Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata
Az Archiko Kft. terve nyerte el a Budapestről Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum anonim ötletpályázatát. A bírálóbizottság érvelése szerint a beérkezett 18 pályamű közül a debreceni építésziroda “bátor és kifinomult építészeti alkotása" volt a legegyedibb, és ez felelt meg leginkább a kiírás ikonikussággal kapcsolatos kritériumainak.
A hírt Lázár János építési és közlekedési miniszter tette közzé Facebook-oldalán. Ahogy írja, a pályázat célja az volt, hogy a debreceni helyszínen megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum olyan jövőbe mutató, gépjármű központú kiállítást kínáló, emblematikus épület legyen, amely megfelel a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek, és egyúttal kiegészíti a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját. A pályázat zárójelentése, melyben az egyes pályaművekről részletesebben is olvashatunk, itt érhető el. A dokumentum a bruttó 18 millió forinttal díjazott Archiko Kft. tervével kapcsolatban így fogalmaz: "A vasbeton héjszerkezet formanyelve és, mint technológia – tekintettel a hasonló építészeti előképek sokaságára - nem hoz újszerűséget, megvalósíthatóság és üzemeltetés szempontjából is számtalan kérdést vet fel, mégis, összességében harmonikus és elegáns, „landmark"- szerű, a pályaművek között más alkotással össze nem téveszthető az építészeti imidzs. "
A második, bruttó 16 millió forintos díjat a DPI Design munkája érdemelte ki, amely a miniszter jellemzése szerint “markáns építészeti - tájépítészeti koncepciójával" tűnik ki. A bírálóbizottság szerint az önmagába visszaforduló spirál alaprajza érdekes, kreatívan ötvözi a hagyományos múzeumi struktúrákat a modern formavilággal, írja.
A dobogó harmadik helyére a DAW Építész Studio pályaműve került, amely szerint az épületnek az autózásról kell szólnia, a szabadságot, a sebességet és az innovációt bemutatva. Az építésziroda bruttó 14 millió forint díjazásban részesül.
A 18 közül bruttó 6 millió forintért kiemelt megvételt nyert:
- az Építészkohó Kft.,
- a VH Stúdió Kft. és a
- Tecton Kft. pályaműve,
és 3 millió forintért megvételt nyert:
- Fülöp Tamás,
- az UNITEF´83 Zrt. és
- a TSPC Kft. pályaműve.
A pályázati kiírásról júliusban számoltunk be. Cikkünkből az is kiderül, hogy Vitézy Dávid szerint miért tévút egy Debrecen melletti, nehezen megközelíthető külterületbe költöztetni az intézményt.
16:32
Nekem tetszenek ezek a pályaművek. Nehéz dolguk volt az építészeknek: rövid idő alatt kellett cselekedni, ennek ellenére a tervek mégis átgondoltak, jól néznek ki, válaszolnak a kor kihívásaira. Laikusként úgy gondolom, ilyen kihívás volt a telek – amit balról az autópálya, szemből a lehajtó, jobbról pedig a BMW gyár fog közre - a klímaváltozás, az épület tömegformálása és hogy mi kerüljön bele. Ráadásul, a telken még egy nagyfeszültségű vezeték is keresztülfut, úgy tűnik. A facebookon bírálják a pályaműveket, de szerintem teljesen logikus hazánk, nyaranta 40 fokot is meghaladó klimatikus környezetébe, egy vasbeton épület, a magas karbon lábnyom ellenére is, hiszen árnyékot ad majd a látogatóknak. A tó is jó ötlet, mert a környéken nem lehet vitorlázni, így viszont erre lehetőséget kapnak a debreceniek. Azt mondják a múzeum gumikerekes járművek számára fog készülni,ezért így elsőre meglepő lehet a repülők, vonatok és hajók látványa, de ha belegondolunk, mindnek van kereke. Egyedül az zavar, hogy ezt az egészet körbeveszik egy autóúttal és így nem lehet majd a telket hasznalni. Ez valószínűleg nem is baj, hiszen a második helyezett is csak versenypályát tervezett oda. A harmadik helyezett is tetszik: sok az üveg, nincsenek árnyékolva így jó a kilátás. Jó ötlet a nagy, aszfaltozott parkoló látványa ami az érkezőket fogadja, így könnyebb lesz helyet találni. Röviden összefoglalva, a tervező csapatoknak ideje lenne hivatást váltani.
16:08
Provinciális giccs a semmi közepén. Elcsépelt esztétikai nyelvezet, Közlekedési Múzeumnak alkalmatlan belső tér. Középszerű próbálkozás. Nem lehet egy napon említeni a Budapestre tervezett verzióval semmilyen szempontból sem. De,hogy mondjak valami pozitívat is; Olyan nehezen lehet a tervezett helyszínt megközelíteni, hogy kevés embert fog zavarni a látvány.
16:16
(1) Az épített környezet védelme és alakítása során érvényesíteni kell a) a polgári jó ízlés és az építészeti minőség elvét, b) a szükséges minimum elvét, c) a hagyományokon és a mai tudáson alapuló helybe illesztés elvét, d) a természeti rendszerek megőrzésének elvét, e) a barnamezős területek elsődlegességének elvét, f) az építészeti örökség megóvásának és méltó hasznosításának elvét, g) az emberi életminőség és az egyetemes tervezés elvét, h) a hazai ellátásbiztonság elvét, i) a digitalizáció elvét, j) a szabályozó felelősségének elvét.