Épülettervek/Tervpályázat

Aranybika Szálló: az Arch-Studio pályaműve

1/11

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
?>
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
1/11

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

Aranybika Szálló: az Arch-Studio pályaműve
Épülettervek/Tervpályázat

Aranybika Szálló: az Arch-Studio pályaműve

2022.09.23. 15:27

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
ARCH-STUDIO

Cég, szervezet:
MCC

Címkék:
felújítás, örökség, pályázat

Vélemények:
1

A debreceni Aranybika Szálló 2022-es tervpályázata, Megosztott III. díj

URL:
Arch-Studio

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Vezető építész tervezők: Makrai Sándor, Vesztergom Ádám
Kert- és tájépítészet: Szabó Gábor (TÉR-TEAM)
Építész munkatársak: Balázs Lili, Dombrovszky Zsófia, Janda Martin, Koppány Bernadett, László Lívia, Lunk Zoltán,Tóth Noémi

Tegnap kihirdették a debreceni Aranybika Szálló felújítására és bővítésére kiírt pályázat eredményét. Hajós Alfréd és Villányi Lajos historizáló munkájának folytatására több alternatíva érkezett, melyek közül az Arch-Studio a historizáló megfogalmazást ötvözi kortárs megoldásokkal. A tervet megosztott harmadik díjban részesítették. 

ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ
Valaminek a lemásolása mindig érdekes kérdéseket vet fel. Fontos, hogy a másolt darabka különbözzön az eredetitől, de csak olyan mértekben, hogy az ne okozzon minőségromlást az egész mű összhatásában. Fontos ,hogy egyértelmű legyen az új felismerhetősége, tehát látszódjon rajta, hogy nem hamisítvány.

Az Aranybika Szálló épülete sohasem volt tükörszimmetrikus. A tervező sem tesz említést arról a szándékáról, hogy a későbbi jövőben majd az épületet kiegészítené, annak érdekében, hogy a háromnegyed szimmetria egésszé válhasson. Sok oka lehet ennek. Minden esetre a Piactér felöli homlokzat szerkesztése olyan, hogy az épület szimmetriatengelye és főbejárata a tömb, vagy is a két szomszéd utca által határolt térfal mértani közepére esik. Véleményünk szerint ez nem lehet véletlen.

Az emberi elme a teljességre törekszik és mindenki észreveszi a " hibát", a teljes befejezés hiányát. Tervünk azzal a gondolattal játszik el, hogy ha a szomszédos saroktelek is beépíthető lett volna a tervezés idején, hogyan cselekedett volna az építész.

Az MCC oktatási központ és kollégium építészeti progjamja nagyon hasonló az Aranybika Szálló funkcionális tagozódásához. A kollégium szobaegységei nagyon hasonlóak a szálloda 24m2-es szobaegységeihez. Az oktatási és konferencia termek, a kávéház-könyvesbolt és klub-könyvtár kombinációja nagyon hasonló az étterem- kávéház- különtermek tagozódásához.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
6/11
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A keskenyebb traktusú ,szállasjellegű épület rész a második emelettől felfelé, a közösségi funkciók pedig a földszinten és az első emeleten kaptak helyet mindkét épületben. A hozzáépítés alternatív módon felfogható a szálloda bővítéseként is, mert minden szintjén a régi épülettel azonos padlómagasságokat terveztünk és alaprajzi rendszerét is úgy alakítottuk, hogy alkalmas legyen az estleges összekapcsolódásra. Ez a jövőbe mutató flexibilitást jelent.

Az új épület homlokzata makettszerű. Ez a szándékolt távolságtartás szükséges és elégséges a kapcsolatok szerves létrehozásához. Az eredeti épület tömegének, szerkezetének, homlokzatának tükrözése természetesen csak mai anyagokkal történhet. A tető fehér kenhető műgyantás vízszigetelő rendszerrel, a homlokzat fehér műgyantás nemesvakolattal készül. A nyílászárók fehér porszórt alumíniumból, a kiegészítők fehér porszórt alumíniumból és acélból gyártottak. A régi épületrész műemléki helyreállítása az eredeti anyagokkal történik.

Az új épületrész bevágásokat tartalmaz azokon a helyeken, ahol funkcionális szempontból korrigálni kellett a másolaton. Olyan kimetszéseket hoztunk létre, amelyek nagy üvegfelületeket biztosítottak a mögötte lévő helységek tökéletes kialakítása érdekében. A metszősíkok piros műgyanta bevonatot kaptak.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
2/11
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

VÁROSÉPÍTÉSZETI KAPCSOLATOK
A pályamű nem javasolja a Piac utca felőli gépjármű megközelítést. Ennek oka kettős: egyrészt a Piac utcában és a Kossuth téren kialakult fásított sétányok és éttermi teraszok zavartalanságát meg kell őrizni, másrészt az Aranybika Szálloda történeti gyalogos főbejárata a Piac utcára nyílik, illetve az új kollégium épület földszintjéről is terasznyitási lehetőség megteremtését írja elő a pályázati kiírás. A közpark alatti mélygarázs eltolt padlószintű szerkezeti megoldása lehetőséget ad arra, hogy a térfelszínen intenzív fásítás és egyedi megoldásokkal létrehozott nagyobb, összefüggő gyepes felület alakuljon ki: fásított közpark és promenád, illetve virágos gyep, játszótér. Az új kollégium épület nyugati oldalán attraktív vízjátékkal és térburkolattal fedett, ligetesen fásított közösségi tér jön létre.

