„Jön a pajta!” Letették Berlin legújabb múzeumának alapkövét
2019. december 3-án elhelyezték a 21. Századi Múzeum alapkövét Berlinben – ezzel elindulhatnak a svájci Herzog & de Meuron tervezte épület munkálatai. A német közönség természetesen kritikus: egyesek az épület formálásával nem értenek egyet, mások a mostanra közel 450 millió eurósra becsült beruházási költséggel.
Az alapkőletételnél persze ezekről a kétségekről nem esett szó. Monika Grütters miniszter és Michael Müller, Berlin főpolgármestere inkább azt emelték ki, hogy az új épületben végre méltó helyet kap a Nemzeti Galéria kortárs gyűjteménye, amelyet a közelmúltban több magángyűjtő felajánlásaival gyarapítottak, és hogy ezzel a Kulturforum ezidáig befejezetlen városi együttese is teljessé válik. Hermann Parzinger, a múzeumot majdan működtető Stiftung Preußischer Kulturbesitz elnöke külön kiemelte, hogy a fontos épületekkel büszkélkedő, de a Potsdamer Platzhoz való közelsége ellenére kevéssé funkcionáló Kulturforum végre valódi agórateret kap a Herzog & de Meuron épületével.
A svájci építésziroda a 2016-ban kiírt nemzetközi tervpályázaton nyerte el a megbízás lehetőségét. Jacques Herzog, az iroda alapítója az alapkőletétel alkalmával kifejthette: „A 20. századi gyűjtemény otthonát kifejezetten erre a berlini helyszínre terveztük. Védett városi tér, kereszteződés, amelyben a mindennapi élet, a művészeti kísérletek, a performanszok és a nyilvános viták találkoznak, stimulálják egymást. Ehhez nincs szükség fennhéjazásra, vagy expresszív szobrászati épületformákra. Egy nagy tető, ez az egyszerre archaikus és mai, nyilvánvalóan provokatívnak szánt házforma nekünk kifejezetten ideillőnek tűnik."
Nem véletlen, ha Herzog szavai mentegetőzésnek tűnnek. A 2016-os tervpályázat eredményét sokan bírálták, akik szerint a Hans Scharoun Filharmóniája és Ludwig Mies van der Rohe Új Nemzeti Galériája, valamint a Friedrich August Stüler tervei szerint emelt St.-Matthäus-Kirche között elhelyezkedő, eddig parkolóként használt területre látványosabb épület illenék, mint a köznyelvben „pajta" vagy „hangár" csúfnevekkel illetett projekt. A Herzog & de Meuron szerint azonban épp ez a szomszédság kívánja meg a visszafogottságot. A november 18-án a Filharmóniában rendezett, nyilvános vitán Herzog maga védte meg az épületet, amelyet kapocsként értelmez a két fontos kultúrközpont között – ezért nincs kifejezett főhomlokzata, eleje vagy hátulja, és ezért működik majd a belső tér egyfajta fórumként, hasonlóan a londoni Tate Modern nagycsarnokához. A téglahomlokzat pedig Stüler templomának parafrázisa lenne.
A Süddeutsche Zeitung november 14-i számában Jörg Häntzschel a tervezési időszakban 60%-kal megnövelt, 16 ezer négyzetméteres alapterületet és persze az ennek kapcsán meghízott beruházási büdzsét kritizálta. A pályázat idején még 200 millió eurósra becsült költség mára 450 millióra nőtt (ez közel 150 milliárd forintot tesz ki). Igaz, ebből csak 364,2 millió a tényleges építési költség, a maradék az esetlegesen változó építőipari helyzetre, illetve a nem kiszámítható körülményekre félretett tartalék. A Berliner Zeitung számításai szerint ez épp a négyszerese a mannheimi Kunsthalle egy négyzetméterre eső beruházási összegének – írja a Baunetz. Az sem tetszik sokaknak, hogy a plusz összeg szövetségi forrásból érkezett, miközben Németország és Berlin már közintézményei ehhez képest roppant szűkös forrásokból gazdálkodnak.
