A kerékpáros turizmus fejlesztési lehetőségei a Budapest–Balaton útvonalon
Budapest és a Balaton a hazai kerékpározás két kiemelt területe. Míg a fővárosban egyre többen választják a napi szintű közlekedésre a biciklit, addig a Balatont jellemzően nyaranta, sok család, baráti társaság kerüli meg kerékpárúton. A főváros és a tó összeköttetési lehetőségeit és annak kiterjesztését Stefanics Beáta vizsgálta meg, MÉK-MÉSZ Diplomadíjas tervében.
Diplomamunkám a Budapest és a Balaton közötti terület kerékpáros turizmusának fejlesztése jegyében íródott, melyben jelentős perspektívát látok a 1364/2011. (XI. 8.) Korm. határozatban lefektetett fejlesztési prioritás miatt.
A vizsgálati területemet az OTrT 2013-as módosításában kijelölt országos kerékpárút törzshálózat Budapest és Balaton közötti szakasza és annak 10-10 km-es környezetében fekvő települések határai szegélyezik. Munkám során értékeltem a kijelölt útvonalat és a vizsgálati terület egészét egynapos kerékpáros körtúrák kialakíthatóságára való alkalmasság szempontjából. Utóbbit az ArcGIS program segítségével, rácshálós értékeléssel készítettem. Minden négyzethez pontszámot rendeltem a kerékpáros körutak kialakítása alapján releváns szempontok szerint, melyek a domborzat, a tájhasználat, a védett területek, a tájképvédelmi övezet, a megközelíthetőség és csatlakozási pontok, a tájértékek és a POI adatbázis látványosságai és hasznos adatai voltak.
A javaslati munkarészben az útvonallal kapcsolatban a forgalom, az útminőség és a domborzat alapján javaslatokat tettem kerékpáros létesítmények, valamint információszolgáltató hálózat kialakítására, pihenőhelyek létesítésére és fasorok telepítésére. A második részben az összegzett térinformatikai értékelés alapján javasoltam négy egy napos kerékpáros körtúra kialakítását a vizsgálati területen, melyek felfűzik a Budapest–Balaton kerékpárútvonal szomszédos területeinek természeti, kulturális és táji értékeit.
Stefanics Beáta