Koncepció
A Riadó utcában álló, korábban elektromos generátorházként működő épületből átalakított „Trafó Irodaház”, az SCD Group új fejlesztésének, a vegyes városi funkciójú Akadémia Park első megvalósult eleme. A „Trafó Irodaház” egy régi szerkezet, valamint egy korszerű épület metódus különleges elegye. Az Irodaház a fejlesztő új központjaként működik a továbbiakban, mint Info Box, bemutatóterem és projekt értékesítési iroda egyben, amely prezentálja a teljes fejlesztést. A projekt lényege a zöld értékek és az emberi kényelem összehangolása, a Bauhaus filozófiájának újradefiniálása.
Tervezési program
A meglévő épület eredeti funkciójából adódóan közvetlenül nem alkalmas az új feladat ellátására. A tervezés célja az épület oly módú átalakítása és bővítése, hogy az megfeleljen az új elvárásoknak mind funkcionális, komfortbeli, mind pedig esztétikai értelemben. Ezt a komplex feladatot a tervek szerint a meglévő épület belső és külső átalakításával, valamint vertikális bővítésével kívánjuk megoldani, amelynek elsődleges célja a hasznos alapterület növelésén túl az irodaház magas komfortigényének kielégítése.
Beépítés
Az épület az 1960-as években épült, a Riadó utcával párhuzamos telepítéssel, eredeti funkciója szerint a terület elektromos ellátását szolgálta. A tervezett átépítés során a telepítés értelemszerűen változatlan marad, a Riadó utca, ill. az oldalkertek felől az épület horizontális kiterjedése csak a szükséges külső hőszigetelésből és burkolásból adódóan növekszik. A ház jelentősebb bővítése főként magassági irányban történik. A kedvező terepviszonyokhoz alkalmazkodva kialakítottunk egy részleges alapterületű pinceszintet, valamint egy, a fejlesztési területre kitűnő rálátást biztosító részleges beépítésű második emeleti szintet is.
Feltárás, megközelítés
Az épület elsődleges feltárása átkerült a Riadó utcai frontra, másodlagos bejárata pedig az újonnan kialakított teraszon keresztül, a telek belseje felől történik. A hátsó homlokzat nagy felületű nyílászárókkal történő megnyitásával közvetlen kapcsolat létesül a telek belső zöldterületei felé. A homlokzat földszinti részén keresztül lehetőség van a kert felőli terasz megközelítésére, illetve ezen keresztül a fejlesztési terület bejárására. A vertikális közlekedést egy újonnan kialakítandó lépcsőház és egy akadálymentes személyfelvonó szolgálja.
Funkcionális elrendezés
Az új kialakítású pinceszinten kapnak helyet az épület gépészeti berendezései, az elektromos fogadóhelyiség és a hulladéktároló. A pinceszint megközelítése csak kívülről lehetséges, a lépcsőház és a lift ezt a szintet nem szolgálja ki. A földszinten az utca felőli főhomlokzat közepén létesül az új főbejárat a hozzá kapcsolódó bejárati előtérrel és portával. Az utcai homlokzat mögött, a középső traktusban kap helyet minden szinten a kiszolgáló blokk a lécsőházzal, lifttel, mosdókkal, teakonyhákkal, illetve irattárral.
Az épület egyéb terei minden szinten irodatérként hasznosíthatók. Az egyes szintek középső traktusaiban javasolt az egyterű irodák, a szélső egységekben cellásított vezetői helyiségek kialakítása. Az első emelet felett - a nagy belmagasság miatt - az épület teljes hosszában egy galériaszintet is kialakítottunk, ahol tárgyalók, illetve önálló irodák elhelyezésére van lehetőség. A galériaszint a középső traktusban az alsó irodatérrel egybenyitottan, közös légtérrel valósul meg. Az új építésű tetőszinten egy légterű vagy osztható irodaterek készülnek a hozzájuk kapcsolódó kiszolgáló terekkel. A tetőszinti irodához nagy felületű tetőterasz kapcsolódik, ahonnan a teljes fejlesztési terület belátható.
Alkalmazott anyagok és szerkezetek
A meglévő épület tartószerkezeteinek terheit monolit vasbeton pilléreken keresztül pontalapok adják át a talajnak. A pilléreket gerendarács köti össze, melyre vegyes rendszerű, falas és pilléres tartószerkezeti rendszer támaszkodik. Az új pinceszint kialakításánál a meglévő pontalapozás nem változik, az alapozási sík mindenhol a tervezett pince padlószintje alatt marad ~ 1,25 m-rel. A pince padlószerkezete alá tömörített kavicsterítésre fektetett, teherhordó monolit vasbeton lemez aljzat kerül. Erre épülnek rá a padlószerkezet rétegei és a talajnedvesség elleni szigetelés.
