A lenyűgözés művészete - Róma új szimbóluma
Nehéz dolog Rómában új ikonikus épületet teremteni, de a 9 évig épült és óriási felhajtással átadott NUVOLA kongresszusi központtal minden bizonnyal sikerült. Massimiliano Fuksas építész saját szavai szerint az épület „himnusz a transzparenciáról, amely egyaránt idézi a barokk és a racionalista építészetet." Ordasi Zsuzsanna írása.
Az avatás nem csupán a polgármester, Virginia Raggi és a miniszterelnök, Matteo Renzi beszédéből állt, hanem egy igazi show-t rendeztek az 1800 vendég számára és a Rai1 is egyenesben közvetítette az eseményt. A nagy felhajtás érthető is, hiszen Rómában nem gyakran avatnak olyan új épületet, amely a kortárs építészet sajátos és különleges alkotásai sorába tartozna. A 21. században csupán Richard Meier Irgalmas Atyaisten (Dio Padre Misericordioso) temploma épült fel az egyik külvárosi lakónegyedben 2003-ban, és szintén ő tervezte az Augustus császár mauzóleuma, az Ara Pacis köré készült múzeumi épületet 2006-ban. Mindkét épülete számos vitát váltott ki, mert a több évezredes városban egy új megjelenését inkább ellenérzések övezik. Ez nem történt másként a NUVOLA esetében sem.
1998-ban nemzetközi pályázatot írtak ki egy új kongresszusi központ megvalósítására. A zsűri három jeles építészből állt (Norman Foster, Richard Rogers és Giorgio Muratore), akik 2000-ben Massimiliano Fuksas olasz sztárépítész tervét díjazták, amely teljességgel újszerű megoldással állt elő. Döntésüket támogatta az akkori polgármester, Francesco Rutelli (1993-2001) is, aki fontosnak tartotta, hogy Rómában is szülessenek különleges kortárs építészeti alkotások. Az alapkövet ugyanakkor csak 2007-ben tették le, a munkákat pedig 2008 márciusában kezdték meg, amikor a következő, az újdonságokat szintén támogató polgármester, Walter Veltroni (2001-2008) vezette a várost. Azóta többszörös bonyodalmak övezték az építést, s az épület csupán 2016. júliusra készült el, ekkor mutatták be a sajtónak, pedig 2012-ben már elnyerte a RIBA Best Building Site díját.
Fuksas épülete valójában három egységből áll, amelyek 55000 m2 területen emelkednek, össztérfogatuk 281000 m3: a TECA (tartály) egy paralelepipedon, amely magában foglalja a NUVOLA (felhő) elnevezésű Auditóriumot; mellette pedig egy LAMA (penge) elnevezésű üvegpalota emelkedik, amely egy tizenhét emeletes 441 szobát és lakosztályt tartalmazó szálloda. Az épületegyüttes alatt pedig egy 600 autó befogadására alkalmas garázs található.
A szenzációt azonban kétség kívül a NUVOLA jelenti, amely eredetileg a The Floating Space nevet viselte, felhőhöz hasonló formája és elhelyezése indokolta a névváltoztatást. A hatalmas, üvegszálból készült képződményt acélszerkezetre függesztették fel a TECA szögletes üvegdobozában. Az üveg konténer 70 m széles, 175 m hosszú és 40 m magas. Szerkezete acél, amelyet 42 ezer m2 kettős üvegfal vesz körül, ami megfelelően szűri a fényt és egyben izolál is. Az épület tetején 5000 m2 napelemet helyeztek el, így a teljességgel önálló energiaellátást is megoldották, az egyenletes levegőellátást és levegőhőmérsékletet pedig a közeli tó vizének a felhasználásával geotermikus rendszer biztosítja. Az épület mintegy 9000 m2 , benne található a Plenaria, vagyis a plenáris ülésekre alkalmas kongresszusi terem mozgatható falakkal, a félemeleten került a Forum, ahol kiállításokat lehet rendezni. A földszintről indul a 95 fokos mozgólépcső a Nuvolába, ami egy három szintes önálló építmény az épületben. Benne található az 1800 ülőhelyet magába foglaló auditórium, s a hozzá tartozó kiszolgáló és szolgálati helyiségek együttese.
A Nuvola egy acélszerkezeten függesztett, 15 ezer m2 üvegszálas textúrájú amorf építmény, a tényleges kongresszusi terem. Belsejét amerikai cseresznyefából készült lapok burkolják, amelyek kiváló akusztikát biztosítanak az egész térben. A vörös üléseket a Frau bútorgyár készítette Doriana Fuksas tervei alapján.
Az együttes építéséhez 37000 tonna acélt (= 4,5 Eiffel-torony!), 58000 m2 üveget, 180 tonna faanyagot használtak fel, és elhelyeztek itt 13 mozgólépcsőt, 15 liftet (8 panorámalift), 16 termet, 21 rendezői kabint, ahol 2000 fényforrás biztosítja a fényt. Az építés összköltsége 238,9 millió Euro volt.
Fuksas alkotása az 1942-es E42 (ma EUR) negyedben épült fel, amelyet az 1942-re tervezett világkiállításra terveztek, de a háború miatt a világkiállítás elmaradt. A számos 1942-re felépült, illetve a háború után befejezett épületbe múzeum és közigazgatási intézmény került, de új lakónegyedek is települtek a negyed köré. Ebben az egységes urbanisztikai koncepció szerint készült modern városrészben van Adalberto Libera Palazzo dei Congressi épülete (1938-1954), amelynek ellenpontjaként emelkedik a negyed déli részén Fuksas épületegyüttese, amely külső formáival igazodik az EUR szabályos és szögletes alkotásaihoz, de acél-üveg szerkezetével kiemelkedik közülük.
A NUVOLA az amorf formájával és szokatlan építőanyagával kifejezetten ellenpontként jelenik meg ebben a városi szövetben, s a kortárs építészet jelentős alkotásaként gazdagítja a városrészt. Az EUR Spa elnöke, Roberto Diacetti nagy reményeket táplál a jövőre nézve az épület kapcsán: „A kapcsolatépítés helye lesz, ikon, a mai Róma szimbóluma, amely párbeszédet folytat a múlttal, szintézist alkot az építészeti kreativitás és a Made in Italy rendkívüli gyakorlata között". Massimiliano Fuksas pedig ezekkel a szavakkal jellemezte a művét: „Himnusz a transzparenciáról, amely egyaránt idézi a barokk és a racionalista építészetet."
Ordasi Zsuzsanna