Fenntartható technológiák, ergonomikus kialakítás, kézműves részletek, natúr árnyalatok, multifunkcionális-moduláris bútorok, ügyes és esztétikus (iroda)térszervező megoldások, mindez egy-egy izgalmas, extravagáns neon tónussal és izgalmas formával bolondítva – ez a Kinnarps csoport legújabb termékpalettájának receptje.
A legújabb skandináv design trendek
A 2023-as nemzetközi szakmai kiállításokon, például a milánói Salone del Mobilén, vagy akár a Bolognában megrendezett Cersaie burkolatkiállításon egyértelművé vált, hogy a diófa, a mid-century formák és minták mellett az élénk színek, az írzöld, a terrakotta, illetve a narancsos, barackos, lazacos árnyalatok is visszatérnek az enteriőrökbe. Skandináv vonalon a stockholmi Design Héten taroltak az élénk, vibráló színek, valamint a pasztelles vízzöld és fáradt kék tónusok, ám a legnagyobb hangsúlyt nem a legújabb színekre, hanem sokkal inkább a fenntarthatóságra fektették. A transzparens, kézműves és környezettudatos gyártási technológiákra, a minőségi és újrahasznosított anyagok alkalmazására, és nem utolsó sorban az új termékek egész életútjának tudatos tervezésére – és mindez a legújabb irodabútorokra egyaránt érvényes.
A ‘fenntarthatóság’ buzzwordöt felváltotta a körforgásos gazdálkodás
Ma már nincs nagyvállalat, amely ne az ESG [Environment (környezet), Social (társadalom), Governance (irányítás)] startégiáját csiszolgatná, ezen túlmenően a progresszív gyártó cégek kevésbé a fenntarthatóságról, sokkal inkább a fenntartható körforgásos gazdálkodásról beszélnek. A Kinnarps csoport DNS-ének ez gyakorlatban is a szerves részét képezi – amellett, hogy minden egyes új termék ennek megfelelően jön létre, az ügyfeleiket is épp erre a tudatos szemléletre ösztönzik. Mi lesz a bútorral, amikor az élettartama végére ér? Újrakárpitozható, cserélhetőek az alkatrészei? Mi történik, ha egyetlen szerkezeti elem sem menthető (bár ez igencsak ritka jelenség)? Hova vigyük, hogyan szabaduljunk meg tőle, mi legyen a sorsa? Célszerű beruházásként, mintsem költségként tekinteni az irodára (és persze a benne lévő bútorokra) – ez a szemlélet a minőségre, valamint a hosszú távú gondolkodásra ösztönzi az adott céget vagy felhasználót. Egy bútordarab ugyanis kizárólag akkor tud egy teljes életciklust teljesíteni, amennyiben megfelel ezeknek a kritériumoknak.
Visszatérés a kézművességhez
Egész máshogy érünk hozzá egy kézzel készült, designer által megálmodott kapszulakollekciós bútordarabhoz, mint egy tömeggyártott cikkhez – óvatosabban tologatjuk, kiemelt figyelmet fordítunk a tisztaságára, egyszóval: tiszteljük. Ilyen például a ’YARN’ szófa, amelyet kézzel font húrok díszítenek, vagy a Skandiform fabútorai, amelyeken a legkiválóbb mesteremberek dolgoznak. Mivel a Kinnarps design márkáinál minden esetben időtálló formák és míves, „jolly joker" darabok születnek – és viszonylag ritkán kerülnek új termékek a kínálatba –, felesleges is trendeket emlegetni, hiszen a trendek nagy része előbb-utóbb, de inkább előbb kimegy a divatból.
A rugalmas téralakítás titka: moduláris mobíliák
A flexibilitás és a terek rugalmassága már a COVID előtt megjelent. Mivel rengeteg cég kényszerült rá, hogy racionalizálja a tér kihasználtságát (és új színt vigyen az irodában töltött munkanapba), előtérbe kerültek a moduláris megoldások: ezek a bútortípusok hosszú távon kis kiegészítésekkel átvariálhatók, költözésnél vagy felújításnál könnyen az új koncepcióhoz igazíthatók, tehát praktikusak.
