Szinergiák találkozása a Bem téren
Közel két évtizedes elhanyagoltság, lakatlanság után megkezdődött a budai Duna-part egy kiemelt épületének, a korábbi Radetzky-laktanyának az újjáélesztése a 3h Építésziroda tervei alapján. A nemrég lezajlott bokrétaünnep kapcsán Makra Sándort, a BEM projektet fejlesztő és beruházó Market Asset Management Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.
Építészfórum: Az épület sokáig állt üresen és már korábban is születtek tervek a beépítésre. A Market mikor lépett a projektbe és milyen elképzelésekkel?
Makra Sándor: A hosszú történelmi múltra visszatekintő épület 2019-ben került a Market cégcsoport tulajdonába, meglehetősen leromlott, helyenként életveszélyes állapotban. A korábbi beruházók fejlesztési és átépítési tervei számos ponton figyelmen kívül hagyták a városkép jelentőségéhez kötődő szempontokat. Nem volt egyszerű feladatunk, hiszen egy olyan, a múltnak tiszteletet állító, az épület valós értékeit megőrző koncepciót kellett megvalósítanunk a Property Markettel együttműködve, ami megfelelő funkciókkal, a lehető legjobban illeszkedik a környezetébe, és ami talán még ennél is fontosabb, hogy az itt lakóknak és dolgozóknak, az önkormányzatnak, a műemléki hatóságnak és az építészeknek is a megelégedését szolgálja.
Építészfórum: A bokrétaünnepre a tervezett időben került sor. Ha továbbra is megfelelő ütemben zajlik az építkezés, mikorra lesz kész a komplexum?
M.S.: Az építkezés teljes mértékben az ütemtervnek megfelelően halad. A szerkezetkész állapotot 2023 áprilisában értük el, ezt követően augusztustól megkezdődnek a bérlői kialakítások. A bérlők az irodaházba az idei év decemberétől költözhetnek be, a hotel átadására pedig 2024 nyarán kerülhet sor.
Építészfórum: Milyen elemekből áll majd a komplexum és mik lesznek a nagyközönség számára is nyitott terek?
M.S.: A BEM projekt épületegyüttese a budapesti ingatlanpiacon kivételesnek számító „mixed-use" koncepciót követi. A vegyes funkciójú fejlesztések jellemzően több épülettípus előnyeit egyesítik, amit kiemelt gyalogos- és lakosságbarát lehetőségek jellemeznek a fenntarthatóság jegyében. A Bem tér felé néző oldalon kap helyet az ötcsillagos, upper upscale kategóriájú Kimpton hotel. A besorolásnak megfelelően a hotel teljes körű vendégélményt nyújt majd, ami magas színvonalú kényelemmel és prémium kiegészítő szolgáltatásokkal társul. A hotel mögött helyezkedik el a BEM Center Irodaház. A két épületet egy tágas, mindenki számára átjárható passzázs köti össze a Henger és a Kandó Kálmán utca között, ahol különböző szolgáltatásokkal és kereskedelmi egységekkel találkozhatnak az arra látogatók: éttermek, bank, élelmiszerbolt, fitness és day spa szolgáltatások bárki számára elérhetők lesznek nyitvatartási időben.
Építészfórum: Miben rejlik az ön által is említett „mixed-use", hotel-irodaház koncepcióból eredő szinergia?
M.S.: A hotel-irodaház szinergiának köszönhetően az irodaház bérlői számára számos exkluzív szállodai funkció is elérhetővé válik. A Kimpton hotel egyedi gasztronómiai palettával, többféle éttermi egységgel várja majd vendégeit, melyek kínálatából az irodaház dolgozói vagy vendégei nap, mint nap válogathatnak. Egyedülálló módon, az irodaházhoz tartozó étterem napi menü kínálatát az exkluzív hotel konyhája fogja kiszolgálni, emellett a bérlők kedvük szerint látogathatják a hotel éttermét vagy skybárját is. A hotel szolgáltatásai emellett az irodaházban lévők üzleti és kényelmi céljait is szolgálják: rendezvény- és tárgyalótermek, bérelhető privát kistárgyalók (board roomok) állnak rendelkezésére a fontosabb céges megbeszélésekhez, illetve eseményekhez.
Építészfórum: Mit érdemes tudnunk a Kimptonról?
M.S.: A Dunára néző műemléki épületrész ötcsillagos hotelként születik újjá, melyet elsőként a régióban az Intercontinental szállodacsoport boutique brandje, a Kimpton üzemeltet majd. Az IHG Hotels & Resorts égisze alá tartozó márka több mint 80 szállodát, valamint 86 éttermet és bárt működtet a világ számos nagyvárosában és üdülőhelyein az Egyesült Államokban, Kanadában, Európában, a Karib-térségben és Ázsiában. A Kimptonok legfőbb jellemzője az egységenként teljesen változó, egyedi koncepció kívül-belül, melynek köszönhetően mindegyik hotel saját egyéniséggel bír. A budapesti Kimpton hotel igazi különlegessége, hogy belső tereit a világhírű holland belsőépítész, Marcel Wanders stúdiója tervezte meg. A Marcel Wanders vezette belsőépítészeti és dizájn stúdiónak ez lesz az első és egyben utolsó munkája is a régióban, így a hotel igazi kuriózumnak számít majd Közép- és Kelet-Európában.
Építészfórum: Milyen mértékig kellett visszabontani az eredeti épületet? Mi maradt meg belőle és milyen építészeti elemekkel bővült?