A mostani alapkőletételt még további tervezési folyamatok, illetve a helyszín felmérése követi. A megnyitást jelenleg 2026-ra tervezik.
10:43
Egy hét végi facebookos disputa nyomán szükségesnek tartom tisztázni, hogy mire is gondolok, amikor a közéletet hiányolom a megújult ÉF-ből. Annál is inkább, mert létezik a fórumon egy „Közélet” c. rovat. Nos, az építészettel kapcsolatos közélet egyrészt a szakma gyakorlásának feltételeiről, társadalmi és anyagi környezetéről szól(na), másrészt az építészek tevékenységének társadalmi és materiális hatásairól. Persze, sem a feltételrendszer, sem a hatások köre nem tágítandó az irreleváns általánosságig, de beletartoznak egyrészt az építési szabályok, az engedélyezések menete, a díjazás, másrészt a szakmaművelés etikája, a környezet kímélésének ügye, a településrendezési szempontok figyelembevétele, és a szabálykövetés követelménye. Mindez akár konkrét projektek szintjén tárgyalva is.
11:35
de Young, nem De Beuys.
11:58
@bujatt: Igaza van, de Young. Viszont tényleg szép, és - csodák csodája - egy liget szélén szép. Talán, mert nem a belváros zöldjét zabálja fel, hanem kinn van, a tengerparti, erdő borította dombok szárazföld felőli lankáján.
23:51
Felbosszankodva a "pofátlan" és a "pofájába.." szavak ismétlődésén, amit a Perika vagy a Vargha Misi féle építészfórumon egy pillanat alatt kijavíthattam volna, a következő e-mailt küldtem Kovács Dánielnek: "Dániel, annyira gagyi az új epiteszforum.hu, amennyire csak a politikai-gazdasági elnyomás, az oda nem figyelés és a szolgai beletörődés nyomán lehet. A felére csökkentett számú kommentek nem visszakereshetők, nem javíthatók, csak kényszerből virítanak ott, amíg a következő NER-es parancsra azok számát is tovább nem szűkítitek. A cikkekben nincs képsorozat-melléklet, nincsenek alaprajzok, metszetek - ez az egész így egy színvonalas bölcsészkedés az építészetről. Maximálisan tartózkodtok a szakmai-etikai-politikai vitáktól, tehát a közügyektől. Tiszta, vegytiszta kádárista értelmiségieskedés amit műveltek, a 70-es évek Élet és Irodalom-jának modorában, ma, egy olyan korban, amelyben ez már marhára nem az egyetlen, egzisztenciálisan lehetséges opció. Kérlek, fontoljátok meg, mert ez így nem kóser. Üdvözöllek, P. Imre"
09:59
@P. Imre: Imre! A levél nem érkezett meg, de nem baj. Megpróbálom egészen érthetően megfogalmazni, ha ezek szerint nem jött át: sem most, sem a jövőben nem tartom relevánsnak, és nem érdekel a te online perszónád véleménye az Építészfórumról (illetve személyemről, ha már nekem lett címezve a levél). Üdv, KD
12:18
@KovacsDani: A személyed ellen semmi kifogásom, sőt, fontos és jó legújabbkori építészet-történésznek tartalak. A gondom a megújult Építészfórummal van, mind technikai szempontból, mind a közügyektől való távolmaradása okán.
23:10
Hááát... A Kulturforum jobbat érdemelne. Ez ugyanis tényleg egy Scheune, fordítok, pajta. A kiváló múzeumokat tervező (ld. pl. a San Francisco-i De Beuys Múzeumot) építészpáros itt, érzésem szerint, nagyot hibázik. Elbízva magát a hamburgi, az Elbáról elnevezett filharmónia épületének kedvező fogadtatásán - tényleg az egyik legszebb, a XIX. századot idézően romantikus, sőt, patetikus épületszimfóniáról van szó -, amely kedvező fogadtatás a költségvetés többszörös, sokszoros, mondhatni pofátlan túllépését is megbocsátotta, most, Berlin pofájába vágná ezt a sivár épületet. Remélem, kiebrudalják őket.