Gyermekfejlesztési központ – Együd Petra diplomaterve
Együd Petra diplomamunkájában Debrecen központjának közelébe egy olyan gyermekfejlesztési központot tervezett, amelynek alaprajzi elrendezése és tömegalakítása két utca között, és három belső udvar körül szerveződik.
Tervezési program:
Az általam választott tervezési funkciót a gyermekfejlesztő központ volt, amely a hátrányos helyzetű gyermekek számára szolgál. Ennek alapján egy olyan épületet terveztem, amely nem egy óvodát, iskolát foglal magába, hanem inkább egy iskolán kívüli intézmény, ahol a gyermekek koruktól függetlenül fejleszthetik magukat gyógypedagógusok segítségével. Az épület az utca szintjén nyitottságot sugall, amely a beülők színeivel, az „olvasó-" és a „páfránykerttel" mintegy becsalogatja az ott elhaladókat.
Tervezési folyamat:
Magát a tervezési folyamatot, a helyszín felmérésével kezdtem. A telket két irányból is meg lehet közelíteni, a Csokonai utca irányából és a Zsák utca felől. Mivel mind a két utca viszonylag szűk, és csak egyirányú forgalmat fogad be, ezért a szélesebbik utca irányából képzeltem el az épület bejáratát, ami pedig a Csokonai utca volt. A telek határán (Zsák utcai irányból) egy korábbról fennmaradt téglakerítés helyezkedik el, amit szerettem volna felhasználni a tervemben. Balra a szomszédos telekhatáron a szomszéd ház tűzfala húzódik végig, így ez erős hatással volt beépítési módra.
Koncepció:
Az egész telekre lehelyeztem egy földszintes tömeget, amit formálni kezdtem. Első lépésként a Csokonai utca irányból visszahúztam a testet, ezzel is szélesítve az utcát. Majd a telek végéből kiharaptam egy részt, amivel létrejött a „titkoskert", ezzel pedig a korábból fentmaradt téglakerítést sem kell lebontani. Ezután további két udvart alkottam, az „olvasókertet" és a „páfránykertet". A földszinti tömeg így alakult ki. A Csokonai utcai irányból részben az utcaképet folytatva, részben fedett-nyitott teret alkotva felhelyeztem egy emeleti tömeget.
Alaprajzok:
Ahogy a bejáraton belépünk egy tágas előtér fogad bennünket. Jobbra egy recepció, mögötte pedig egy szülőknek fenntartott mosdó blokk, illetve egy mozgássérült mosdóblokk található. Balra pedig egy „lépcsőház" az üzemeltetési irodákhoz. Ahogy befele haladunk a földszinten máris két vidám hangulatot sugalló belső udvarral találkozunk, az „olvasó kerttel" és a „páfránykerttel". Az olvasó kertet úgy terveztem meg, hogy az épületben várakozók egy hangulatos kis beülőben tudják tölteni a várakozási idejüket, azt az érzést keltetve bennük mintha a szabadban lennének. A „páfránykert" mellett található az első foglalkoztató helyiség, ami az épület legnagyobb ilyen célú szobája.
A nagy foglalkoztató egy magasabb belmagassággal rendelkező helyiség, ami egyben csoportos foglalkoztató órákra nyújt helyet, egyben pedig közösségi térré is könnyen átformálható. Az épület hátsó traktusában húzódik végig egy „kvázi" közlekedő, amelyre beépített szekrények (öltözők) csatlakoznak, illetve két mosdóblokk a gyermekek számára.
A közlekedőre három kisebb egyéni foglalkoztató szoba van felfűzve. Mind a három foglalkoztatóból kilátást nyerhetünk az úgy nevezett „titkos kertre", aminek ékes eleme a korábbról fennmaradt téglakerítés. Ahogy pedig már említettem az emeleti blokkban találjuk az üzemeltetési irodákat, tárgyalót, és egy teakonyhát.
Szerkezet ismertetése:
A földszint főképp műgyanta borítást kapott, a könnyebb tisztíthatóság miatt. A foglalkoztató szobákban már csak csere cipővel mehetnek be a gyermekek, így azokban meleg padlóburkolatot helyeztem el. Az emeleten már csak laminált és kerámiaburkolattal találkozhatunk. Mivel az összes tető extenzív zőldtető rétegrendet kapott, a csapadékvíz elvezetését belső vízelvezetőben oldottam meg.
Maga a falszerkezet Porotherm 30 X-therm kerámiafalazatból épül, amire megfelelő hőátbocsájtású hőszigetelő réteg kerülne. A falazat kívül fehér kültéri vakolatot kapna, belül pedig szintén fehér színű beltéri vakolatot. Az „olvasókertet" beülő részeit Ytong illetve gipszkarton szerkezetből terveztem meg.
Együd Petra
21:34
Gratulálok!