A design fővárosa? - Milánói szalonok
i Saloni 2005 - április 12-től 18-ig.
Milánó ma a világdesign fővárosa. Az 1961 óta megrendezett Salone del Mobile immár "Szalonok" (i Saloni) néven fut, s a legkülönfélébb vásárokat egyesíti magában. Nem is beszélve a "szalonon kívüli" (fouri salone) rendezvényekről, a Via Tortona stúdiókiállításairól, vagy a különféle "köztéri design" (public design) akciókról - mint amilyenek idén az Euroluce világítástechnikai vásárának kísérőrendezvényei voltak, jelesül az Open Skies: Spotlights on Milan / A cielo aperto (s)spunti di luce a Milano. Mindezeken felül tulajdonképpen egész Milánó a design jegyében él a szalonok hetében, a Corriere della Sera például különkiadásban számol be a designeseményekről, s szinte minden sarkon designstúdiók mutatják be legújabb termékeiket - immár a szakma szinte minden témájában a lámpától az autókig.
A 2005-ös szalonok fő rendezvénye persze továbbra is a Salone Internazionale del Mobile volt, melyet idén immár huszonhetedik (a nemzeti szalont pedig negyvennegyedik) alkalommal nyitottak meg a világ minden tájáról összesereglő érdeklődő előtt, 1630 kiállítóval (ebből 298 Olaszországon kívülről), 151 059 m2-en - ezúttal egyébként utoljára a jól ismert helyszínen, hiszen jövőre már a Massimiliano Fuksas tervezte új Fiera di Milanón rendezik a szalonokat is.
A világ legrangosabb bútorszalonját idén a tizenkilencedik alkalommal megrendezett Salone Internazionale del Complemento d´Arredo, azaz a világ egyik legfontosabb lakberendezési vására kísérte, együtt a huszonharmadszorra megrendezett Eurolucéval, és természetesen a fiatalokat bemutató SaloneSatellitével, ami évről évre a kreatív utánpótlás meglétéről biztosítja a látogatókat, s bízvást állítható, épp ezért rendre a legizgalmasabb látványosság is.
A vásáron jelen van a világ összes bútort és lakberendezési terméket gyártó cége a stílbútorosoktól a valóban designtudatos cégekig. Ezek pedig rendre magukkal hozzák sztárdesignereiket is, ily módon Milánó a szalonok idején afféle "design celebrity" várossá is avanzsál, hiszen Karim Rashidtól Philippe Starckig mindenki itt van, hogy bemutassa legújabb termékét, no és persze, hogy élje a sztárok tündöklő életét. Arról sem lehet megfeledkezni, hogy a szalonok napjaiban a világ összes designújságírója is Milánóban tanyázik, s szinte minden fontosabb lap standot nyit a sajtópavilonban.
A sztárdesign egyébként legalább annyira nyomasztó tünete Milánónak, mint a vásár még mindig jelentős részét elfoglaló stílbútor-tenger. Ha nem volnának a FouriSalone rendezvényei, s különösen a SaloneSatellite, ahol fiatal tehetségek, s egyetemi hallgatók mutatkoznak be a világnak, bizony minden csillogás ellenére meglehetős csalódást okozna a bútorszalon. Mindenütt az extravagancia, a sikk és a sztárallűrök uralkodnak, s ez még akkor is aggasztó, ha tudjuk, a taljánok hihetetlen eleganciával tudják rázni a rongyot. Milánó bizony nemigen segítheti az átlagembert abban, hogy ne alakuljon ki a designról az a kellemetlen benyomása, miszerint az bizony a gazdag elit szórakozása, s nem sok köze van a mindennapi élet kihívásaihoz.
Pedig a design nem a színes magazinok, s a sztárvásárok sugallta világot jelenti csupán, még akkor sem, ha a marketing-orientált tervezés ma ezt a téves nézetet terjeszti a világban. A design a minket körülvevő tervezett világ, az épített környezet és a tárgykultúra tudománya, mestersége és művészete egyben - olyan hivatás, amely jól használható, s egyúttal tetszetős tárgyakat teremt, mégpedig mindenki számára elérhető áron.
A következő napokban Milánóval kapcsolatban több tudósításunk is megjelenik majd, így beszámolunk az Entrez lentement című kiállításról - a FouriSalone talán legrangosabb idei rendezvényéről -, ahol ma élő nagynevű építészek klasszikusok házait értelmezték újra installációikban. Ugyancsak szólunk majd részletesebben a SaloneSatellitéről is.
SzeM