Nézőpontok/Vélemény

A jó, a rossz és a nézhetetlen - három köztéri szobor a XII. kerületben 

1/26

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153792 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153798 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153810 // Göröntsér Vera

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511439 // Dénes Ildikó

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép:519833 // Dr. Pinczés Sándor

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 519836 // Dr. Pinczés Sándor

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó

Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379345 // Dénes Ildikó

Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379347 // Dénes Ildikó

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 188755// Dénes Ildikó 

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 52696 // Ády

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52697 // Ády

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52683 // Ády

Valódi szarvas // Dévényi Vendégház 

Bronz szarvas a lenyugvó nap fényében, saját felvétel // Frank György fotója

Csodaszarvas találkozása a fonódó villamossal a dekonstruktív térben // Frank György fotója

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

Kós Károly síremléke, Kolozsvár // Kós András, 1977 // Frank György Fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153792 // Göröntsér Vera
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153798 // Göröntsér Vera
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153810 // Göröntsér Vera
?>
Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511439 // Dénes Ildikó
?>
Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó
?>
Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép:519833 // Dr. Pinczés Sándor
?>
Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 519836 // Dr. Pinczés Sándor
?>
Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó
?>
Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379345 // Dénes Ildikó
?>
Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379347 // Dénes Ildikó
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 188755// Dénes Ildikó 
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 52696 // Ády
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52697 // Ády
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52683 // Ády
?>
Valódi szarvas // Dévényi Vendégház 
?>
Bronz szarvas a lenyugvó nap fényében, saját felvétel // Frank György fotója
?>
Csodaszarvas találkozása a fonódó villamossal a dekonstruktív térben // Frank György fotója
?>
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója
?>
Kós Károly síremléke, Kolozsvár // Kós András, 1977 // Frank György Fotója
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója
?>
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója
?>
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója
1/26

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153792 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153798 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153799 // Göröntsér Vera

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Köztérkép: 153810 // Göröntsér Vera

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511439 // Dénes Ildikó

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép:519833 // Dr. Pinczés Sándor

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 519836 // Dr. Pinczés Sándor

Csodaszarvas, Budapest XII. kerület; Szőke Gábor Miklós, 2022 //Köztérkép: 511440 // Dénes Ildikó

Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379345 // Dénes Ildikó

Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379347 // Dénes Ildikó

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 188755// Dénes Ildikó 

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // 52696 // Ády

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52697 // Ády

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Köztérkép: 52683 // Ády

Valódi szarvas // Dévényi Vendégház 

Bronz szarvas a lenyugvó nap fényében, saját felvétel // Frank György fotója

Csodaszarvas találkozása a fonódó villamossal a dekonstruktív térben // Frank György fotója

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

Kós Károly síremléke, Kolozsvár // Kós András, 1977 // Frank György Fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

A jó, a rossz és a nézhetetlen - három köztéri szobor a XII. kerületben 
Nézőpontok/Vélemény

A jó, a rossz és a nézhetetlen - három köztéri szobor a XII. kerületben 

2024.05.29. 16:53

Cikkinfó

Szerzők:
Frank György

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
4

Frank György rövid esszéjében három budai szoborról olvashatunk. Kiss Sándor és Vadász György Gábor Áron-emlékművéről, Melocco Miklós, Szénási József és Guth Bence Kós Károly-emlékművéről, valamint Szőke Gábor Miklós Pénzmúzeum (korábban Postapalota) fölé magasodó Csodaszarvasáról. A szerző remek stílusban vezeti végig tekintetünket a három művön, röviden elemezve és egy egyszerű tipológia ("jó-rossz-nézhetetlen") mentén értékelve őket, azért, hogy bölcsen megspórolhassuk azt az időt, amit a nézhetetlen kategória meglátogatására pocsékolnánk.

 

„A jó, a rossz és a nézhetetlen" egy filmajánló és filmkritikai podcast. A cím szerinti értékelés egyértelmű: vannak jó filmek, ezek kapcsán öröm és élvezet beszélgetni, és vannak rossz filmek, amikről szintén érdemes beszélni. Arról, hogy miért is rosszak, hogyan lehettek volna jó filmek akár. És van a nézhetetlen kategória. Ezekről azért ejt szót a műsor, hogy lebeszélje a hallgatókat a megtekintésükről, megtakarítva így másfél-két órát az életünkből, amit hiábavalóságra fecséreltünk volna. Úgy gondolom, hogy ezt az osztályozást jól alkalmazhatom néhány, a közelmúltban emelt emlékműre is, nem csak a művészeti teljesítményt minősítve így, hanem a kort is, amelyben létrejöttek.

