Budai báj, hollywoodi csillogás
A 2. kerület egyik, a '70-es években épült házában találták meg leendő otthonukat Benson Marcell, a Craft Benson vezető építészének megrendelői. Hatott rájuk a hely szelleme: az épületet 1974-ben Schőmer András építész tervezte, a későmodern építészet pedig remek alapanyag, ha modernizálásra kerül a sor. Formavilága és arányai mai szemmel nézve is vonzók. Ami a Craft Benson munkájával létrejött, az két igazi klasszikus találkozása: valami régi, valami új.
„Nagyon jó benyomás volt az első alkalommal az új tulajdonossal a házban sétálni. Amikor ott jártam, ömlött be a fény a terekbe. Rögtön éreztem, hogy ezt a munkát meg kell csinálnom." – meséli Benson Marcell, aki elmondása alapján nem tudott szabadulni a házban lévő terek erejétől. Az építész koncepciója az volt, hogy a kiváló tájolású és kedvező benapozású épületet a meglévő értékei mentén, azoknak építészeti felerősítésével, de ugyanakkor a „fölösleg" lehántásával keltse új életre. A középső szinten a nappali hatalmas, nagyméretű üvegablakai és a szinteltolás olyan adottságok voltak, amelyek mozgatórugói lettek a későbbi tervezésnek.
Az eredeti klinkertéglás épület rendkívül szép súlyozással bír. A komolyabb, vörös súlypont mellett lépcső vezet az „üvegdoboz" felé, ami így könnyű, átlátható ellenpontot képez. A Craft Benson megoldásai szépen viszik tovább az arányokat és súlypontokat, holott a funkció komoly elvásárokat jelentett: a három szintet három generáció életére kellett átformálni, sajátos igényekhez igazítani. Nem volt így elkerülhető a plusz elem hozzáadása: az üvegezett terasz kiegészítése mellett a tetőre is el kellett készíteni egy fémborítású kiegészítő egységet.
A fehér homlokzati festés Benson Marcell egyik legbátrabb döntése, amely kivilágosította az épületet és egy friss építészeti koncepcióba helyezték el. A nyílászárókat modern, háromrétegű hőszigetelésű fehér festett fa nyílászárókra cserélték. Az építész egyik első munkája volt Turányi Gábor építész felkérésére a Kopaszi-gát épületének, a pavilonok homlokzati felületeink a kialakítása. Az ott alkalmazott külső homlokzati fafelületek tapasztalatai jól beépültek ebbe a munkába is. A legfelső szint hozzáépítésénél egyértelmű volt a könnyűszerkezetes megoldás és az, hogy környezettudatos tervezői megközelítés miatt fát használjanak és faburkolatos homlokzatot alakítsanak ki az újonnan hozzáépített területekre. Ezáltal jól elkülönült a ház eredeti ‘régi’ része és az új.
A tervezői oldalon fontos szereplő volt Csáki Tünde enteriőrstylist, aki a megbízó felkérésére csatlakozott. Ők a filmgyártásban már régóta együtt dolgoznak és Csáki olyan belső tereket álmodott, amely Hollywood kultikus karakterét idézik. A sűrű függönyök, a fürdőszoba arany csapjai, a színpárosítások és a hálószoba rózsaszín körpuffjai olyan részletek, amelyek összhatásukban igazi Nagy Gatsby-hangulatot idéznek: a három generáció mindennapjai helyett nem nehéz elképzelni, hogy virágtengerrel és ragyogással teli, fejdíszes elegancia költözik ide egy-egy estére.
A belső térben sok olyan anyagot és színt használtak, amelyek a megrendelő varázslatosan pezsgő világát és szikrázó életmódját tükrözik. Ilyen például a lakkozott sárgaréz konyhapult, a mintás tapéták a közlekedőben vagy a rózsaszín fal a nappaliban. Emellett szükség volt más, harmonikus és nyugodt anyagokat használatára, ilyenek a tölgyfa svédpadló, a szürke márvány kandallóburkolat és a fekete festett MDF polcok.
A stylist nemcsak a legfontosabb koncepcionális döntésekben, hanem az apró részletek kidolgozásában is szoros egységben dolgozott Bensonnal és az ő irodájában társtervezőként dolgozó Gyuricza Jánossal. Az egyik különleges funkció, ami a megrendelő kérésére született a középső szinten lévő kártyázó-reggeliző rész, amely a nappali-konyha részhez csatlakozik (ez szintén egy könnyűszerkezetes fa hozzáépítés, nagyméretű üvegablakokkal.) A tér a tulajdonos kedvence lett, azóta hétfőként itt zajlanak a bridzspartik. Még egy igazi kedves titok a házban a legkisebb lány gardróbja, amelynek kialakítására a szobában nem volt elegendő hely. Végül egy födémáttéréssel és egy titkos csapóajtó és csigalépcső beépítésével az alatta levő szinten alakították ki a kislány gardróbszobáját – ahogy azt a ház többi hollywoodi részlete is sugallja, itt az álmok könnyen valósággá válhatnak.
Különleges és karakteres építészeti megoldás az épület teraszain a korlát: a félig tömör, félig üveg felületek jó arányú váltakozásait látjuk itt. Ezeket az épületrészeken Benson sok fém felületet és fehér háromszög alaprajzú fogazott profilt használt. A középső szinti teraszról a kertbe levezető lépcső korlátja, a fehéracél korlát vízszintes osztásokkal Breuer Marcell által tervezett épület korlátjából inspirálódik, és annak egy modernebb újraértelmezése. Az ilyen részletek miatt az épület egyfajta időn- és téren kívüliségben létezik. Amerika legszebb korszakának csillogása, Breuer lekerekített karakterei és a második kerület gyönyörűen kúszó buja indái ugyanúgy jelen vannak. Bár a kertbe tervezett medence végül nem valósult meg, egy díszletből megmaradt régi játszóterek szép emlékekét keltő földgömb és rakétamászóka (az épület színeihez passzolóan lefestve) ízléses megoldások.
A villa jó kezekbe került: a filmes szakmából érkező tulajdonos-megrendelő tudott élni az örökséggel, Benson Marcell pedig remekül egyensúlyozott a későmodern karakterekkel. Az épület elegáns fehér színezése, a nagyvonalú üvegfelületek és az épületelemek dobozjellege megrázó ellensúlyai a részletgazdag, színeivel és anyagaival egy „másik világot", a filmkészítés ragyogó, látványos díszleteit idéző belső térnek. Egy biztos: képkocka itt nem maradt hatástalan.
Babics Anna