//// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/16

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/16

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.04. 11:47

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tolnai Zsolt, Tóth Tamás, Terbe Rita

vezető tervezők: Terbe Rita, Tolnai Zsolt, Tóth Tamás

8. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Terbe Rita, Tolnai Zsolt, Tóth Tamás
társtervezők:Mészöly Csaba, Barna Orsolya



Részletes bírálat:

A pályamű teljes tervezési területre vonatkozó javaslata ötlet szintjén marad, annak műszaki megvalósíthatóságával nem foglalkozik. Esetleges beavatkozásokat, bizonytalan, nem rendszerben gondolkodó javaslatokat ad.

A pályázat hangsúlyos vezérelve a Duna jelenlétének érzékeltetése a Belvárosban a rakparti gépjárműforgalom kéreg alá helyezésével – a Kossuth Lajos utcai forgalomhoz hasonlóan – támogatásra érdemes. Hiányolható azonban, hogy a pályázat csak érintőlegesen tesz javaslatot a közösségi közlekedés fejlesztésére, valamint a közterületek parkoló gépjárművektől való felszabadítására.

A teljes területre vonatkozó javaslat fő attrakciója a Dunára épített úszó korzó – vízügyi szempontból kérdéses - , amely mellett a meglévő korzó revitalizálását és a rakparti utak rendszerét nem oldja meg.

A pályamű zöldfelület-fejlesztési javaslata nem értékelhető. A Belváros közlekedési rendszerének átalakítására vonatkozó hálózatfejlesztési javaslatot a pályamű nem tartalmaz, az intenzív képzőművészeti térplasztika csápjai, bár kiegészítő ötletként használhatóak, ezt nem helyettesítik.

A terv a pályázatban megjelölt kiemelt területtel, csak mint közlekedési területtel foglalkozik.

A Városház-tömbre vonatkozó terv a Károly körúti térfalra fekteti a hangsúlyt, az egykori történeti struktúra tudatos visszaállításával.

Karakteres törekvés a zárt kompozíció, a meglévő Városháza épület zárt keretként történő kialakítása, határozott, nagyméretű, nyitott agóra-tér létrehozása. A pályamű a körút térfala és a városfal közötti területen – a történeti struktúrából levezetett – épülettömböket javasol, szűk, sikátorszerű átjárókkal, a körút felőli sétány és a belső agóra-tér összekapcsolására. Ez a térszervezési alapképlet értékelhető, de a konkrét javaslat szerint a hat kisebb épülettömb létrehozása közös tetővel, túlságosan nagy, rideg tömeget képez. A rövid utcaszakaszok a térfal áttört jellegét nem kellően engedik érvényesülni, a tető a tervezett közterületekre (átjárókra) és az épületekre nézve is inkább zavaró. A garázslejáró a térszervezésnek megfelelően a Károly körúti oldalról, a közlekedési fő megközelítés irányából kerül kialakításra.

Az agóra tér a régi és az új épület tömege közötti térben valósul meg. A Deák téri kapcsolat hiányának szempontjából különösen kifogásolható. Előnyös, hogy a Városháza tér a kulturális funkciók előterét képezi, azok bejáratai az agórára nyílnak, azonban a tér kialakításában jelentős szerepet játszó padok lemerevítik a teret, használhatóságát korlátozzák.

Összességében megállapítható, hogy a pályamű gondolatisága nagyvonalú megoldásra adna lehetőséget, de a bemutatott részletek nem kellően átgondoltak, kidolgozatlanok.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,5 MFt-os MEGVÉTELBEN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.