Körbevesznek jó barátok - a BORD Építész Stúdió terve
A Debreceni Nemzetközi Iskola megtervezésére kiírt építészeti tervpályázat 1. díját a BORD Építész Stúdió nyerte. Koncepciójuk szerint az épület formája egy szimbolikus jelentéssel bíró síkidom, a kör, amely a hagyományok szerint a védelmet, az egységet és a közösséget jelképezi.
A pályázati kiírás
A tervezési feladat egy egységes, óvodától érettségiig tartó, nemzetközi rendszerű képzést biztosító iskola megtervezése volt. Az IB (International Baccalaureate) rendszerben működő iskolákban alkalmazott, felfedezésen alapuló tanulás elengedhetetlen feltétele a megfelelő környezet. Ezekben az iskolákban kiemelten fontos a diákok igényeihez alakítható tanítási és tanulási környezet, a jól átlátható térkapcsolatok, a nagyobb, szellősebb közösségi terek jelenléte, a kültéri és beltéri tanulási egységek és a sportolás lehetősége.
Az International School of Debrecen (ISD) mintegy 500 hazai és külföldi diák számára kíván helyet biztosítani.
A tervezési terület Debrecen-Pallag településrészen, a Nagyerdő határában található. A terület gyorsan fejlődő, igényes lakóövezet Debrecen északi határában, ahonnan a városközpont a Mezőgazdász utca - Pallagi út vonalán könnyen elérhető. A telek közvetlen a Natura2000-es terület mellett helyezkedik el. A csendes természeti környezet, a jó levegő nagyszerű helyszínt biztosít az iskola számára. Ugyanakkor számunkra kihívást jelent a feladat, hogy olyan modern épületet tervezzünk, amely illeszkedik zöld környezetéhez és mégis jellegzetes, jól felismerhető, egyedi megjelenésével méltó lesz az iskola által nyújtott nemzetközi színvonalhoz.
Gondolatok
A kör az emberi csoportosulás spontán formája. Olyan halmaz, amely létrejön, mikor valakire többen figyelnek, vagy egyenlő szerepvállalás mellett gondolatot osztunk meg egymással. A kör a maga egyszerűségével a megosztottság és különbségtétel nélküli tér és közösség jelképe. A kör jelképezi a teremtett határokat, másképp fogalmazva a világot. A kör által határolt halmaz képes eltérő csoportokat összekötni, csoportok részeit egységbe olvasztani. Téralkotó kör esetén azon kívül állva, a körön kívüliség nem értelmezhető, késztetést vált ki, hogy belépjünk, és a körön belülre tartozzunk. Az építészeti koncepció megfogalmazásakor egy olyan térbeli kör létrehozása volt a cél, amely képes környezetét magába olvasztani, túlmutat épített határain.
A tervezési területet délről határoló erdő, a természet, ezáltal a természettudomány, a körülöttünk lévő világ szemléltető eszköze. Az erdő a tervezett létesítménynek nélkülözhetetlen elemévé válhat, így közös halmazba tartozásuk elengedhetetlen. Az erdő szemléltetőeszközként történő alkalmazása nem követel meg változásokat az erdő megjelenésében, annak természetéhez tartozik, hogy időnként ösvények jelennek meg benne, melyek organikusan változnak együtt élnek vele.
A pályázati terv
A tervezési terület a kiírásnak megfelelően a Bánáti utca felől közelíthető meg. Az iskola előtti parkolóban egy érkezési (drop off- pick up) zónát alakítottunk ki, ahol a szülők akár a parkoló használata nélkül, gyorsan le tudják tenni, vagy fel tudják venni iskolába érkező vagy hazamenni készülő nagyobb gyermekeiket. A parkolóból a tanulók az iskola védett területére lépnek. A rövid séta egy erdős-ligetes pihenőparkon keresztül az épületig, egyfajta lelki felkészülést, ráhangolódást kíván nyújtani.
A tervezett épület a közösség különböző léptékű csoportjainak fűzére. Az iskola három különböző korosztályhoz szól, akiknek meglehetősen különböző igényeik vannak. Ezért a három korosztály területeit a körgyűrűn egymás mellett, de egymástól szeparáltan alakítottuk ki. Az óvodások és a kisiskolások számára egy saját, iskolán belüli, elkülönített világot hoztunk létre. Az épületnek három bejárata van: egy az óvodásoknak, az általános iskolásoknak és a felsősöknek. Ez utóbbi az iskola főbejárata is. A közösségi terek, adminisztráció, színházterem, étterem, és ezek kiszolgáló egységei az alsó szinten kaptak helyet, míg az emelet a zavartalan, nyugodt tanulás színtere. A tantermek az északi oldalon pavilonszerűen jelenjenek meg, hosszanti, dinamikusan öblösödő teresedéseket létrehozva maguk között. A belső pulzáló közlekedő terület az erdő irányában külső térként követi a koncepcionális kör vonalát, biztosítva a helyet a tankertek számára, melyek átmenetet formálnak a mesterséges és természetes erdei élővilág között.
Az épület tömege védelmezőn öleli körbe a külső közösségi tereket és sportpályákat. A tantermek szintjéről, hidakon keresztül közelítethetjük meg a terepszint felett lebegő kosárlabdapályát, ahonnan remek kilátás nyílik a futballpályára. Az áttört vasbeton lemez alatt, félig a földbe süllyesztve, a tornaterem kapott helyet. A terepszinten egy árnyékos, ligetes belső udvar várja a diákokat.
A Nagyerdő területét virtuálisan magába olvasztó kör koncepcióját a telekhatártól délre, az erdőbe vezető ösvények váltják valóra. Az erdő irányában megnyíló kapukon keresztül a gyerekek számára elérhetővé válik a természet, az általuk formált ösvények időről-időre újra írják köztük és a természet közötti kapcsolat határát.
BORD Építész Stúdió