 

I. A Jó

A Szabadságharc hős tüzértisztjének emlékműve a Szilágyi Erzsébet fasor és a Rózsadombra meredeken felhágó Gábor Áron utca sarkán, a főút és a szervizút közötti füves mezsgyén állíttatott, 1980-ban.

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója
21/26
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

Én azt mondom: Gábor Áron, Te azt mondod, (teli torokból énekeled): „Rézá-gyúja! Hejde felvan virágozva! Indulnak már atű-zérek messzea határba". Ez a korabeli műdal gyermekkoromban - még a kötelező kommunista ünnepségek alatt is - megdobogtatta a szívünket. Valami ősi, eredendő kuruc hősiességet rezdített meg bennünk, magyar fiúgyerekekben: kardunkkal miszlikbe aprítjuk, ágyúinkkal szitává lőjük az hitvány labanczot, aztakutyaúristenit neki!

A szobor alkotója - Kiss Sándor szobrászművész - nem akart kitérni az obligát feladat, a tökéletes közhely elől. „Ha rézágyúja, hát legyen rézágyúja!" mondotta magában a mester – én legalábbis így képzelem – és megformált egy majd’ három méter átmérőjű, felülről roncsolt gömböt. A szétrobbant ágyúgolyó héja kívülről feketített, ámde a roncsolás miatt felfedett belseje arannyal futtatott. Ez az aranyozás állít emléket a vérbefojtott Szabadságharcnak, a felkelés mellett elkötelezett ágyúöntő tüzérségi mérnöknek, és Kossuth Lajos kalapjának, esik eső karimára, mindörökkön örökké, ámen.

Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója
26/26
Gábor Áron emlékmű, Budapest, II. kerület // Kiss Sándor és Vadász György, 1980 // Frank György fotója

A drámaian csonkolt ágyúgolyó andezit kőből épült talapzaton áll. A posztamens nagyobb a szobornál, így a kompozíciónak maga is szerves, téralkotó része. A négyzet alapú, kváderkő falazat a második sor közepén, váratlanul befelé dől, majd a fentebb következő, alacsonyabb sorok hátra sasszéznak, létrehozva egy ősi, megalitikus formát: a csonka gúlát. Mindezt teszi igen finoman, hiszen az alépítmény stílusa a megszelídített, polgári klasszicizmus: a biedermeier. Kiss Sándor a talapzat finom architektúrájával megidézi a reformkor bájos hangulatát, Petőfi Sándor szerelmes verseit és a Pilvax kávéházat, hogy aztán brutálisan szembesítsen bennünket egy fiatal mérnök-tiszt halálával, a Habsburgok és a muszkák ellen vívott, két évig tartó háború bukásával.

A kontextus kedvéért idézzünk fel még két szép emlékművet. Kós Károly sírja a Házsongárdi temetőben: a két falcsonk közötti nyúlánk, dór oszlop-pár, tetejében a profilozott párkányzat, szigorúan megszakítva a szélein. Ezt Aldo Rossi, az olasz racionalizmust újra-felfedező posztmodern sztárépítész se tudta volna jobban!

/26

És megint vissza a Városmajorba: Árkay Aladár Emlékkút. Az öt méter magas haraszti mészkőből épült oszlop egy igazi totem, egy menhir, méltó utódja Európa történelem előtti építészetének.

Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379345 // Dénes Ildikó
11/26
Árkay Aladár emlékkút, Városmajor // Árkay Bertalan, 1933 // Köztérkép: 379345 // Dénes Ildikó

 

II. A rossz

Kós Károly emlékműve a Városmajor utcától a parkhoz lefutó lépcső, a Temes utca alján, a róla elnevezett ének-zenei általános iskola tövében áll 2014 óta. Alkotói: Melocco Miklós, Szénási József, Guth Bence és a Reneszánsz Zrt.

