A forgalomcsillapítás hatása Pécs történelmi belvárosára - A városközpont fejlesztésének lehetősége
Baracsi Viktória diplomamunkájaPTE-PMMK Településmérnök Egyetemi kiegészítő szak 2007
Dolgozatomban egy, a korunkat jellemző, kihívással, a gépjárműforgalom, a gépkocsi használat „térnyeréséből" fakadó, az élhető várost sújtó problémákkal és az erre kínált várostervezési megoldásokkal foglalkoztam.
A mobilitás mindig is kulcsfontosságú, örökös változásban és fejlődésben levő jellemzője volt emberi tevékenységünknek. Századunk, a közlekedés egyfajta aranykorává lett. A személyközlekedés, mobilitás, minden elképzelést felülmúlóan növekedett. Vitathatatlan, hogy a közlekedés mindennapi fogyasztási cikkünké vált. A jelenlegi, intenzíven növekvő közlekedési rendszerek azonban egyre súlyosabb terheket rónak a környezetre, egészségünkre, és legtöbb esetben nemhogy kielégítenék közlekedési igényünket, de esetleg még rontják is az esélyeket. A közlekedési fejlesztések nem egyszer többletforgalmat, újabb dugókat, környezetszennyezést, további egészségügyi kockázatokat gerjesztenek.
Ezért nagy kihívást jelent egyszerre elérni azt, hogy a közlekedési rendszerek ne veszélyeztessék az emberek egészségét, életterét, valamint azt, hogy a városlakók eljussanak oda, ahová szeretnének. Ha egy település képes megteremteni ennek feltételeit, jó úton halad, hogy élhető várost teremtsen.
Számomra, Pécs élhetőbbé tételének feltétele a közlekedésfejlesztésen túl, egy olyan városközpont kialakítása mely szerves egységet képez forgalmi hálózataival. A belváros fejlődése jelenleg a Nagy Lajos király útjával bezárult, nem terjed ki a vasútállomás területéig, nem kínál változatos alternatívákat a centrumba, a kulturális színhelyekre való eljutásra.
A dolgozatban egy olyan elképzelés megismertetése volt a célom, mely lehetőséget kínál az Állomás és a városközpont közötti területek reprezentatív, gazdaságos és sokoldalú hasznosítására oly módon, mely méltó a több ezer éves örökségünkhöz.
A fentiekben említett elképzelések két fő „irányt", a közlekedésfejlesztés illetve településrendezés eszközét jelöli meg, melyek röviden:
Pécs belváros forgalomcsillapításának közlekedésszervezési és fejlesztési eszközei
Olyan forgalomcsillapítási alternatívákat - mint: útdíj, a lakó-pihenő övezet, illetve 30km/h sebességkorlátozott zóna kombinálása – vázoltam mellyel párhuzamosan növelhető a gyalogos illetve kerékpáros közlekedési felületek aránya. Természetesen egy olyan domborzati adottságokkal rendelkező városban mint Pécs, a kerékpár használatot ösztönző megoldások is – elektromos kerékpár, összecsukható bicikli vagy a kerékpár lift – elengedhetetlenek, csak úgy mint a megfelelő színvonalú és kiépítettségű tömegközlekedési hálózatok.
A legfontosabb hogy tudjunk olyan közlekedési alternatívákat teremteni, mely megadja a választás lehetőségét.
Pécs belváros forgalomcsillapításának településrendezési eszközei
Cél a városi funkciókeveredés megelőzése, illetve megszüntetése, valamint az Athéni Carta által megfogalmazott, legfontosabb funkciók szerinti tagolás, a homogén és könnyen kezelhető területek létrehozása, melyet a városközpont déli irányú kiterjesztésével oldottam meg oly módon, hogy egy a mainál élménydúsabb, rendezettebb, áttekinthetőbb városi struktúra alakulhasson.
A tervben a tervezési területnek az alábbi szerepkört szántam:
- a város déli fogadó tere, a megérkezés, a parkolás helye (az ifjúsági tér alatt kialakított mélygarázsban és turista buszparkolóban)
- a belváros előtere,
- találkozó és várakozási hely
- reprezentatív sétatér hálózat,
- kiszolgáló, szórakoztató centrum, ifjúsági park,
- vásár központ (a Vásárcsarnokban és a mellette kialakított téren valamint a vásár udvarban)
- hangulatos, tereket, udvarokat összekötő sétányok,
- alternatív közlekedési lehetőséget kínáló városfelfedező, kiinduló tér (city-busz, és villamos megálló, szerteágazó kerékpáros és gyalogos kapcsolatok, attraktív gyalogos híddal)
Vitathatatlan hogy a kultúra fővárosává válás majd kiemelkedő kulturális életet jelent, és nem lehet ilyen élet kultúrált környezet és városon belüli kultúrált közlekedés nélkül.
Bízom benne, hogy az Európai Kultúra Fővárosa cím és az erre törekvés nem marad üres embléma, hanem valódi, mindenki számára elfogadható közlekedéssel és környezettel, kulturális élettel töltődik meg.
képek és szöveg: Baracsi Viktória
Baracsi Viktória diplomamunkája
PTE-PMMK Településmérnök Egyetemi kiegészítő szak 2007