KONCEPCIÓ
Városépítészeti, városszerkezeti, közlekedési kapcsolatok
Telepítés, parkolás, belső közlekedés, gyalogos forgalom
1. Meglévő épületek – elbontott épületek
A területen meglévő, általánosságban avult épületállományból a terv kialakítása során csak a pályázatunkban tervezett, koncepcionális alapvetésekkel össze nem egyeztethető épületeket javasoltuk bontásra (az ábrán feketével jelölten).
Első alapvetés:
1.) A meglévő épületállomány lehetőség szerinti maximális tiszteletben tartása, megőrzése.
A tömbön belül kialakult beépítés nem a véletlen műve, épületeinek története van. Sőt, mint szakmát gyakorlók tudjuk, vannak megálmodóik, építőik, üzemeltetőik és használóik is. Emberi sorsokat láttak - és voltak társai hétköznapjaiknak, sportólói pályák kezdetének. Lakóhelyünk - a generációk kontinuitása, apáink és nagyapáink élete révén - hétköznapjaink folytonos színtere. Itt nőttek fel elődeink, őseink - az ország névtelen és híres bajnokai is. Mi a pályázatunkban nem tettünk mást, csak igyekeztünk ezt a makacs és minden sarkon visszaköszönő tényt tiszteletben tartani, az időszerűség és innováció figyelembe vételével.
2. Meglévő épületek – tervezett épületek
Az 1.) alapvetést követve koncepcionális tervet készítettünk a program kialakítására.
A megadott szempontok alapján, a területi korlátokat és adottságokat figyelembe véve helyeztük el a programban szereplő épületeket. Legyen tehát minden, ami kell és elfér. Ezt a stadiont az Ország, a magyar sportolók és a külföldi vendégsportolók fogják használni. Ez a terület az Olimpiai Játékok magyar szentélye kell, hogy legyen.
Ez a tervpályázati kiírás elképzelése, ezt kellett tehát megoldanunk. Szürkével jelöltük a területen megtartott épületeket, sárgával a tervezett új épületeket, létesítmények javasolt elhelyezését, a beépítési tervjavaslatot. A lebontott épületek funkcióit (pl a tornacsarnokokat) az új, tervezett épületekben visszapótoljuk.
3. Megemelt térszint
Koncepciónk és a beépítés fontos alapja a megemelt térszint, az Aréna bejárati szintje tovább folytatódik a területünkön.
Kulcsszó: hatékonyság, környezeti minőség, a rendszer egysége.
Fő irány: Az Arénával összekapcsolt lemezfelület rendszere a + 8 m-es szinten, a legnagyobb tömegszállító közlekedési eszközre fűzve.
4. Kiszolgálás - Parkoló lemezek
Minimum 60.000 ember jön ide a legendás „angol-magyar” 50.-ik évfordulójára, és mindenkinek kell, hogy legyen itt helye.
Második alapvetés:
2.) Menjünk a lehető legközelebb az új labdarúgó stadionhoz. Kevesebb mozgatás, célszerű, rövid útvonalak = takarékosság emberrel, energiával.
Sok ezer ember jön ide, metróval, autóval, autóbusszal. De amikor 6:3-ra megint Mi győzünk majd, mindenki egyszerre áll föl, és a bíró záró sípszavának elhangzása után gyorsan haza akar majd menni.
Hogyan csináljuk?
A sokezres tömeg oszladozik, sietnek vissza otthonaikba, hogy gyorsan megbeszélhessék az eseményeket. A tervpályázat egyik kulcskérdése a gyalogosok mozgása, a parkolók megközelítése. Ennek megoldásával működőképessé válik a terület. A régi rendszer alkalmatlan, teljesen új rendszerre van szükség.
A megemelt térszint alatti parkolólemez 2, illetve 3 szintes. Az autóbuszok közlekedési- és parkolási területein a megfelelő űrszelvény biztosítása végett két szinten (-1 és 0 szint) alakítunk ki parkolófelületet (az ábrán sárgával jelölve), a csak személygépkocsik által használt területeken a megemelt térszint alatt egy további köztes parkolólemezt is biztosítunk (-1, 0 és +1 szint) - az ábrán bordóval jelöltük. Halvány piros színnel a -1 szinti parkolóterületek jelennek meg.
5. Kiszolgáló utak - Érhálózat
Az ábrán sötétpirossal jelöltük a felszíni kiszolgáló forgalmat, halvány pirossal a megemelt térszint alatti kiszolgálást. A területet kiszolgáló utak a „szürke” hétköznapok mindenkori útjai. Táplálják a testet, teszik rájuk rótt feladataikat. A „nagy eseményeket” sok kicsi személygépkocsi és kisteherautó napi mozgása látja el.
6. A nagy - „új” út
A Dózsa Görgy út nyomvonalának korrekciójával az innen megközelíthető új parkolók a stadion területével közvetlen kapcsolatba kerülnek. A területet feltáró, teljesen új nyomvonalon vezetett útpáros „karjaival” a teljes testet megnyitja, lehetőséget adva immár a „vénáknak” a hatalmas forgalom levezénylésére. A szaggatottal jelölt, terepszint alatti utak tehermentesítik a Dózsa György utat nagy rendezvények estén.
A többszintes parkoló lemezt az adottságokhoz alkalmazkodva úgy kellett kialakítanunk, hogy a sűrűn hömpölygő ember áradattal ne találkozzon. Az úthálózat fő funkciója: hatékonyan kapcsolódni a parkoló lemezekhez, gyorsan tölteni, illetve kiüriteni azokat a nagy események idején. Fekete vonallal a Dózsa György út korrekciója, szaggatottan az érhálózat új területi elemei láthatók a -1-es szinten. A Dózsa György út menti parkolóra felhajló lemez zöldfelülettel fedett, így a stadionok felől növényzetet látunk.
7. Zöldterületek
Harmadik alapvetés:
3.) Legyen minél több zöld, legyenek parkterületek. Érezzük jól magunkat a zöld környezetben, legyenek találkozási helyek, kilátások, rálátások, találkozási pontok, teresedések, vízfelületek.
Kulcsszó: elegánsan, szellősen.
A Puskás Ferenc Stadion méltósága és szépsége uralja a területet. Tiszteljük nemességét, hiszen elnevezésével is ezt tettük. A szobraink maradjanak velünk, ne legyenek hatalmas idegenek, jöjjenek közénk. A Dromos oszlopcsarnok szobrait levesszük a magas talapzatokról, és a Gerevich Aladár Sportcsarnok előtt kialakított ligetes téren helyezzük el őket. Szürke színnel jelöltük a meglévő és tervezett épületállományt, zölddel a parkterületeket, a zöldfelületek kapcsolódó kialakítását.
8. Beépítési javaslat
A terület meglévő adottságait figyelembe véve, a gyalogosmozgások és a zöldfelületi rendszer kialakításának optimalizálásával tettünk javaslatot a terület beépítésére.
szerző: SAGRA Építész Kft. , Creatio Kft.
építész vezető tervező: Sajtos Gábor
településtervező: Német Lajos
tervezők: Páll András, Virág Péter, Szőke F. Zsolt, Grand Gabriella, Sándor Katalin, Rhorer Ádám, Fiala István, Német Dániel, Orosz Ágnes