Kísérletező és provokatív: Antepavilion 2020
Mi a közös az élethű, éneklő cápákban, egy teaházban és egy veteményes kertben? Mindegyik kísérleti építmény, amelyek az építészet és a művészet határát feszegetik.
2017 óta minden évben megrendezik az Antepavilion pályázatot, ami a fiatal, feltörekvő építészek, művészek és alkotók felkutatásával és bemutatásával foglalkozik. A pályázat helyszíne London Haggerston városrésze: Columbia és Brunswick rakpartja, valamint a Regent csatorna, ahol zömében stúdiók, műtermek és különféle workshopoknak otthont adó terek vannak. Az Antepavilion szervezői 2017-ben a tekintélyelvű tervezés, a kizsákmányoló kapitalizmus és a gigaberuházások megkérdőjelezése céljából hozták létre a pályázatot, amely idén 4. alkalommal kerül megrendezésre – ha az élet is úgy akarja, akkor a döntős projektekből kiállítás készül, a nyertes koncepció pedig augusztusban meg is valósul.
Az Antepavilion bizottsága egyben művészeti és építészeti jótékonysági szervezet is: céljuk azon független alkotók támogatása, akiket a mainstraim kulturális intézmények nem fogadnak be vagy egyszerűen nem ismerik el munkáikat. A szervezők célja az alkotók közötti egyensúly megteremtése, a provokatív, sokszor a jelenünket megkérdőjelező projektek támogatása – ennek egyik platformja az évente megrendezett pályázat is. Emellett az Antepavilion kutatást is folytat „Anarchitecture" címmel, melyben az építész és az építő személyét közelítik egymáshoz, ugyanis úgy gondolják, hogy ez a két pozíció ma már egy és ugyanaz.
Az Antepavilion 2020 finalista tervei:
Bridge Over Troubled Water / Barbara Thüler, Charles Bédin, Elseline Bazin (Studio Emile)
A koncepció szerint a csatorna két partját összekötő híd folyamatos mozgásban van: kibővül, visszahúzódik, hol jobbra, hol balra fordul. A mozgás által új helyzeteket és tereket teremt, amely az arrajárókat használatra hívja.
Hortus Conclusus / Becky Chipkin, Jack Swanson (Sticks and Stones)
Közösségi kert a vízen? A fallal körülvett kiskert egyszerre ad nyugalmat és biztonságot, miközben a járókelők számára betekintést ad valami újba. A tervezők szándéka, hogy a projektet valóban közösségben tervezzék és együtt építsék fel.
Sharks! / Jaimie Shorten
1986, John Buckley és a Headington Shark esete: egy cápa fejjel lefelé bezuhan egy ház tetejébe. A szobor a tehetetlenségtől való félelmet szimbolizálja, ugyanakkor megvalósítása heves vitákat váltott ki az építési szabályozásokban. Jaimie Shorten ezt a történetet értelmezi újra azzal a 6 cápával, melyek mindegyike a kortárs építészet és várostervezés problémáival foglalkozik. Sőt, a cápál Charles Trenet La Mer című dalát éneklik, mellyel az alkotó a Brexitre is utal.
sur les tois / bvlt
2019-ben a London Brough of Hackney’s Council végrehajtási parancsot adott ki, mely szerint az Antepavilion köteles eltávolítani a területen megvalósult építményeket, ugyanis méretük, kialakításuk és elhelyezkedésük elfogadhatatlan, formájukkal nem illeszkednek a településképbe. A sur les toits (tetőkön) koncepció egyszerre lázadás és együttműködés, diszharmónia és egység, illeszkedik is meg nem is, csendes mégis szimbolikus javaslat, ami megfelel a törvénynek, mégis megtartja az Antepavilion szellemiségét.
Tea House / Akasaki Verhoeven
A teaház arányai ugyanazok, mint a tatamié. Az építmény pontonhídakon lebeg, közepén egy kismedencével, melynek vizét hasznosítja a ház. Középen a tető is nyitott: ezáltal beengedi az esőt és a természetet az épületbe.