Nézőpontok/Vélemény

2022 TOP 10: A legnépszerűbb galériák

1/11

A várnegyed és a belváros egyik kapujában Benkhard Ágost és Cleve Rudolf tervei szerint épült lakóházak párosa, amely 1959 óta zárja le a Bécsi kapuhoz vezető Várfok utcát a Széll Kálmán téren. Fotó: Gulyás Attila

A vasút két legnagyobb völgyhídja egymás közelében áll Gyulafirátót határában. Húszméteres nyílású és hasonló magasságú középső nyílásukat itt is takarékboltozatos terméskő hídfők támasztják. 2011 óta műemléki védelem alatt állnak. Fotó: Gulyás Attila

Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája. Fotó: Gulyás Attila

A 9. számú, Kertész K. Róbert által tervezett ikerház két lakását mai tulajdonosa egybe nyitotta, megtartva a kert eredeti, kettéosztott jellegét. Fotó: Gulyás Attila

A Mátyás-templom túloldalán, különösen frekventált helyen áll a Tárnok utca 13. alatti társasház. Gulyás Zoltán és Reimholz Péter tervei szerint 1975-ben épült, ezúttal is a középkori eredetű földszinti falak megtartásával. Fotó: Gulyás Attila

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu műegyetemi tanár tervei szerint. Fotó: Gulyás Attila

A Pénzügyminisztérium rekonstrukciója tavasszal elérte legmagasabb pontjait. Fotó: Gulyás Attila

A kastély könyvtára az egyik legeredetibb állapotban megőrzött tere az együttesnek. Régi parkettáját, szlavón tölgy berendezéseit és kovácsoltvas csillárját szinte teljes egészében a régi pompájában tudták megmenteni a restaurátorok. Fotó: Gulyás Attila

A jelenleg elhagyatottan álló szálló szomszédságában kis lakóház áll, ami az elmúlt években gyógyszertárként újult meg, gondosan megtartva az épület eredeti vonásait. Fotó: Gulyás Attila

A szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint, és amely napjainkban Design Terminál néven működik. Fotó: Gulyás Attila

Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

?>
A várnegyed és a belváros egyik kapujában Benkhard Ágost és Cleve Rudolf tervei szerint épült lakóházak párosa, amely 1959 óta zárja le a Bécsi kapuhoz vezető Várfok utcát a Széll Kálmán téren. Fotó: Gulyás Attila
?>
A vasút két legnagyobb völgyhídja egymás közelében áll Gyulafirátót határában. Húszméteres nyílású és hasonló magasságú középső nyílásukat itt is takarékboltozatos terméskő hídfők támasztják. 2011 óta műemléki védelem alatt állnak. Fotó: Gulyás Attila
?>
Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája. Fotó: Gulyás Attila
?>
A 9. számú, Kertész K. Róbert által tervezett ikerház két lakását mai tulajdonosa egybe nyitotta, megtartva a kert eredeti, kettéosztott jellegét. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Mátyás-templom túloldalán, különösen frekventált helyen áll a Tárnok utca 13. alatti társasház. Gulyás Zoltán és Reimholz Péter tervei szerint 1975-ben épült, ezúttal is a középkori eredetű földszinti falak megtartásával. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu műegyetemi tanár tervei szerint. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Pénzügyminisztérium rekonstrukciója tavasszal elérte legmagasabb pontjait. Fotó: Gulyás Attila
?>
A kastély könyvtára az egyik legeredetibb állapotban megőrzött tere az együttesnek. Régi parkettáját, szlavón tölgy berendezéseit és kovácsoltvas csillárját szinte teljes egészében a régi pompájában tudták megmenteni a restaurátorok. Fotó: Gulyás Attila
?>
A jelenleg elhagyatottan álló szálló szomszédságában kis lakóház áll, ami az elmúlt években gyógyszertárként újult meg, gondosan megtartva az épület eredeti vonásait. Fotó: Gulyás Attila
?>
A szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint, és amely napjainkban Design Terminál néven működik. Fotó: Gulyás Attila
?>
Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr
1/11

A várnegyed és a belváros egyik kapujában Benkhard Ágost és Cleve Rudolf tervei szerint épült lakóházak párosa, amely 1959 óta zárja le a Bécsi kapuhoz vezető Várfok utcát a Széll Kálmán téren. Fotó: Gulyás Attila

