Tervezés határok nélkül: új kreatív negyed épül Londonban
És az lesz a neve, hogy „Design District." Bár ez önmagában tagadhatatlanul nem a legkreatívabb névadás, az egykori Millennium Dome szomszédságában felépülő, 16 épületből álló városrész izgalmas körképet kínál majd a kortárs építészetről, olyan résztvevőkkel, mint a Barozzi Veiga, az Architecture 00 vagy az Adam Khan Architects. Pláne, hogy az építészek minden megkötés nélkül dolgozhattak.
A Design District helyszíne az O2 rendezvényközpont (a balsorsú egykori Millennium Dome) és a NOW Gallery szomszédságában található, a Greenwich-félszigeten. Az egy hektáros területen stúdiókat, műhelyeket, irodákat alakítanak, valóban elsősorban a kreatív szektor alkotóit: zenészeket, designereket, művészeteket, tech-szakembereket, divattervezőket szólítva meg. A fejlesztést a londoni Knight Dragon ingatlancég bonyolítja.
A negyed rendezési és beépítési tervét Hannah Corlett építészirodája, a HNNA (korábban Assemblage) készítette. A masterplan sajátos központi gondolata, hogy egy organikusan nőtt városrész képét szeretné közvetíteni – mintha mindig is London részét képezte volna. Ezt a célt szolgálják az aszimmetrikus teresedések, a szabálytalan vonalvezetésű utcák, a változatos épületalaprajzok, a dán Schulze+Grassov tervezte tájépítészet – és persze a munkába bevont, számos építészműhely.
A fejlesztő úgy döntött, pályázat nélkül, direkt von be a folyamatba nyolc felkért irodát, ezek a 6a Architects, az Adam Khan Architects, az Architecture 00, a Barozzi Veiga, a David Kohn Architects, az HNNA, a Mole Architects és a SelgasCano. A résztvevőket két-két terv készítésére kérték – „vakon", azaz anélkül, hogy megismerték volna a többiek terveit. A fejlesztő szerint ezzel érhetik el a lehető legszínesebb építészeti összképet – ahogyan a szervesen fejlődött városrészek esetében.
Az építészek számára nem tettek korlátozásokat: kizárólag az épület alapterületét szabták meg, illetve a fenntarthatósági elvárásokat. Utóbbiak kapcsán egyébként a beruházó a várható bérleti díj mértékét is tudatosította az építészekben: ez átlagosan 25 font egy négyzetméterre.
A 2001-ben Tom Emerson és Stephanie Macdonald által alapított, londoni 6a két ikerépületét az amerikai képzőművész, Richard Artschwager Formica-szobrai inspirálták. Mindkét épületet félnyeregtető fedi, a homlokzatot pedig látványos formájú ablakok tagolják. Az iroda nemrég fejezte be a Milton Keynes-ben található MK Gallery épületét, a Jürgen Teller számára tervezett műteremházukat pedig 2017-ben Stirling-díjra jelölték.
Az Adam Khan Architects két épülete, nyers építőanyagaikkal, kezeletlen felületeikkel, a Greenwhich-félsziget fejlődése előtt tiszteleg. Az A3 a helyszínen öntött betonból készüll, a B3 pedig az op-art művészet által inspirált, könnyűszerkezetes struktúra. Mindkettőben műtermeket helyeznek el. Az iroda 2010-ben elnyerte a RIBA Nemzeti építészeti díját; jelenleg számos, városi léptékű megbízáson dolgoznak.
Az Architecture 00, amelyről nemrég a Szegál Valériával készült beszélgetésünkben esett szó az Építészfórumon, a külső és belső terek kreatív használatára ösztökélné épületük bérlőit. Az egyik épület tetején kültéri sporteszközök találhatóak, de a tér akár pop-up eseményekre is használhatóak. A 2005-ben alapított, kollaboratív módon működő építésziroda a vauxhall-i Foundry épületével 2015-ben elnyerte a RIBA Az év londoni épülete díját.
A 2004-ben Barcelonában alapított Barozzi Veiga 2015-ben elnyerte a Mies van der Rohe-díjat a lengyelországi Szczecinben emelt Filharmóniájukért. A Londonban tervezett két épületük alumínium homlokzatán a nap járásának megfelelően játszik majd a fény és az árnyék. A nagy ablakok, külső lépcsők, komoly belmagasság alapvetően képzőművészek, fotósok számára lehet optimális; az egyikbe a tervek szerint a Ravensbourne University Kreatív és Technológiai Intézete költözik be.
A 2007-ben alapított londoni David Kohn Architects két épületét a vörös, falazott fölszint feletti, rácsos zöld homlokzati szerkezet teszi hasonlóvá. Az A4-es számú telején neonfelirat jelzi majd az érkezőnek a Design Districtet. Az erőteljes posztmodern ihletésű homlokzatokon Robert Venturi, Denise Scott Brown, de James Stirling hatása is felfedezhető. A londoni iroda az A Room for London című projektjükről a legismertebb, amelynek keretében Fiona Banner képzőművésszel együttműködve a southbank-i Queen Elizabeth Hall tetejére helyezett hajóban alakítottak ki egyszemélyes szállodát.
A HNNA által tervezett két épület csak távolról hasonlít: mindkettő homlokzata világos, letisztult, amelyet eltérő méretű ablakok tagolnak. A C3 jelű épület alaprajza azonban hullámzó, míg a D3 kifejezetten szabályos. Az irodát Hannah Corlett alapította 2003-ban, a közelmúltig Assemblage néven működött. Komoly városrendezési és építészeti tapasztalattal, számos nemzetközi sikerrel rendelkeznek, nemrég kaptak megbízást az új iraki parlament tervezésére.
A Meredith Bowles által alapított Mole Architects viszont egymástól meglehetősen eltérő épületeket tervezett: az egyik zikkurat-szerűen egymásra tolt emeletekkel épül fel, a másik homlokzata napközben színt vált. A fenntartható munkáiról ismertté vált iroda a homlokzatokhoz fémet használ. Korábbi munkáik közé tartozik a suffolki Balancing Barn, valamint a University of Cambridge eddingtoni campusa.
Az 1998-ban alapított SelgasCano két valóban kísérleti épülettel készül. A leginkább hatalmas hernyóra emlékeztető Food Hall a negyed életének központja lesz. A B1 irodaház start-upoknak biztosít a gyors fejlődéshez megfelelő inkubációs helyszínt. A madridi iroda Nagy-Britanniában elsősorban a 2015-ös Serpentine-pavilon kapcsán ismert, de többek között a New York-i MoMÁ-ban, a Guggenheim Múzeumban és a londoni Design Múzeumban is volt már kiállításuk.
Végül, de nem utolsósorban: a 2013-ban alapított Schulze+Grassov, Louise Grassov és Oliver Schulze irodája a tájépítészetet tervezi a negyedben. Az épületek között természetes kőburkolatot fektetnek le, és lehetőség szerint minél több, a szabadban tartózkodást támogató helyzetet alakítanak ki.
A 16 épület összesen 14 ezer négyzetméter hasznos alapterületet kínál majd, akár 1800 ember is dolgozhat egyszerre a városrészben. Az épületek funkcionális felosztását a lehető legtágabban határozták meg. Bár jelenleg a koronavírus-járvány miatt az építkezés szünetel, a tervek szerint az első épületeket még idén befejezik.