A közösségi és a privát tér határainak újraértelmezéséről ismert japán építész, Riken Yamamoto lett az építészek legmagasabb kitüntetéseként számon tartott Pritzker Díj 2024-es díjazottja.
Yamamoto számára a tér egyet jelent a közösséggel – a közösséget „egy tér megosztásának érzéseként" határozza meg. A szabadság és a magánélet hagyományos fogalmainak dekonstruálásával elutasítja azt az uralkodó nézetet, amely a lakhatást a szomszédokkal való kapcsolat nélküli árucikké redukálja. „A jelenlegi építészeti megközelítés a magánéletet hangsúlyozza, tagadja a szociális kapcsolatok szükségességét. De továbbra is tiszteletben tarthatjuk az egyén szabadságát, miközben köztársaságként élünk együtt az építészeti térben, harmóniát teremtve a különböző kultúrák és életszakaszok között." – mondja.
Alejandro Aravena, a zsűri elnöke és 2016 Pritzker-díjasa szerint Yamamoto pozitívan járul hozzá a közösség megteremtéséhez. „Az egyik dolog, amire a jövőben a leginkább szüksége van a városoknak, hogy az építészeten keresztül olyan feltételeket teremtsünk, amelyek megsokszorozzák az emberek lehetőségeit a találkozásra és az interakcióra." magyarázza. „Megnyugtató építész, aki méltóságot visz a mindennapokba. A normalitás rendkívülivé válik. A nyugalom pompához vezet."
Yamamoto öt évtized alatt épített alkotásai megtalálhatók Japánban, Kínában, Dél-Koreában és Svájcban is. Portfóliójában magánlakások, állami lakások, általános iskolák, egyetemi épületek, intézmények és várostervek is szerepelnek.
Pályafutása során számos elismerésben részesült, 2010-ben Yokosuka Art Museum számára készített tervével elnyerte a Japán Építészek Intézetének díját. 2013-ban a Nemzetközi Építészeti Akadémia (International Academy of Architecture) akadémikusává jelölte. Válaszul a Tohoku földrengés és cunami következményeire, megalapította a Local Area Republic Labo kutatóintézetet, amely elkötelezett a közösség építészeti tervezésbe történő bevonása mellett. 2018-ban megalapította a Helyi Köztársaság Díjat, amellyel a jövőt alakító fiatal építészeket ismerik el.
Forrás: Archdaily, The Pritzker Architecture Prize