bizonyította, hogy képes az összetett tervezési és gyártási folyamatokat egy kézben tartani. „A nulladik ponttól az utolsóig képesek vagyunk végigvinni bármilyen projektet, tehát attól a pillanattól kezdve, hogy valakiben felmerül, hogy be szeretne rendezni egy teret, egészen addig, hogy a bútordarab beépítésre kerül, mi az egész projektet átlátjuk. Az, hogy mi ezt a folyamatot kézben tartjuk, a megrendelő számára megnyugtató és kényelmes, és ha ránk bíznak valamit, biztosak lehetnek abban, hogy azt mi határidőre és nagyon igényesen megvalósítjuk." – mondta Varga Zsolt, ügyvezető igazgató.

Az Arterior Komplex Kft. munkájáról még több információt találnak a Facebookon, illetve az Instagramon