Közélet, hírek

Várostervezési Napok 2025

2025.03.19. 11:02

A hagyományokhoz híven a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen idén is (immáron 16. alkalommal) megrendezésre került a Várostervezési Napok (VTN) elnevezésű szakmai verseny, 2025. február 27. és március 3. között. Az ötnapos megmérettetésen várostervezés iránt érdeklődő építő-, közlekedés-, építész-, és településmérnök, valamint tájépítész egyetemi hallgatók mérték össze tudásukat. A jövő szakembereinek egy összetett, hatalmas potenciált magában rejtő közterületet kellett újragondolni, amely ezúttal Kőbánya alsó és környezete volt.

A VTN-ről röviden A Várostervezési Napok (VTN) egy ötnapos intenzív szakmai verseny, mely a városépítészet és tervezés legjobb gyakorlatát és lehetőségeit ünnepli. A verseny résztvevői építőmérnök-, közlekedésmérnök-, építész-, tájépítész-, és településmérnök hallgatók, akik kis csoportokban dolgozva gondolják újra Budapest egy-egy városrészét, közterületét, csomópontját. A feladatuk, hogy figyelembe véve a közlekedési, építészeti és fenntarthatósági szempontokat, új koncepciókat és megoldásokat dolgozzanak ki a városfejlesztés területén.

A Várostervezési Napok eredete egészen 2008-ig nyúlik vissza, amikor is először került megrendezésre. Az esemény alapötletét a MEPS (Middle European Planning Seminar) szolgáltatta, amely egy nemzetközi tervezési gyakorlat, ahol magyar, cseh és osztrák hallgatók közösen oldanak meg különböző városi közlekedéssel kapcsolatos problémákat.

A műhelyverseny során a csapatoknak fel kell tárniuk a tervezési terület adottságait és problémáit, majd innovatív, kreatív, élhető megoldásokkal kell előállniuk. A versenyzők részére a szervezők alaptérképeket, rendezési terveket, forgalmi adatokat biztosítanak. A verseny célja nem csupán a kreatív megoldásokat helyezni előtérbe, hanem az is, hogy a résztvevők megismerjék és tiszteletben tartsák egymás szakmai ismereteit, és a szakágak közötti együttműködést gyakorolják. Az építő-, építész-, tájépítész-, közlekedés-, és településmérnök hallgatók egyaránt a várossal, mint komplex egységgel foglalkoznak, és egy jól működő város, városrész vagy közterület létrehozásához nélkülözhetetlen a különböző szakágak szempontjainak megismerése és figyelembevétele.

-

Az idei verseny

A verseny megnyitójára február 27-én, csütörtök este került sor, ahol a versenyzők előtt Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője - aki hosszú évek óta tölti be a VTN zsűrielnöki szerepét - leplezte le a tervezési helyszínt, Kőbánya alsót. A versenyzők ezt követően Szabó Árpád DLA, a BME Urbanisztika Tanszék tanszékvezetője előadását hallhatták a tervezési területről, majd Nánai Zsombor Richárd - korábbi többszörös dobogós - “VTN versenyzői szemmel" című rövid prezentációja következett. A megnyitó után a csapatok rögvest összedugták a fejüket, és ötletelésbe kezdtek.

Másnap reggel következett a helyszínbejárás, ahol maguk is szemügyre vehették az áttervezendő területet, körbejárhatták azt a konzulensek hathatós közreműködésével. A MÁV, a BKK, a Budapest Közút, a Mobilissimus, és a MATE részéről érkezett szakemberek szakterületüknek megfelelően mutatták be Kőbánya alsót és a környező utcákat a versenyzőknek, akik szorgosan jegyzeteltek, fényképeztek a kötetlen, jó hangulatú séta során.

Péntek délután a Baross Kollégium dísztermében kezdetét is vette a műhelymunka, a versenyzők ötletekkel telve, izgatottan vetették bele magukat a kemény, feszes munkába. A műhelymunka egészen hétfő délig tartott, azonban a hétvége folyamán összesen három alkalommal konzultációkra került sor. A hazánk élvonalbeli szakembereiből álló konzulenscsapat - a BME és a MATE oktatói, valamint a verseny támogatóinak képviselői - olykor kritikus kérdésekkel, olykor tapasztalataikkal, tanácsaikkal segítették a csapatok előrehaladását. A hétfői napon a több, mint 40 órányi intenzív munka véget ért, következtek az előadások!

