Épülettervek/Középület

MOME campus - az Építész stúdió megvételt nyert terve

1/16

skicc

skicc - lehetőségek a kertben

skicc - meglévő házak, kontrasztok

skicc - utak, kontrasztok

skicc - fedett tér, napenergia

skicc - kilátás, belátás

skicc - átlátás, átfolyás, házi tervezés

skicc - a kampusz szive

légifotó

kampusz látvány

kampusz látvány

kert látvány

kert látvány

kampusz látvány

belső látvány

a helyszín

?>
skicc
?>
skicc - lehetőségek a kertben
?>
skicc - meglévő házak, kontrasztok
?>
skicc - utak, kontrasztok
?>
skicc - fedett tér, napenergia
?>
skicc - kilátás, belátás
?>
skicc - átlátás, átfolyás, házi tervezés
?>
skicc - a kampusz szive
?>
légifotó
?>
kampusz látvány
?>
kampusz látvány
?>
kert látvány
?>
kert látvány
?>
kampusz látvány
?>
belső látvány
?>
a helyszín
1/16

skicc

skicc - lehetőségek a kertben

skicc - meglévő házak, kontrasztok

skicc - utak, kontrasztok

skicc - fedett tér, napenergia

skicc - kilátás, belátás

skicc - átlátás, átfolyás, házi tervezés

skicc - a kampusz szive

légifotó

kampusz látvány

kampusz látvány

kert látvány

kert látvány

kampusz látvány

belső látvány

a helyszín

MOME campus - az Építész stúdió megvételt nyert terve
Épülettervek/Középület

MOME campus - az Építész stúdió megvételt nyert terve

2016.02.09. 08:51

Projektinfó

MOME campus tervpályázat

Tervezés éve:
2016

Stáblista

vezető tervező: Fialovszky Tamás, Nagy Iván, Hőnich Richárd
tervező: Mudry Luca, Nagy Péter, Kenéz Gergely, Hellenpárt György

Letölthető dokumentumok:

Összhangra fókuszáló, pavilonjellegű telepítéssel és három új tömeggel rendelkező, pilléreken lebegő kubusok. Az Építész stúdió terve az egyetlen a MOME campus pályázatra beérkezett művek közül, mely értéknek tekinti és megőrzi a B épületet. Az egyetlen pályázat, mely számol a diákok bevonásával, és a kertet egy inspiráló térnek tekinti. 

A Bíráló Bizottság véleménye 

A terv minden döntésében végiggondolt koncepció, mely az öröklött fizikai és metafizikai értékek, és az új program összhangjának megteremtésére fókuszál. Összpontosít a tágabb környezeti-, építészeti-, és zöldterületi adottságokra, azok megóvására és új életre keltésére. Az egyetlen terv, mely értéknek tekinti és újragondolva megőrzi a B épületet. Önálló épületek együtteseként kialakított koncepció, pavilonjellegű telepítéssel, három új tömeggel. Az új épületek egyarcúak; a ligetes kertben pilléreken lebegő transzparens kubusok. Az épületek a környezet léptékéhez illő együttest-, épületpárokat alkotnak, ahol a megőrzött meglévő- és az új épületrészek arányosak.

Az egyetlen terv, melynél egyensúlyban van a campuson a múlt és a jelen, a tömör-, terepen álló és az átlátszó, lebegő. Rugalmasságra törekvő, tudja, hogy tökéletes megoldás nincs, mert a megoldandó problémák is mindig átmenetiek. A "legkisebb lábnyom" jegyében minimálisra szorított tömegekkel dolgozik. A kert a park fáival a gyalogos közlekedés, a közösségi élet, az alkotás és a pihenés tere. Az épületek térszín alatti összekapcsolásának területe szintén alacsony, így a park fáit kevéssé érinti. Beépítési paraméterei jók, nagy részük még a ma érvényes szabályozásnak is megfelel. Racionális, gazdaságos, rugalmas és jól ütemezhető.



skicc - meglévő házak, kontrasztok
3/16
skicc - meglévő házak, kontrasztok




Az új épületek hármasikrekként viselkednek. Kiugró födémekkel osztott többrétegű árnyékolt üveghomlokzatuk előtt növények felfuttatására szolgáló sodronyok feszülnek. E növényfal a környezetbe illesztés szép gondolata, ám ellentmondásban van az épületek lebegésével, mivel a növények nem tudnak a kertből indulva növekedni, így állandó és költséges gondozást igényelnek. Az egységes transzparens homlokzatok mögött a cellás irodáktól az egybefüggő közösségi tereken át a kétszintes auditóriumig az eltérő funkciók a belső világ másodlagos, izgalmas kivetüléseként jelennek meg. Az akadémiai A épületet megtisztítja az évtizedek rárakódott sarától és teljes egészében oktatásra használja. A megoldás egyszerű és jól használható, ám a szemináriumi termek összenyitása esetén aránytalan, hosszú terek keletkeznek.