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója
23/26
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Egy hatalmas íróasztal látszik, szigorúan klasszicizáló formálása és méretei végett bátran nevezhetjük „koloniál" stílusúnak. (Ezt a jelzőt egyébként a XVIII. sz.-i afrikai és amerikai gyarmatok stílusára használják a bútor-történetben, és csak a jó ég tudja, miért illették a második háború utáni kelet-európai, kommunista országok párttitkárainak kedvelt sötétbarna bútorait ezen a néven.) A formailag igen összetett alkotás megfejtéséhez ez a bútordarab jelenti a kulcsot. Kós Károly személyiségét jól ismerjük, hiszen a ’70-es években a fiatal építész-hallgatók csapatostul zarándokoltak nyaranta hozzá Kolozsvárra, élményeiket a Bercsényi kollégium kiadványaiban írták meg. Élete végéig egyenes, karakán ember volt, jó humorérzékkel megáldva. Szerintem ő soha nem ült ilyen pöffeszkedő katedránál, annál inkább egy gyalult, kecskelábú fenyőasztalnál. A Mester tehát egy asztal mögött ül, akármilyen legyen is az. Arcát kezére támasztja, gondterheltnek tűnik. És a szobor fölé mered valami hetyke, csúcsos felépítmény, egy kalitka, egy baldachin, egy négy pontból induló, gótizáló tiara, mészkőből kifaragva. Legfelül, a csúcsíves bordák találkozásánál pedig egy fa ácsszerkezetet imitáló, alulfeszített mérmű, vagy mi. Leginkább egy iglu sátor bordázatát idézi, még mielőtt a vászon rája kerülne, de a sátrak tartója manapság karbonszálas műanyagból készül, és saját erőtana végett hajlik meg ívesen, az átmérője pedig csak 10 milliméter. Csakhogy ez itt harminc centis tömör profilozott kőborda, mégis olybá tűnik, mintha saját súlyától görbülne meg.

Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója
25/26
Kós Károly Emlékmű, Melocco Miklós - Szénási József - Guth Bence és a Reneszánsz Zrt, 2014 // Frank György fotója

Aki hallgatott már építészettörténeti előadást, az tudja, hogy boltív nem létezik fal nélkül. A boltozat feladata ugyanis éppen a falazatban keletkező, függőleges erőknek a nyílás mentén való elhárítása oldalvást és lefelé, az alapzatba. Azért, hogy ne dőljön össze a fal, hogyha lyukat vágnak rája. Szentkirályi tanár úr - egyszerre költői és közben a statikát is tanító - megfogalmazása szerint: „A magasan kiemelkedő bazilikális főhajó pilléres árkádsorokon nyugvó oldalfalaira támaszkodó boltvállaknál ható oldalnyomást az oldalhajók fölött szabadon átívelő támívekkel, gyakran egymás fölötti támívpárokkal adták át az oldalhajók határoló falait támasztó és ereszük fölé magasan felnyúló támpilléreknek. Ezeket a támívek felfekvése fölött fiatoronnyal, fiáléval terhelték le."[1]

20/26

Fájdalmas a gótika oly nagyon okos, igazi mérnöki szerkesztésének pont a lényeget nem értő használatát látni a városmajori szobornál.

 

III. És a nézhetetlen

 

És most nézzük – a nézhetetlent. A Csodaszarvas-szobor a Postapalota mellett, a Krisztina körút kanyarulatában áll, Szőke Gábor Miklós alkotta 2022-ben. Ennek a szobornak a bekerülése is ismert: kétszáz millió forintba került akkor.

Bronz szarvas a lenyugvó nap fényében, saját felvétel // Frank György fotója
18/26
Bronz szarvas a lenyugvó nap fényében, saját felvétel // Frank György fotója

Az angolszász társadalomtudományban elfogadott tézis, hogy az újonnan felemelkedő burzsoá családokban a harmadik generáció válik igazán kiművelt, biztos ízlésű, a kultúrában otthonosan mozgó valódi nagypolgárrá. Ez – egy barátom szerint – hazánkban úgy írható le, hogy korunk vállalkozójának bajszáról még csorog a zsír, miközben a pörköltet tunkolja a lábosból, de az unokájának már Canterville XIII. grófja a padtársa az angliai bentlakásos iskolában. De ne futamodjunk meg gyáván – holmi szociológiai okoskodással – feladatunktól, a szobor szemrevételezésétől. Szerintem a művész még életében nem látott szarvast. Ha látott volna, tudhatná, hogy a szarvas háta egyenes vonalú – szemben a lovak ívelt hátával – teste oldalról szögletes, hosszú lábai vékonyak, karcsúak, nyaka inkább egyenes, mintsem hattyú-formán görbült. Homlok-vonala egyenes, a végén, az orrlukaknál karakteres sötét gombban végződik.

