Alig egy kilométerre északra a római történelmi városközpont határát jeltő Porta del Pololótól, a 20. századi építészet több kiemelkedő munkájával körbevett, bezárt elektronikai alkatrészgyár rehabilitációjára írt ki nemzetközi építészeti pályázatot az olasz főváros által megbízott CDP Investimenti Sgr holding cég. A város vezetése 2013-ban döntött a Zaha Hadid által jegyzett MAXXI, a 21. század Művészetének Nemzeti Múzeuma szomszédságában levő gyárnegyedet elsősorban kulturális, népszerű tudományos célú hasznosításáról.
A Flaminio városrész több jelentős épülettel gazdagodott az elmúlt bő fél évszázadban. 1957-ben Antonio Nervi tervei alapján stadion épült ide, ami jelentős szerepet játszott az 1960-ban megrendezett nyári olimpiai játékok idején is. A kerületbe települt az olimpiai falu is, illetve a túlparton áll a Foro Italico, mindez erőteljesen magán hordozza az 1960-as évek meghatározó stílusjegyeit. Legújabban pedig Renzo Piano Parco della Musica épületegyüttese és a Zaha Hadid-féle MAXXI települt a negyedbe.
A MAXXI-t lényegében körülölelő ipari épületegyüttes rehabilitációjára kiírt pályázatban a nyertesnek egy több mint 5 hektáros területen kell egy új városi teret megteremtenie. A térség legnagyobb részén egy nagyszabású tudományos park (Tudomány városa) jönne létre, emellett szintén ugyanilyen arányban magánlakások épülnének, de a tervekben szerepelnie kell 6000 nm szociális bérlakásnak, illetve hasonló méretű kereskedelmi-, valamint szórakoztató egységeknek. Mindehhez egy 14.000 négyzetméteres közpart is kapcsolódik majd.
Eredményhirdetést nyárra terveznek, akkor derül ki, hogy milyen arculatot kap az igen karrakteres Hadid-féle múzeum körüli, tervezetten nagy tömegeket vonzó új városrész. Az 1960-as olimpiára már jelentősen megváltozott negyed élete az elmúlt években élénkült meg igazán, amikor két jelentős kulturális központ, a MAXXI és a három hangversenytermet, több éttermet, lemezboltokat magába foglaló zeneközpont, a Parco della Musica megépült. A bő 10 éven keresztül épülő, eközben több válságot megélő, azóta jelentős díjakat besöprő, a közönség és a szakma által is az egekbe emelt MAXXI épülete előkertjével, kapcsolódó szárnyaival számos funkciót magába foglalva a legszélesebb közönségrétegeket vonzza ide. Ugyanakkor a kurátorok és az egyre szűkülő költségvetésből gazdálkodó múzeumvezetés számára örök fejfájást jelent a Hadid által megteremtett, legkülönbözőbb típusú falfelületeket alkalmazó, szabálytalan és nehezen be-, illetve átrendezendő kiállítási terekkel rendelkező múzeum ésszerű és gazdaságos kihasználása.
Bán Dávid