A vasút két legnagyobb völgyhídja egymás közelében áll Gyulafirátót határában. Húszméteres nyílású és hasonló magasságú középső nyílásukat itt is takarékboltozatos terméskő hídfők támasztják. 2011 óta műemléki védelem alatt állnak. Fotó: Gulyás Attila

Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája. Fotó: Gulyás Attila

A 9. számú, Kertész K. Róbert által tervezett ikerház két lakását mai tulajdonosa egybe nyitotta, megtartva a kert eredeti, kettéosztott jellegét. Fotó: Gulyás Attila

A Mátyás-templom túloldalán, különösen frekventált helyen áll a Tárnok utca 13. alatti társasház. Gulyás Zoltán és Reimholz Péter tervei szerint 1975-ben épült, ezúttal is a középkori eredetű földszinti falak megtartásával. Fotó: Gulyás Attila

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu műegyetemi tanár tervei szerint. Fotó: Gulyás Attila

A Pénzügyminisztérium rekonstrukciója tavasszal elérte legmagasabb pontjait. Fotó: Gulyás Attila

A kastély könyvtára az egyik legeredetibb állapotban megőrzött tere az együttesnek. Régi parkettáját, szlavón tölgy berendezéseit és kovácsoltvas csillárját szinte teljes egészében a régi pompájában tudták megmenteni a restaurátorok. Fotó: Gulyás Attila

A jelenleg elhagyatottan álló szálló szomszédságában kis lakóház áll, ami az elmúlt években gyógyszertárként újult meg, gondosan megtartva az épület eredeti vonásait. Fotó: Gulyás Attila

A szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint, és amely napjainkban Design Terminál néven működik. Fotó: Gulyás Attila

Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

2022 TOP 10: A legnépszerűbb galériák
Nézőpontok/Vélemény

2022 TOP 10: A legnépszerűbb galériák

2022.12.30. 16:36

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Címkék:
képgaléria, válogatás

Dosszié:

Az idei év legolvasottab terv- és épületbemutatói, publicisztikái mellett azokat a képválogatásainkat is összegyűjtöttük, amelyek olvasóink körében különösen népszerűek voltak. A toplistában egyebek mellett vasúti- és épülethidak, a budai várnegyedben zajló építkezések, a főváros modern épületei és Ybl Miklós egyik a legszebb historizáló kastélyegyüttese is helyet kapott, sőt, egy olyan galéria is bekerült, ami már tavaly is az élen végzett. 

10. Budapest új védett épületei

Márciusi galériánk publikálásakor közel 180 lakóház, templom, és irodaház védetté nyilvánítása volt folyamatban a fővárosban, amelyek közt éppúgy megtalálhatók a századfordulót követő alkotások, mint az 1970-es évek ipari építészetének emlékei, illetve a budai vár háború utáni beépítései; utóbbiak védetté nyilvánítása február végén hivatalosan is megtörtént. Mindez még nem jelenti a közismert műemléki státuszt, de jelentős lépés az épített értékek megőrzése felé. Az akár csak 50-60 éves épületek védelem alá helyezése sokak számára furcsának tűnik, valójában az örökségvédelem megszokott gyakorlata zajlik a szemünk előtt, hiszen például Hollókő falu központja vagy az Andrássy úti divatcsarnok sem volt ennél régebbi az 1960-as években, a műemlékké nyilvánításuk idején.

A várnegyed és a belváros egyik kapujában Benkhard Ágost és Cleve Rudolf tervei szerint épült lakóházak párosa, amely 1959 óta zárja le a Bécsi kapuhoz vezető Várfok utcát a Széll Kálmán téren. Fotó: Gulyás Attila
1/11
A várnegyed és a belváros egyik kapujában Benkhard Ágost és Cleve Rudolf tervei szerint épült lakóházak párosa, amely 1959 óta zárja le a Bécsi kapuhoz vezető Várfok utcát a Széll Kálmán téren. Fotó: Gulyás Attila

9. Boltozatok, csuklók és övrudak világa - Tíz különleges hazai vasúti híd

Korábbi galériáinkban már sokféle közúti hidat végigjártunk, a vasút nagyobb terhelése viszont ezekhez képest sokszor követel eltérő kialakítást, sűrűbb alátámasztást, nagyobb és látványosabb szerkezeteket. A tér áthidalására pedig minden kornak megvolt a maga gazdaságos válasza, ami az építőanyagok és a számítási módok fejlődésével, nem utoló sorban pedig az igények és szabványok változásával, az évtizedek alatt meglepően eltérő megoldásokat eredményezett.

