A Lauder Iskola bővítése
A Budakeszi út mentén, a János hegy északkeleti lejtőjén lévő telken, Virág Csaba tervei alapján 1996-ban épült meg a Lauder Javne Alapítványi Iskola épületegyüttese. Ehhez tervezett a TIBA Építész túdió bővítést 6 tanteremmel, egy tornateremmel és a hozzájuk tartozó kiegészítő funkciókkal.
Irodánk 2019 nyarán kapott felkérést, hogy bővítést tervezzen a Lauder Javne Alapítványi Iskolához. A beépítési lehetőségek vizsgálata során a telek és a meglévő épületek adottságai, elhelyezkedése alapján hamar kialakult az a koncepció, ami 2023 nyarára meg is épült. A közben eltelt 4 év alatt sokminden történt. A járvány-helyzet miatt az oktatás formái is változtak. Előtérbe került az iskola pedagógiai programjában a célzottabb kiscsoportos oktatás. Nem az iskola tanulóinak létszámát szerették volna növelni a bővítéssel, hanem az oktatás lehetőségeinek növeléséhez több teret adni. A gimnáziumi épülethez csatlakozó bővítés célja, hogy a 2 végzős évfolyam számára biztosítson tantermeket és testnevelési lehetőséget a kisebbeknek.
A Budakeszi út mentén, a János hegy északkeleti lejtőjén lévő telken, Virág Csaba tervei alapján 1996-ban épült meg a Lauder Javne Alapítványi Iskola. Az épületegyüttes az útról is látható 3 fő épületszárnyból és egy mögöttük elhelyezkedő tornatermi épületből áll. Az elemi és gimnáziumi épületszárnyak a kupolával fedett aula-épület két oldalán, centrálisan helyezkednek el. Ehhez az épületegyütteshez terveztünk bővítést 6 tanteremmel, egy tornateremmel és a hozzájuk tartozó kiegészítő funkciókkal.
Az építészeti koncepciót a meglévő épületegyüttes rendszeréhez és a terephez való kapcsolódás határozta meg. A centrális rendszert a telek adottságai miatt egy nagyobb sugarú körben folytattuk. A helyet ezen belül a kívánt kapcsolódási pontok és a növényzet sűrűsége határozta meg.
Az épület megjelenésében meghatározó a természetközeliség és a meglévő épületekkel való kapcsolat. A fák közé kerülő tantermeket pavilonszerűen fűztük fel a középső közlekedőre, ami a meglévő épülethez kapcsolódó híd folytatása. A közlekedő a híddal szemközti végén a szabadba nyílik, új bejáratot adva a kert felől. A tantermek változó magasságú ferde tetős egységekbe kerültek, négyzetes arányú homlokzati nyílásokkal nagy felületen megnyitva. A négyzetes arány a meglévő épület homlokzati osztására utal, a meglévő épület szabályos négyzet-kör-gömb formavilágára. A tervezett nyílások és az azokat keretező fémburkolat színe a meglévő homlokzat vakolatának színvilágához illeszkedik.
A tantermek homlokzati nyílásainak parapet magassága és az üvegezés síkja is változik. Háromféle négyzetes arányú ablakméretet alkalmaztunk, különböző magasságban elhelyezve. Az üvegezés síkjánál és a nyílások sűrűségénél a termek tájolását vettük alapul. A kevésbé benapozott északi homlokzatokon több nyílást adtunk, inkább a külső síkon. A déli homlokaztokon pedig a belső homlokzati síkra rendeztük az ablakokat, hogy külső árnyékolót is be lehessen építeni. Az alacsonyabban elhelyezett ablakokat "beülősre" terveztük, ezek fix üvegezésűek. A többi ablakfelületben mindig van nyitható szárny a természetes szellőztetés biztosítására.
A homlokzatburkolat anyaga világosbarna szálcement burkolat, sávos textúrázással, ami megjelenésben faburkolat hatású, de hosszú távon nem igényel karbantartást. A nagy üvegfelületek és a fahatású burkolat a fák között álló pavilonos épület hangulatát erősítik.
A lejtős terepre illeszkedő épülettömeg 2 alagsori szintje nagyrészt terepszint alatt van, a lejtéstől függően alakul homlokzattá a határoló szerkezet. Ez fogadja be a 2 szint belmagasságú tornatermet és a kiszolgáló funkciókat: öltözőket, vizes blokkot, tanári szobát. A felső parkoló körüli terepszinthez kapcsolódik az épület földszintje, amiben a tantermek kapnak helyet. Ez a szint a parkoló felől akadálymentesen megközelíthető és a meglévő gimnáziumi épület 2. emeletéhez kapcsolódik.
Az iskola magasföldszintjével egy padlószinten helyezkedik el az új kis tornaterem, ami a meglévő tornatermi épület lépcsőházához is kapcsolódik egy terepszint alatti átjáróval. Így az aulából érkező közlekedőből a meglévő tornatermi lépcsőház félszinti pihenőjéről a tervezett átjárón keresztül az új tornaterem is elérhető. Ezek a "hidak" és átjárók ugyanazt a rendszert folytatják, amit Virág Csaba is elkezdett: vonalak mentén összekötve a tömböket.
A terület egyik legfontosabb értéke a meglévő növényzet. A tájépítészeti koncepciónk szerint a meglévő növényzetből minél többet megtartunk: az épületek közelében artikuláljuk a kertet, míg az épülettől távolodva egyre kevésbé nyúlunk a jelenlegi környezethez. A meglévő épületrészek és az új épületszárny között burkolt, lépcsőkkel kialakított sétautat terveztünk, ami az intenzíven használt iskolaudvartól vezet az erdős kert felé az épületek között, utca-szerűen.
A tantermek berendezhetőségét és a homlokzati megnyitásokat úgy alakítottuk ki, hogy minél több természetes fény jusson be úgy, hogy a tábla környékén egyenletes megvilágítás legyen. A fák között álló épületszárny tantermeinek belső homlokzatai játékos kialakításúak, a természet látványát engedik be az épületbe, a tantermek közötti átlátásokat kerültük a meglévő épület felé is.
A bővítés koncepciójáról készült 3D látványterv / animáció megtalálható a Youtube-on:
TIBA Építész Stúdió Kft.