A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot
Első díjat nyert a BORD Építész Stúdió a Hajdúnánási MotoGP versenypálya és multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázaton. A győztes koncepció a biztonságos versenyzés mellett a verseny élményét helyezi középpontba.
Még 2020 decemberében írtak ki nyílt tervpályázatot a Moto GP versenypálya- és sportkomplexum tervezésére. A pályázat tárgya a Hajdúnánás közelében lévő autó és motorsport versenypálya és a hozzákapcsolódó multifunkciós autó és motorsport komplexum területének – közlekedésének, kiszolgálásának és létesítményeinek – megtervezése. A megközelítőleg 500 hektár területen elhelyezkedő létesítmény több pályát és az ezekhez kapcsolódó épületeket, kiszolgáló létesítményeket és azokat ellátó területeket foglalja magában. A pontos helyszín a Hortobágy északi részén, Debrecen és Nyíregyháza magasságában, közvetlen az M3-as autópálya mentén található.
A különleges technológiát tartalmazó, hazai és világversenyek megrendezésére is alkalmas létesítmény rendkívül komplex programmal lett meghirdetve. A fenntarthatóságot és gazdaságos üzemeltethetőséget figyelembe véve, a gyorsasági motoros versenypálya és annak kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak, melyek a versenynapokon túl, teljes éves kihasználtságot nyújtanak a létesítmény számára.
„Kapcsolatunk a sebességgel egyszerre félelmetes és vonzó. Lenyűgöző a természetben rejlő erő, a folyók sodrása, a szélben versengő levelek halmaza. A természeti erők befogása, a sebesség élménye elbűvöl és gondolatokat ébreszt, hiszen a robbanómotortól a gőzgépen át számos olyan találmányt hívott már életre, melyek az emberiség tudományos fejlődésének meghatározó mérföldkövei lettek. A versenypályák rajzolata, a természetben áramló erővonalak lenyomata. Furcsa egyedi tánc ez, melyet a gravitációval vívunk. Az elszakadás vágya és a ragaszkodás nélkülözhetetlenségének végletekig kiélezett párharca. Éppen ezért építészeti koncepciónk elsősorban a határtalan sebességre, a magával ragadó lendület élményére fókuszál." - fogalmazott Bordás Péter, BORD Építész Stúdió
A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg. A központban álló versenypálya ívéhez simulva, két 12 m magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt.
A partfal külső pereméhez kapcsolódik a létesítmény főtere. Versenynapokon kívül ez a komplexum látogatói központja. Itt találhatók az év minden napján igénybe vehető szolgáltatások, mint gokart, rallycross, flattrack és dirttrack pályák. A megérkezés élményét fokozza a főtér mellett mesterségesen kialakított tó. Kapcsolódva a pálya egyik legizgalmasabb szakaszához, itt helyezhetők el majd olyan későbbi fejlesztési területek is, mint inkubátorház, hotel, illetve múzeum.
A létesítmény központjában, a partfalon belül, a MotoGP versenypálya áll, melynek optimális nyomvonalát a pályázat szabályozta. A pálya célegyenes szakasza, azaz „fő utcája" észak-déli tengelyre lett szervezve. E mentén került elhelyezésre a versenyrendezés fő épülete, valamint a fő lelátók is. A tervezők alapvető döntése volt, hogy versenybiztonsági okból a versenyrendezéssel kapcsolatos összes funkciót védetten, a pálya által bezárt gyűrűben helyezik el. „A főépület karakterét meghatározó többszintes aszfalt felület egyfajta közlekedési szoborként fogalmazódik meg." – jegyezte meg Bordás Péter.
Az autós-motoros versenypályák főépületének sajátossága, hogy határvonalat képezzen a csapatok felkészülési területe, a paddock és a boxutca között. A nyertes koncepcióban a sajtó és VIP területek „szalagként" emelkednek ki a pálya aszfalt felületéből, hidat képezve a pit garázsok felett. Olyannyira, hogy az épület szélein elhelyezett rámpáknak köszönhetően ezen szint akár gépkocsival is bejárható. A pálya kicsúszó felületeinek egyedi festését idéző, aszfaltozott szinten a néző egyértelműen részese a verseny hangulatának.
A főépület részletképzéseiben és formavilágával is alkalmazkodik a verseny dinamikájához, az autótervezés világát idézi. Tömegét tagolt acélszerkezetű tető védi, melynek vonalvezetése egységet alkot a szemközti fő lelátó tetőszerkezetével, ezzel is a határtalan sebesség erővonalait idézve.
Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat
Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás
Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság
Tervezés éve: 2020
Generál tervezés: BORD Építész Stúdió
Felelős tervező: Bordás Péter
Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata
Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán
Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán
Forrás: BORD Építész Stúdió sajtóközlemény