A felmenő külső teherhordó falak eredetileg kisméretű téglából készültek, helyenként vasbeton pillérváz erősítéssel és külső oldali nyerstégla-burkolattal. A tervezett állapotban a délkeleti homlokzat a meglévő tartószerkezeti raszter megtartásával és monolit vasbeton pillérek beépítésével kibontásra került. Az újonnan beépítendő pillérekre terhelnek a meglévő vasbeton gerendák és kiváltók. Az utcafronti- és az oldalhomlokzatok teherhordó rendszere megtartásra került, bizonyos nyílászárókat befalaztunk, másutt újakat vágtunk az épület tartószerkezeti rendjéhez igazodva.
Az épület meglévő közbenső födémei monolit vasbeton alulbordás lemezek, az egykori trafóállomás funkciójához alkalmazkodva nagy felületű és változatos formájú áttörésekkel sűrűn átszőve. A két szélső traktusban közbenső födémek nélküli, nagy belmagasságú terek találhatók. A tervezett állapot funkcionális igényéhez igazodva a meglévő közbenső födémek áttört vasbeton lemezei elbontásra kerültek, az alulbordák és a gerendák megtartása mellett. Az új födémlemezek a középső traktusban a meglévő gerendákra terhelnek. A szélső, nagy belmagasságú terek új osztófödémei a körítő teherhordó falakra függesztett, acél gerendarácson nyugvó, trapézlemezes vékony vasbeton lemezekként készültek. A tetőszinten a teherhordó vb. födémgerendákra terhelő, egyedi acélszerkezetű álpadló rendszert építettünk be. A tetőszint feletti födém acél tartószerkezetű, trapézlemez borítású könnyűszerkezetként készült el.
A pinceszinti gépészeti terekben és hulladéktárolóban beton aljzatra önterülő műgyanta bevonat, az épület vizesblokkjaiban és teakonyháiban pedig magas minőségű greslap (kőporcelán) burkolat készült. A liftakna külső, valamint a lépcsőház falfelületei jó minőségű, takaratlanul maradó nyers betonfelületet kaptak. A közbenső szinteken az irodáknál, tárgyalóknál és a vizes helyiségeknél egyaránt a födémre 25-30 cm magasságú típus álpadlót szereltek. Az irodaterek belső válaszfalai az álpadlóra állított gipszkarton szerkezetek. Az épület belső tereiben (galériák) és a külső teraszokon (a földszinten és a tetőteraszon) egyaránt alsó, vonalmenti befogású, konzolos edzett üveg korlátok készültek, fogódzó nélküli kivitelben. A beépítésre kerülő külső nyílászárók háromrétegű hőszigetelő üvegezéssel és hőhídmentes, porszórt alumínium tokszerkezettel készültek. Minden irodahelyiség rendelkezik nyitható ablak-, vagy erkélyajtó szárnnyal. A délkeleti homlokzat nyílászáróit a nagy belmagasság miatt távvezérléssel nyitható szárnyakkal láttuk el.
Az általános irodaterekben monolit gipszkarton álmennyezetek készülnek, szükség esetén akusztikus elemek beépítésével. A meglévő, megmaradó kőszivacs palló tetőfödém alá a vasbeton födémbordákra rögzített tűzgátló gipszkarton álmennyezet került. A megmaradó és újonnan készülő külső falak dryvit rendszerű vakolatot kapnak, antracit színben. Az épület külső nyílászárói közötti mezőkben, valamint a földszinten a meglévő téglaburkolat elbontása és a hőszigetelés beépítése után állítható alumínium tartóvázra ragasztott, hátfestett üvegburkolat készült.
Trafó Irodaház
vezető tervező:
Z. Halmágyi Judit - ZHJ Építésziroda Kft.,
Pintér Tamás, Kovács Péter, Kéner Tamás - Dpi Design Kft.
építész munkatársak: Perger Balázs, Tardos Tibor (belsőépítészet is)
vizualizáció: DPI Design Kft.
energetikai tervezés: Nyári Balázs, Gáspár Péter - Kőrös-Consult Kft.
szerkezettervezés: Szabó András - System-Steel Kft.
tájépítészet: Garten Stúdió
további szakági tervezők: Kolarovszki László, Venczel Sándor, Farsang Attila, Borbás László
fotó: Zsitva Tibor
tervezés éve: 2010-2011
kivitelezés éve: 2011
bruttó szintterület: 2060 m2
megbízó: SCD Group - Somfalvi Péter, Dános Pál, Reisz Szabolcs, Horváth Emese
generálkivitelező: Market Zrt.