M.S.: A bontás során a Bem téri homlokzat maradt meg, a traktusmélységnek megfelelő oldalhomlokzatokkal együtt. A felújításnak köszönhetően a műemléki homlokzatra visszakerülnek a régi, a dualista időszak díszítő elemei, amik a II. világháború pusztítása óta nem voltak láthatóak. Az épület a renoválást követően így ismét eredeti szépségében díszíti majd a Duna-parti összképet. Az épületegyüttes tervezésénél az volt a cél, hogy az új épületrész illeszkedjen a városképbe, a lehető legkevésbé vegye el a fókuszt a műemléki épületrészről. Így a természetes mészkő és üveg anyaghasználatoknak köszönhetően az irodaház épülete levegősen, csupán enyhe kontraszttal bújik meg a műemléki hotel épülete mögött.
Építészfórum: Milyen technikai kihívást jelentett a meglévő részek megtartása és mögüle a nagy tömeget érintő bontás elvégzése? Miként védték meg a megmaradó homlokzatot?
M.S.: A projekt során felmerülő számos kihívás közül talán a legnagyobb feladatot a műemléki homlokzat megóvása és annak ideiglenes megtámasztása jelentette. Ezt egy specifikusan erre a homlokzatra gyártott rácsos acélszerkezettel tudtuk megoldani. Ennek a szerkezetnek a letámasztása azonban az épület körüli talajban futó, sűrű közműhálózat miatt a telken belül maradt. Ezeket a húsz méter mélyre helyezett tehertartó pilléreket a bontást követően még körbe kellett építeni a háromszintes mélygarázzsal is.
Építészfórum: Az építészetileg heterogénnek is mondható Vízivárosban mihez kell alkalmazkodnia egy ilyen új és nagy tömegű tömbnek? Az építészeti koncepcióban milyen jellegű illeszkedés fogalmazódik meg?
M.S.: Sajnos az épület évtizedek óta rettenetes, elhanyagolt állapota miatt ahelyett, hogy emelte volna Víziváros színvonalát, inkább rontott a környék összképén. Aki korábban járt az épületnél az jól láthatta, hogy milyen elszomorító és életveszélyes állapotok uralkodtak a romos épületben. Csak a legrosszabbakat említve: patkányfészkeket, minden fajta ürüléket és használt fecskendő maradványokat is találtunk a helyszínen. Az építészeti illeszkedést tekintve így talán nincs rosszabb, lehangolóbb és értékcsökkentőbb annál, mint egy ilyen rom mellett lakni. A fejlesztés a környező ingatlanok értékét is növelni fogja, és nem utolsó sorban a környező utcák közlekedési problémáit is enyhíti majd.
Építészfórum: Mi az épület építészeti tervezésének alapvető koncepciója? Miként lehetne ennek a lényegét összefoglalni?
M.S.: A tervezésnél kiemelt szempont volt, hogy a történelmi örökség és a hagyományok tisztelete a modern, fenntartható, mai igényeket kielégítő funkciókkal találkozzon. A fejlesztésnek köszönhetően végre új esélyt kap egy méltatlan, meglehetősen leromlott állapotú, hosszú évtizedek óta kihasználatlan épületegyüttes. Mivel korábban, az előző tulajdonosok bele-bele bontottak a statikailag is veszélyes állapotú épületbe, így a tervezés nem volt egyszerű feladat. A településrendezési és örökségvédelmi hatósággal egyeztetve, a helyi építési szabályzat alapján végül az épület Bem tér felé eső és részben a két oldalsó részén elhelyezkedő műemléki homlokzatot sikerült megmenteni. Az épület természetes, minőségi kőburkolatot kap, amivel esztétikusan megtartjuk a klasszikus jelleget. Emellett, a hotel mögötti részen üvegburkolatokkal is operálunk, amik légiesebb, könnyedebb összhatást kölcsönöznek a koncepciónak. A két épület között születő, a mindenki számára átjárható passzázs már önmagában is teljesen átformálja a helyiek életét. Amellett, hogy a környék történetében először, a két oldalsó utca közötti átjárást segíti, a közösségi életet is hivatott fellendíteni, és nem utolsó sorban hívogató, világos üvegportáival könnyedséget visz az építészeti koncepcióba.
Építészfórum: Meg tud majd valósulni a tervezett új, gyalogosbarát kapcsolat a Bem térrel? Az épülettel együtt megújul a tér is?
M.S.: A Főváros a Duna-Buda projekt tervei alapján rendezni kívánja az épület előtti Bem teret, illetve a Fekete Sas és Bem utca érintett szakaszát. A Bem teret jelenleg autós fogalom vágja ketté, a tervek szerint a közlekedési rend megváltozásával létrejön egy gyalogosbarát, egységes park. Az érintett területek felújításához maga a fejlesztő is nagymértékben hozzájárul.
Bán Dávid
17:15
"A Bem teret jelenleg autós fogalom vágja ketté, a tervek szerint a közlekedési rend megváltozásával létrejön egy gyalogosbarát, egységes park." Na, ez jó lenne.
21:36
@Malvin: Izgalmas alaphelyzet, hogy a teret mind a III. katonai felmérés, mind a Habsburg kataszteri térkép szerint ketté vágják a "közúti-vaspálya" sínei. Aztán ott vannak az 1918, 1937, 1945-ös kataszteri térképek, azon látszik hogy a jelenlegi útnak megfelelő irányban Beszkárt sínek metszik át a teret. Ezt leszámítva jó ötlet egységesíteni, csak ugye sosem volt az ... talán a honfogalók előtt, de attól tartok hogy az avarok sem használták egységesített formában ezt a területet.