A svéd Materia 2023-2024-es katalógusában az egyik legújabb moduláris ülőbútorcsalád a Fredrik Mattson által tervezett ’OAS’. Ugyan a bútor lágy, íves formavilága és gazdag színpalettája a ’70-es évek kanapéit idézi, mégis kortárs, semleges, és ami a legfontosabb: funkcionális. A modularitás elengedhetetlen egy irodatérben: bővíthető, rugalmasan kezelhető, átmozgatható, egy szempillantás alatt kisebb társalgóegységek, komplett lounge sarkok, előadóterek is létrehozhatóak a rendelkezésre álló elemekből – és lássuk be, ez jóval elegánsabb megoldás, mint harminc kihajtható széket térbe rendezni, amikor több látogatót fogad az adott cég. Az ’OAS’ akár puffként, kétszemélyes kanapéként, lámpával kiegészített karfás verzióban, egyszemélyes, asztallal kombinált fotelként vagy háromszemélyes szófaként (és még számtalan másik verzióban) is rendelhető, USB-csatlakozóval, gurulós, illetve stabil lábakkal. És mivel a Kinnarpsnál minden egyes darab szabadon konfigurálható (egészen a legapróbb gombokig), így biztosan az a darab kerül az irodatérbe, amely valóban szükséges, és minden igénynek megfelel.
Tombol a biofilic design az irodaterekben
A természetközeli elemek integrálása – például növényfalak, növénytartó állványok, vagy általánosságban a természet inspirálta árnyalatok és anyagok – szintén a Kinnarps egyik alaptézise, elvégre a munka jóval kellemesebb, felszabadultabb és persze hatékonyabb egy olyan térben, amelyben irathalmok helyett üde, zöld pálmalevelek ölelnek körbe minket. Az utóbbi években a tároló bútorok egyre légiesebbé váltak, megjelentek az acélvázas, perforált lemezzel megspékelt, színes darabok, amelyek nem nehezítik el teret, és még növénytartó állványként is funkcionálnak (de ma már mindenütt hasonló megoldásokat találunk, akusztikai panelekben, térelválasztókban, szekrények lerakópolcain).
Ilyen például Marie Oscarsson ’COUTURE’ acélvázas, perforált lemezzel borított, légies lerakóasztalkája, amelynek pasztellrózsaszín, élénk piros, mustársárga és chilibordó árnyalatai igazi statement darabok (akár a különböző színeket kombinálva, akár önálló árnyalaként), funkció szempontjából pedig nemcsak egy kreatívan, szabadon variálható, dekoratív, nyitott tárolóegység, amelyre növények mellett egyéb dekorációs elemeket pakolhatunk. Akárcsak a Kauppi & Kauppi által tervezett akusztikai panelekkel borított ’HEDGE’ növénytartós (multifunkcionális) térelválasztók, amelyekkel ügyesen becsempészhető a természet az iroda falai közé – akár önmagában, akár több darabot egymás mellé helyezve stílusos és funkcionális kiegészítője lehet egy open office térnek.
A minőségi bútorok egy egyszerű kárpitcserével könnyedén új életre kelnek
A nem-moduláris, kisebb ülőegységek terén is született pár izgalmas újdonság – a Materia, Axel Bjurström tervei alapján készült ’BON’ lábtartói és karosszékei például teljesen új szintre emelik az design fogalmát. A könnyedén eltávolítható és visszahelyezhető, mosható, buklészerű rusztikus kárpitanyag számtalan különböző árnyalatban elérhető, de érdemes kiemelni a púderrózsaszín változatot, amely olyan, akár egy bájos budoire fotel. És mi történik, amikor egy szövet hosszú évek után eléri élettartamának a végét? Némi ráncfelvarrással minden bútor újjá tud születni – a Kinnarps legújabb bemutatótermében számos régebbi modell kapott vadonatúj külsőt, ezzel is példázva a fenntarthatóságot, elvégre mi értelme kidobni egy olyan darabot, amely még évekkel később is működőképes és stílusos?