skicc - kilátás, belátás
6/16
skicc - kilátás, belátás




Az eredeti épület fő szerkezeteit megtartva a középfolyosókat és aulákat közösségi terekké változtatja. A bejárat grandiózus lépcsősorát lazábban kialakított, akár kedélyes üldögélést is lehetővé tevő feljáróval oldja. Sajátos helyzet, hogy a rektori, kancellári, gazdasági részleg plusz alapterületét a tervező önmagában álló, az A-hoz nem kapcsolódó, szintén lábakon álló ötemeletes épületben helyezi el a campus északi részén. Az új szárny helye és tömege nagyban hozzájárul, hogy a Gondűző , ill. az előtte fekvő terület szervesen bekapcsolódhasson a campus életébe. Így az nem egy mögöttes, hanem egy köztes térre nyílik. Ez az elhelyezés azonban elefántcsonttorony hatását kelti és túlzottan elszakítja az egyetem vezetését. A fő megérkezési pontban kapott helyet a MOME Szíve és a Tudásközpont, melyek így jól kapcsolódnak a külvilághoz.

A főbejárat a MOME Szívébe nyílik az utcaszintről. A Tudásközpont felemelésével izgalmas, nagyvonalú ugyanakkor emberi léptékű helyzet jön létre. A terepszint alatti amorf, áttört terek bevilágítását a terepszint felhasításával oldja meg. A könyvtár és a többcélú auditórium bejárathoz viszonyított helyzete jó, és a tudásközpont alá féloldalra húzott konyha és kantin elhelyezésével is csak egyet lehet érteni (szellőzés felvezetése stb...). Ugyanakkor a könyvtár és raktárának kapcsolata kidolgozatlan.



kert látvány
13/16
kert látvány




A Tudásközpont az egész campus feje. A funkciók elrendezése lentről fölfelé a publikusabbaktól az elmélyültebb használat irányába történik. Folyosó bővületekkel és egybenyitott kétszintes terekkel igyekszik lazítani az itt túlzottan is feszes szerkesztésen. A B épület megtartásával és újragondolásával az új építés mértéke nem nyomja el a Farkasdy-féle kompozíciót. Alaprajzának kitisztításával, megnyitásokkal műtermekként jól használható, egybenyitott szintek keletkeztek. A kívánt plusz funkciókat - projekttermeket - szintenként híddal lazán kapcsolt, lábakra állított új bővítésben helyezi el. Az így kibővült B szárny a terepszint alatt, közösségi funkciókat is felfűzve kapcsolódik az A épület alagsorához. A tájépítészeti koncepció az építészeti alapgondolatot szolgálja; az épületek csak megérkező és közlekedő terekkel kapcsolódnak a terephez, fedett-nyitott tereket teremtve, ugyanakkor megőrizve a kerti felszínt.

Az egyetlen pályázat, mely számol a diákok bevonásával, és a kertet olyan inspiráló térnek tekinti, amelyet szellemi atmoszféra határoz meg. A belsőépítészeti megoldásoknál is bevonni kívánja a diákokat; a Műhelyházban, mint potenciális kivitelezési háttérbázisban gondolkodik az egyedi iparművészeti megoldások megvalósításakor.



belső látvány
15/16
belső látvány




A printelt üvegfelületek, az üvegrétegek közé épített árnyékoló lamellák látványelemek, egyben a transzparenciát szabályozó megoldások is. A B épület megtartása az építőanyagok fenntarthatósága szempontjából előremutató elképzelés. Ezzel a terv egészére nézve az építőanyagok környezetterhelése alacsonyabb a pályaművek átlagánál Megjegyzendő pozitívum, hogy nagyon magas színvonalú, eredeti és informatív a tervlap-tablók magyarázó grafikai rendszere. A tervező teremtő erővel tudott közelíteni a feladathoz. Tervével igazolta, hogy a program teljesíthető volt erőszakos léptékváltás nélkül is! A koncepció számos eredeti javaslata, felvetése a tervező erőteljes elkötelezettségéről, mély empátiájáról és jó helyzetfelismerő képességéről árulkodik.

A Bíráló Bizottság a pályaművet megvételben részesítette.  


Bíráló Bizottság






Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.