Metró-polis
Nápolyi metró-fejlesztések a Velencei Biennálén
Nápolyi metró-fejlesztések a Velencei Biennálén
A november 19-ig látogatható 10. Velencei Építészeti Biennále témája „Város, Építészet és Társadalom".
A beruházás költségeinek csak töredékét viszi el az állomások építészeti kialakítása, ám már Olaszországban is tudják, hogy a közlekedési hálózat hatékonyságán túl egy ilyen fejlesztés sikerét az építészeti kialakítás is meghatározza. Építészeti kérdés az infrastruktúra és a város kapcsolatának minősége, a helyi használók színvonal-érzete és kiszolgálása, a turisztikai lehetőségek fokozása, a nemzetközi közvélemény érdeklődésének felkeltése. Fontos, hogy amíg az állomások szellőzése, tűzvédelme, a menetrend tarthatósága egyszerű bináris igen-nem kérdés, megoldandó mérnöki probléma, addig az építészeti elemek kialakítása nagyon is szubjektív, hasznosságuk nehezen mérhető, ám minden esetben jelentős.
Az elmúlt évek fejlesztései az 1-es vonalon már egy új szellemben készültek. A METRONAPOLI „stazioni dell'arte" (a művészetek állomásai) nevű projektje keretében 7 állomást terveztek építészek és képzőművészek kooperációjában. Alessandro Mendini (a kiállítás kurátora), Domenico Orlacchio és Gae Aulenti terveztek állomásokat neves kortárs olaszországi művészek munkáit integrálva. Ezek a megállók konkrét identitást kaptak, és az 1. metróvonal Nápoly új kiállítóterévé vállt. A „stazioni dell'arte" projekt következő lépése: a metrómegálló már nem csak képzőművészeti bemutatóhely, hanem maga is képzőművészeti alkotás. A biennále „Metró-polis" kiállításának legérdekesebb terve talán Anish Kapoor és a Future Systems munkája a Monte Sant'Angelo állomására. Itt az állomásépületet a híres indiai-angol szobrász formálta meg, így maga az épület egy szobor, melyben az utazóközönség az absztrakt ajkak között megy le a metró-peronokhoz.
A bemutatott további állomások tervezőit nemzetközi pályázatokon választották ki. Nem kétséges, hogy ezek a megállók sem lesznek érdektelenebbek. A nagy nevek önmagukban még nem, de a kiállított nyertes munkák már garanciát nyújtanak erre.
Az Afrangola állomást, amely Nápoly határában összeköti az épülő észak-dél-olaszországi gyorsvasutat a városba tartó elővárosi vasutakkal Zaha Hadid tervei alapján építik fel 2009-ig. Kilenc vágány fölött kígyózik az iraki tervezőnőtől megszokott trendi áramvonalas fejépület.
A belvárosban a Duomo állomását Massimiliano Fuskas, a Municipio állomást Alvaro Siza és Eduardo Souto De Moura, a Centro Direzionale állomását Benedetta Miralles Tagliabue, a legtöbb átszállási lehetőséget biztosító Garibaldi állomást Dominique Perrault tervezi. Nápoly elővárosaiban a két Pompei állomást Peter Eisenman tervei alapján fogják felépíteni, de Richard Rogers és Mario Botta is nyert állomásokat az elővárosi vasutak vonalain.
Teljesen nyilvánvaló, hogy a campaniai metróhálózat kiépítése nem csak Olaszország legnagyobb közlekedési fejlesztése, hanem Európa egyik leginkább figyelemre méltó urbanisztikai fejlesztése is. A projekt városfejlesztési szerepe, valamint építészeti és művészi színvonala felteszi Nápolyt a jelentős és érdekes városok térképére.
„Ez idő alatt Budapesten, miután a szakik fehér bádoggal leburkoltak néhány metrómegállót, a Kossuth téri peronok között egy szobrot helyeztek el (Oláh Mátyás: Teiresziasz). Majd elkezdték építeni a 4. metróvonalat. A semminél talán ez is több."
szöveg: Kádár Bálint, memo
fotók: Riedel Miklós, Kádár Bálint, Sz. Szilágyi Gábor, Vargha Mihály
A rovat támogatója a Graniti Fiandre