Valódi szarvas // Dévényi Vendégház 
17/26
Valódi szarvas // Dévényi Vendégház 

Az arany csodaszarvas teste azonban rajzfilmesen gumiszerű: izmos hátsó lábai kedvesen mackósak, a mellsők bízvást tartozhatnának egy muraközi lóhoz, horpasza vizsláéhoz vagy agáréhoz, testét pedig mintha tollak borítanák. A kompozíciót az eltúlzott méretű agancsok zárják felülről. A szobor az ugrás előtti időpillanat kimerevített képe, és ez benne a legriasztóbb: a mozdulat, amelynek végeredménye – minden emberi számítás szerint – csakis egy fatális esés lehet. Semelyik állat nem veti hátra a fejét ugrásra készülvén. Nem az anatómiai pontosságot kérem számon, hanem a mozdulat szarvas-szerűségét. A szarvasság eszenciáját hiányolom.

Csodaszarvas találkozása a fonódó villamossal a dekonstruktív térben // Frank György fotója
19/26
Csodaszarvas találkozása a fonódó villamossal a dekonstruktív térben // Frank György fotója

A szoborról tudható még, hogy 15 tonna, a szarvas egy 6,5 méter szikláról rugaszkodik el, ő maga 4,5 m magas és 7,2 méter hosszú, testét több ezer hajlított bronzlemez fedi, agancsa polírozott bronz öntvény. Hát így jártunk. A stílust nem a művész választja, abba ő beleszületik. Francesco Borromini - a barokk Itália gyermeke – valószínűleg kiváló építőmester lett volna a gótikában is. A barokk stílust a társadalmi változások, a tudományos felfedezések és az uralkodó elit – esetünkben a római pápák, mint mecénások alakították ki. Jelen kis szöveggel az uralkodó elit, a mecenatúra felelősségére szerettem volna rávilágítani.

/Frank György/

 

[1] Szentkirályi – Détshy: Az építészet rövid története Műszaki Könyvkiadó, 1986

Vélemények (4)
Pákozdi
2024.06.05.
11:15

A csodaszarvashoz még annyit, hogy hátsó lábai emberi, sőt, férfilábak, ami leginkább szemből feltűnő. Egy elrugaszkodó síugró lábairól van szó.

Reki
2024.05.30.
05:36

Hogy mi a jó, a rossz és a nézhetetlen szobrászat (és minden más művészet) esetében, az ízlés kérdése. És mint tudjuk erről nem lehet vitatkozni. Persze az idő általában eldönti a kérdést, hogy mi az értékes és i nem. Egyébként a Csodaszarvas szobor oldalról nem rossz. (Szerintem!)

Zsolto
2024.05.29.
18:46

A szarvas valóban nézhetetlen. A tekintetében nem az eleinket az új hazába vezető mitologikus lény magabiztossága, hanem a sebzett vad páni rémülete tükröződik, amikor ki tudja, mi elől menekülve még utoljára a magasba ágaskodik, mielőtt holtan összerogyik. A "szikláról" nem is beszélve: ennél igénytelenebb, gagyibb, itt-ott (gondolom) vizet imitáló, bilikék csempével borított, már most is repedező tákolmányt egy kezdő kőművesbrigád se tudott volna összehozni. A magam részéről elborzadva fordítom el a tekintetem róla, ahányszor elhaladok alatta.

Sugár Péter
2024.05.29.
18:30

Frank György remek cikkéhez a Gábor Áron-emlékművel kapcsolatban tennék egy hozzászóló megjegyzést: a szobor talapzata, ahogy a cikkíró írja "ősi megalitikus forma: csonka gúla". Nos ez az alépítmény a vashámort formázza (nem biedermeierkedés). Egész konkrétan a bodvaji vashámost (Magyarhermény mellett, Kovászna megyében), ahol Gábor Áron az első ágyúkat és ágyúgolyókat öntötte. Ez a hámor helyreállított formában, mint ipartörténeti emlék, ma is látható Bodvajnál. Erdélyben a szabadságharc alatt hetvennél is több vashámort működtettek. Ezek kohók voltak, ahol a bükkösökben égetett faszénre rakták az ércet és lábhajtású fújtatóval izzították hozzá a tüzet. Később gőzzel, majd még később villannyal hajtották a fújtatókat és az ércet megmunkáló vaskalapácsokat. (Sugár Péter)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.