TÁJÉPÍTÉSZETI ÉS KÖRNYEZETRENDEZÉSI MEGOLDÁSOK
Az építkezéssel érintett területen meglévő fák darabszámának kb. tízszeresét javasolja visszatelepíteni a pályázat, amit egyrészt az „üres" fahelyek beültetésével, másrészt a közpark alatti szinteltolásos mélygarázs nagyobbik része felett létesíthető csaknem két méter földfeltöltés tesz lehetővé.

Az új kollégium épület zárófödéme felett zöldtető létesül. A tetőfelületekre és a burkolt felületekre hulló csapadékvizeket a közösségi térburkolat alatt elhelyezett csapadékvíz tározóba gyűjtjük, ahonnan öntözésre használható a keletkező víz.
A mikroklímát javító ökológiai elemek:
- intenzív (háromszintes) növénytelepítés a közpark jelentős részén
- az új kollégium épület nyugati oldalán létesülő vízjáték
- honos és várostűrő növények alkalmazása (pl. Tilia cordata ’Greenspire’ – kislevelű hárs fajta)
- nagy gyepes felületek

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
3/11
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

TÁJÉPÍTÉSZETI MEGOLDÁSOK
A közpark felületének nagyobbik részén hármas fasor telepíthető, ami cserjesáv létrehozására is alkalmas háromszintes növénytelepítést jelent és amit a mélygarázs felett két mméter földfeltöltés tesz lehetővé. Ezen a területen intenzív fásítást javasol a pályamű.
E terület funkciója: fásított közpark (gyalogostengely, pihenőpadok, térvilágítás, találkozás-pihenés-szemlélődés, mikroklímát intenzíven javító zöldfelület, felnőtt fittness, egyéb szabadtéri játékok).

A közpark északi, kisebb területű oldalán nincs lehetőség fák telepítésére, ezért itt intenzív fenntartású virágos gyepfelületet, játszórét kialakítását javasoljuk, melynek funkciói: kis alapterületű (ezért kis esési biztonsági területet igénylő) pontszerű játszóeszközök, pingpong, teqball, óriássakk).

Az új kollégium épület nyugati oldalán létrejövő közösségi tér az új középület funkcionálisan is elválasztott, közparkra nyíló nagyvonalú bejárati előtere (vízjáték, padok, kerékpártároló, e-mobilitás eszközeinek tárolója).

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
10/11
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

PARKOLÁS
A kiírás szerint: „Az Aranybika Szálló, Víg Mozi/Bartók terem jelentős gépkocsiforgalmat generálnak, de parkolási lehetőséggel nem, illetve léptékükhöz képest minimális mértékben minimális mértékben (~ 10 parkolóhely) bírnak. Szükséges a közpark alatt egy minél nagyobb befogadóképességű, de lehetőség szerint maximum 2 szintes mélygarázs kialakítása, ahol minimálisan elhelyezendő a jelenlegi felszíni parkolókapacitás (85 parkolóhely), továbbá minimum 30 db parkolóhely a szálloda funkció számára". Ezért tervünk a térszint alatti félszinteltolásos mélygarázsban két-két szinten összesen 130 parkolóhely biztosít. Mivel az itt elvárt 115 db gépkocsiállás felett további 15 db helyet is ki tudtunk alakítani, ez a többlet besegíthet az új épületszárny szükségleteinek kielégítésében.

A kiírás szerint: „A jogszabályi előírások szerint meghatározott számú parkolóhely a tervezett új épületszárny parkolóhely-szükségletének (~ 30 parkolóhely) kielégítésére is szükséges." Ezért új MCC Oktatási Központ -3. pinceszintjén 31 db parkolót helyeztünk el.

A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.
8/11
A debreceni Aranybika Szálló tervpályázatának Arch-Studio által beadott munkája.

A kiírás szerint: "Mindezekre tekintettel legalább minimum 145 parkolóhelyet szükséges kialakítani a mélygarázsban". Tervünkben tehát összesen 161 parkolót biztosítottunk mélygarázsban melyeket a Hatvan utca felől érhetük el. Ha különböző ütemekben épülnek meg a létesítmények, (az oktatási központ és a park alatti mélygarázs) akkor két rámpán külön-külön lesznek elérhetőek a parkolók, DE ha egy ütemben épülnének, akkor nem lenne szükség a MCC központ melletti rámpára, mert a legalsó szinten a két parkoló össze van kötve és a nagy köztéri parkolóból lehetne az oktatási központ mélygarázsába jutni. A park alatti mélygarázsból gyalogosan a középen elhelyezett lépcső és lift segítségével juthatunk ki a felszínre, melynek megérkezése egy üveg bubusként jelenik meg a park járdája mentén. Akadálymentes parkolóhelyből 2-2-t helyeztünk el a két létesítményben, az e-mobilitás- és a kerékpártárolók a kollégiumi szárnyban kaptak helyet. Elektromos töltőállásból összesen 7+4=11-et alakítottunk ki.

Arch-Studio

 

Szerk.: Pleskovics Viola

 

 

Vélemények (1)
Je
2022.09.24.
01:36

Több sebből vérzik.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.