Régi anyagok új élete
Az anyagok régi-új életénél maradva – nem feledkezhetünk meg a Materia legújabb kiegészítőiről sem. Egy gyártási folyamat során temérdek lehulló kárpitanyag keletkezik, amelyeket ezúttal gyönyörű, kéttónusú RE-FOLD díszpárnaként láthatunk viszont a márka kínálatában, egy irodatérben pedig üdítő az ilyen színes, otthonos dekorációs elemek jelenléte.
Charlotte von der Lancken 2020-as ’Év tervezése’ díjas ’TINNEF’ lerakóasztala az új kollekcióban dohányzóasztal formájában tér vissza – a négy filigrán falábon álló tarka asztallap látványos, játékos, kaleidoszkópos megjelenését ledarált műanyag szemcsék képezik. A kisbútor szintén kiváló példája a Kinnarps fenntartható hitvallásának, ugyanis az asztallapok 100% újrahasznosított PET palackból, kozmetikai tégelyekből, dobozokból és egyéb műanyagot tartalmazó hulladékból készülnek.
Régi kedvencünk a ‘PETCH’ szék, amelyből soha nem készül két ugyanolyan darab: a megrendelők csupán a színárnyalat tekintetében döntenek, a többi már kizárólag a varrónőn múlik, hiszen a végső borításhoz szükséges anyagokat szín szerint, a gyártás során lehullott maradék anyagokból, egy nagy gyűjtőzsákból választják ki.
Otthonteremtés a közületi terekben
Nincs skandináv design – illetve biofília – tömör fa elemek nélkül. Az NC Nordic Care filozófiája szerint pedig nem csupán makulátlan felületű fából lehet jó bútort létrehozni, ezért „hibás", vagyis nem tökéletes fadarabokat is feldolgoznak (olyan elemeket, ahol nem teljesen homogén a fa textúrája, csomók és fagyűrűk tarkítják az anyag felületét). Ilyen tökéletlen fából gyártják a ’RARE 077’ székeket is, amelyek a lehető legkisebb hulladék- és anyagfelhasználással, “empatikus" hozzáállással készülnek, kialakításuk végtelenül egyszerű, mégis stílusos, tehát ízig-virág skandináv. A klasszikus, északi esztétika egyébként nem áll messze az NC stílusától, ugyanis a márka tradicionális formában csempészi be az otthont (és a skandináv életérzést) a közületi terekbe, mint például általános iskolákba, irodákba vagy éppen idősek otthonába. És semmi nem fenntarthatóbb az időtálló, tudatosan trendkerülő bútorok létrehozásánál, amelyek még évtizedekkel később is – mind forma, mind anyaghasználat terén – hitelesen működnek egy térben. A Björn Dahlström által tervezett ’BJÖRN’, ’STURE’ és ’CURT’ székek a klasszikus pálcás hintaszékek és étkezőszékek formavilágát idézik, nem is beszélve a YesYes padról, vagy a Studio JOOY ’AMULETT’ karosszékéről, amelyek elfeledtetik velünk aktuális tartózkodási helyünket, mivel a bútorban ücsörögve vidéki otthonunkban érezhetjük magunkat, ahol éppen ropog mellettünk a tűz a kandallóban.
Persze, szinte már közhely arról beszélni, hogy az otthon formavilága és anyaghasználata szépen lassan bekúszott az irodai terekbe is. A karanténban töltött hónapok után a home office csábítása csak még erőteljesebbé vált, sőt, számos vállalat bevezette, hogy elegendő pusztán két napot eltölteni az irodában, a hét további részében pedig otthonról is elvégezhető a munka. De egy olyan munkahelyen, ahol minden egyes elem a munkatársak kényelmét szolgálja, emellett az atmoszféra kellemes és inspiráló, nem limitáljuk magunkat két napra.
Cselőtei Boglárka