Közélet, hírek

A Pápai Bázisrepülőtéren új hangárt építenek a nemzetközi SAC program keretében

1/0
Hirdetés
1/0
Közélet, hírek

A Pápai Bázisrepülőtéren új hangárt építenek a nemzetközi SAC program keretében

2015.04.23. 07:40

Alapkőletétellel vette kezdetét a Stratégiai Légiszállító Képesség (SAC) Program Hangár Komplexumának építése a Pápai Bázisrepülőtéren, Bánkuti László vezető tervező (UVATERV) és csapata által készített tervek szerint, valamint a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kivitelezésében. 

Ünnepélyes keretek között fektették le a Stratégiai Légiszállító Képesség Program Hangár Komplexumának alapkövét 2015. április 20-án a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepülőterén.

A SAC Hangár Komplexum a legjelentősebb eleme annak az infrastrukturális beruházási projektnek, amelyet a Stratégiai Légiszállító Képesség Program hajtott végre a Pápai Bázisrepülőtéren. A SAC (Strategic Airlift Capability), azaz a nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség Program 12 tagország, köztük Magyarország számára biztosítja a stratégiai katonai légi szállítás lehetőségét.

Amióta 2008-ban Magyarország lett a programnak otthont adó bázis, azóta folyamatos beruházások történtek a Pápai Bázisrepülőtéren a SAC flotta azon három Boeing C-17 Globemaster III teherszállító, sugárhajtóműves repülőgépének üzemi körülményeinek javítására. A Hangár Komplexum 2016-os befejezése lesz a legfontosabb mérföldkő a SAC Program eddigi beruházásai között.

A SAC Hangár Komplexum egy repülőgép szerelő hangárból, egy karbantartó létesítményből, illetve egy irodaházból áll. A nagyjából 20 000 négyzetméter alapterületű komplexum ad helyet a SAC folyamatosan működő üzemi létesítményeinek, amelyek a program teljes időtartama alatt, azaz minimum 30 évig fogják ellátni feladataikat.

A Stratégiai Légiszállító Képesség Program szintén lehetőséget biztosít a hatalmas C-17 repülőgéptípus szervizelési és karbantartási munkálataira a Pápai Bázisrepülőtéren, amely alacsonyabb karbantartási költségeket és magasabb repülőgép rendelkezésre állási rátát fog eredményezni az összes SAC nemzet számára.

Az alapkőletételi ünnepségen a Stratégiai Légiszállító Képesség Programot Wiek Noldus, NSPA NAM Programigazgató és Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka képviselte, Szalados László kíséretével, aki a Hangár Komplexumot kivitelező cég, a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. vezérigazgatója.

A ceremónián Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka megköszönte az SAC szervezeteknek és a KÉSZ-nek a kiváló együttműködést, amelynek segítségével olyan infrastrukturális fejlesztés valósul meg, amely több tekintetben is növelni fogja a nemzetközi légiszállítás teljesítményét: „Az SAC Hangár Komplexum egy következő lépés afelé, hogy a Stratégiai Légiszállító Képesség Program egy világszintű szervezetté válhasson. Az új létesítmények sokkal modernebbek lesznek, mint a jelenleg ideiglenesen elhelyezés: nemcsak gyorsabb IT rendszereket alkalmazunk bennük, sokkal környezetbarátabban működnek, valamint az összes SAC egység közelebb lesz egymáshoz, ezzel is könnyítve a kommunikációt. Mindezzel egy időben a repülőgépeink szervizelési és karbantartási ideje lerövidül, ezáltal növekedik az egyébként sem elhanyagolható rendelkezésre állási idejük a 12 SAC nemzet számára. Röviden tehát: a mai hatalmas lépés, amit együtt megtettünk, a jövőben segít még jobban szolgálni a nemzeteinket."


A NAMP Programme Manager, Wiek Noldus kiemelte: „ez a fejlesztés is mutatja a 12 nemzet rendkívül erős elkötelezettségét arra, hogy az SAC programot még legalább 25 évig fenntartsák, és Pápa maradjon a fő üzemeltetési bázis. De mindezt csak együtt érhetjük el. Magyarország is jelentős beruházásokat végzett a Pápai Bázisrepülőtér fejlesztésére és bizakodunk, hogy ez tovább folytatódik a bázison belül és kívül is. Nagy érdeklődéssel követjük például a 83-as út fejlesztésére vonatkozó terveket, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a Pápai Bázisrepülőtér egy több szállítási módot összekapcsoló modern közlekedési csomóponttá is váljon."

„Nemcsak az ország, hanem túlzás nélkül a világ számára is meghatározó fejlesztés készül a pápai légitámaszponton. Ennek következtében öröm és megtiszteltetés, illetve hatalmas felelősséggel is jár a munkánk. Biztos vagyok benne, hogy a KÉSZ csapata tudását és szakmai tapasztalata legjavát bocsátja rendelkezésre, hogy a tervek világszínvonalú valósággá váljanak." – hangsúlyozta Szalados László, a kivitelező KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. vezérigazgatója.

Az ünnepség során a résztvevők közösen helyeztek el egy időkapszulát az alapkőbe, amely tartalmazza a Stratégiai Légiszállító Képesség Program tagjainak az „emlékeit" a mai napról és elvárásaikat a jövőre nézve. A kapszulát a mai naptól számítva 25 év múlva nyitják ki.

A Stratégiai Légiszállító Képesség Programról:

A Stratégiai Légiszállító Képesség Program (SAC), 2008-ban alakult meg, mint egy független többnemzeti program, amely 12 partner nemzetnek biztosítja a hozzáférést a katonai légiszállítás lehetőségéhez, három Boeing C-17 Globemaster III teherszállító, sugárhajtóműves repülőgépének működtetése által.

A Stratégiai Légiszállító Képesség Program székhelye a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepülőtere.

A SAC tagállamai a NATO tagsággal rendelkező Magyarország (a programot befogadó ország), Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, az Egyesült Államok, és a NATO Békepartnerség tagjaiként Finnország és Svédország. Minden résztvevő országot megillet bizonyos mennyiségű repülési óra az SAC C-17-es repülőgéppel, hogy szolgálják a saját nemzetük védelmét, eleget tegyenek NATO-s, EU-s vagy ENSZ-es kötelezettségeiknek, illetve humanitárius segítséget nyújtsanak.

A SAC szervezetek műveleti egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing (HAW)) és a NATO Támogatási és Beszerzési Ügynökség (NSPA) Légiszállítás Menedzsment (Airlift Management (NAM)) Programirodája, mely a beszerzési és fenntartási hatósága a SAC C-17 fegyver rendszernek, továbbá telephelyi és adminisztrációs támogatást is biztosítanak a HAW számára.
A Boeing szerződéses viszonyban áll a SAC-kel, technikai támogatást biztosítva a C-17-es repülőgép számára.

forrás: sajtóközlemény

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.