Hétfőn délután felvonult a szakmai zsűri, majd a csapatok egy nyilvános esemény keretében, sorsolás alapján meghatározott sorrendben, egyenként 10 percben bemutatták koncepciójukat, majd a zsűri egyenként 20 percben kérdéseket intézhetett a versenyző csapatokhoz, akik állták a sarat, és igyekeztek legjobb tudásuk szerint megvédeni terveiket.

Zsűritagok:

A verseny zsűribizottságában neves, a városépítészet, közlekedés és várostervezés iránt elkötelezett szakemberek képviselték a résztvevő egyetemeket, illetve támogatókat:

● Ekés András - Zsűrielnök - Ügyvezető - Mobilissimus Kft.

● Albrecht Ute - Ügyvezető - Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft.

● Dr. habil Almási Balázs DLA, PhD - Egyetemi docens - MATE - Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet

● Dr. habil Alföldi György DLA - Dékán - BME - Építészmérnöki Kar

● Badalay Endre - Közlekedési igazgató - Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft.

● Dudás István – Vasútépítési igazgató - Swietelsky Vasúttechnika Kft., ügyvezető - Railmasters Kft.

● Horváth László - Beruházási igazgató - BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

● Szczuka Levente - Egyetemi tanársegéd – MATE Településépítészeti és Települési Zöldinfrastruktúra Tanszék, településtervező - Urban-Lis Stúdió kft.

● Szilágyi Tibor - Fejlesztési és beruházási főigazgató - MÁV Pályaműködtetési Zrt.

● Takács Miklós - Közlekedéstervezési igazgató - FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.

Az utolsó csapat előadása után a zsűri elvonult a zsűriszobába, majd miután kialakította a végleges eredményt, következett az eredményhirdetés! Itt a Várostervezési Napokon még sosem látott döntésre derült fény: az első helyen holtverseny született két csapat között

-

A verseny dobogós helyezettjei:

1. Helyezettek:

C csapat:

● Batovszki Márton - Építészmérnök

● Bartók Szilvia - Építészmérnök

● Horváth Áron - Tájépítész

● Tóth Bence - Közlekedésmérnök

● Temesváry János Zsolt - Közlekedésmérnök

D csapat:

● Bartha Csenge Zsófia - Építőmérnök

● Kovács Kende - Építészmérnök

● Szabó Konrád Tamás - Építészmérnök

● Ulrich Máté Zoltán - Közlekedésmérnök

3. Helyezett:

B csapat:

● Blága Boglárka - Tájépítész

● Dézsi Dániel - Építészmérnök

● Eszes Gergely - Közlekedésmérnök

● Nagy Kristóf György - Építészmérnök

● Seesink Dániel - Közlekedésmérnök

A 2025-ös Várostervezési Napokon is izgalmas, kreatív tervek születtek, melyek megtekinthetőek a https://www.varostervezesinapok.hu/-n, valamint hamarosan kiállításra kerülnek a BME és a MATE valamely épületében is. A verseny szervezői ezúton is köszönetet mondanak a támogatóknak, akik nélkül a rendezvény ilyen magas színvonalon nem jöhetett volna létre!

A dobogós pályaművek elérhetők a letölthető dokumentumok között.

A Várostervezési Napok 2025 főtámogatói:
BKV Vasúti Járműjavító Kft., Budapesti Közlekedési Központ Zrt., FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt., Kortárs Építészeti Központ, Közlekedéstudományi Egyesület, Krüllung Kft., MAÚT Magyar Út és Vasútügyi Társaság, MÁV Pályaműködtetési Zrt., Mobilissimus Kft., Railmasters Kft., Swietelsky Vasúttechnika Kft., Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., Viastein Kft.

Az esemény szervezői:
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégiuma, Közlekedésmérnöki Szakkollégiuma, BME Építész Klub Szakkollégiuma, valamint a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Rerrich Béla Tájépítész Szakkollégiuma. Az idei Várostervezési Napok 2025. február 27. és március 3. között került megrendezésre a BME Baross Gábor Kollégium dísztermében.