Sejima és Nishizawa bármilyen volumenben is alkotnak, épületeikben mindig megjelenik az átláthatóság, a könnyedség, a környezettel való aktív kapcsolat, lehet ez akár egy iskola osztályterme, egy esővédő, vagy a zsűri által is kiemelt Rolex Lausanne-i Oktatóközpontja. Ez a szellemiség maximálisan jelenik meg utolsó nagyszabású munkájukon, az észak-francia Lens városában 2012-ben átadott Louvre fiókmúzeumon is. Az alapvetően egy szintes, hatalmas üvegfelülettel, kívül-belül szinte csak az áttetszőséggel és a fehérrel operáló 28.000 nm-es, mégis visszahúzódó minden elemében kortárs épületegyüttes jól harmonizál a körülötte, szatellitszerűen szétterülő bányászváros családi sorházas környezetével. A nagy francia fiókmúzeumok sorában a Pompidou Metz után megnyílt Louvre Lens szakmailag és építészetileg is kísérleti munka, a világ legnagyobb múzeumának hírében álló párizsi megaintézmény a következő egységét Abu Dzabiban, Jean Nouvel tervei alapján építi.
Akadozni látszik viszont az építészpáros jelenleg futó párizsi projektje. A város nagyhírű, központi – a rue de Rivoli és a Szajna közötti – fekvésű, több épületet magába foglaló áruháza, az 1869-ben megnyílt La Samaritain több évtizede hanyatlik, számos részét bezárták, más szárnyában vegyes bérlői összetételben átlagos kínálatot találtunk. Az LVMH csoport 2001-ben vette meg az áruházat, hogy itt alakítsák ki a luxustermékek forgalmazásával foglalkozó cég zászlóshajóját.
Az art nouveau stílusjegyeit magán hordozó épületegyüttes megújítására a Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa alkotta SANAA iroda kapott megbízást, akik merészen nyúltak hozzá a meglévő épületekhez. A luxusáruházat, szociális bérlakásokat, irodákat magába foglaló megújuló La Samaritain rue de Rivoli felőli homlokzata lényegesen átalakulna, számos elemét elbontanák és helyére egy áttetsző, hullámzó üvegborítást kapna. Belső terében megmaradnának az eredeti acélszerkezetek, eredeti formájában újulna meg az áruházat jól bevilágító míves üvegtető. A 2005-ben bezárt áruház átépítése igen lassan indult meg, tavaly már egyszer rövidebb időre le is kellett állnia. Az újranyitást eredetileg a Frank Gehry tervezte Louis Vuitton Múzeum átadása megelőzően, 2013-ra időzítették, a terv megvalósulása azonban most komoly nehézségekbe ütközött, mivel a városvezetés, engedve a műemlékvédők érveinek, januárban visszavonta a kivitelezési engedélyt. Indoklásukban elmondják, hogy „zuhanyfüggönyre” emlékeztető üveghomlokzat nem illeszkedik bele a 18-19. századi, Haussmann-i környezetbe. A megrendelő, a LVMH csoport első embere, Franciaország leggazdagabb üzletembere Bernard Arnault a bíróságon készül folytatni az ügyet, de az áruház így is legkorábban csak 2016-ban nyílhat meg egyáltalán.
Bán Dávid