A vasút két legnagyobb völgyhídja egymás közelében áll Gyulafirátót határában. Húszméteres nyílású és hasonló magasságú középső nyílásukat itt is takarékboltozatos terméskő hídfők támasztják. 2011 óta műemléki védelem alatt állnak. Fotó: Gulyás Attila
2/11
A vasút két legnagyobb völgyhídja egymás közelében áll Gyulafirátót határában. Húszméteres nyílású és hasonló magasságú középső nyílásukat itt is takarékboltozatos terméskő hídfők támasztják. 2011 óta műemléki védelem alatt állnak. Fotó: Gulyás Attila

8. Tiszaug régi és új hídjai

2021 vége óta áll az M44 autópálya új, látványos deformált ellipszis kapuzatokkal épült Tisza-hídja, amely lehet, hogy egy új, gyakorivá váló elrendezés előfutára, de az is megeshet, hogy egyedi példány marad. A szomszédságában az építők száz évvel ezelőtti elődeinek egyik igazán látványos, a maga nemében utolsók közt épült munkája prezentálja a folyami hidak fejlődését.

Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája. Fotó: Gulyás Attila
3/11
Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája. Fotó: Gulyás Attila

7. Budapest Bauhaus időkapszulája: a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep

Kevés olyan egységes, modern utcakép létezik hazánkban, mint a budai hegyek egykori kislakásos mintatelepe, olyan pedig talán egy sem, amit ilyen nagy becsben tartanak. A kor legnevesebb építészei által tervezett 22 házra ma az országos műemlékvédelem mellett a helyi lakók egyesülete is vigyáz. A Napraforgó utcai kísérleti lakótelepről készült galériánk a tavalyi év végi összesítésünkben az élen végzett, és olyannyira népszerű azóta is, hogy az idei listára is felkerült. 

A 9. számú, Kertész K. Róbert által tervezett ikerház két lakását mai tulajdonosa egybe nyitotta, megtartva a kert eredeti, kettéosztott jellegét. Fotó: Gulyás Attila
4/11
A 9. számú, Kertész K. Róbert által tervezett ikerház két lakását mai tulajdonosa egybe nyitotta, megtartva a kert eredeti, kettéosztott jellegét. Fotó: Gulyás Attila

6. A látható történelem - a budai vár háború utáni foghíjbeépítései

Januárban kezdődött meg a budai várnegyed egyik modern, háború utáni épületének, a Diplomata-háznak bontása, másfél évvel azután, hogy a teherelosztó központ is erre a sorsra jutott. A világháborús ostrom jóval több, kisebb épület pusztulásával járt, amelyek helyén további tucatnyi hasonló, modern lakóház áll, szétszórva az évszázados utcák házsoraiban.

A Mátyás-templom túloldalán, különösen frekventált helyen áll a Tárnok utca 13. alatti társasház. Gulyás Zoltán és Reimholz Péter tervei szerint 1975-ben épült, ezúttal is a középkori eredetű földszinti falak megtartásával. Fotó: Gulyás Attila
5/11
A Mátyás-templom túloldalán, különösen frekventált helyen áll a Tárnok utca 13. alatti társasház. Gulyás Zoltán és Reimholz Péter tervei szerint 1975-ben épült, ezúttal is a középkori eredetű földszinti falak megtartásával. Fotó: Gulyás Attila

5. Sóhajok hídjai Győrtől Szegedig - tíz különleges hazai épülethíd

Két épület közti, fedett híd kapcsán valószínűleg sokaknak a velencei Dózse-palota és a börtön közti, több mint 400 éves, pompás áthidalás lehet ismerős a lagúna vize fölött, ahol a legendák szerint kintről is hallani lehetett a bíróságról a túloldali fegyházba távozó elítéltek sóhajait. Hasonló, de kevésbé drámai feladatot ellátó építmények hazánkban is szép számban készültek, és nagyrészt remekül prezentálják koruk építészeti, szerkezetépítési megoldásait, akár építtetjük üzenetét is. Képgalériánkban közülük válogattunk.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu műegyetemi tanár tervei szerint. Fotó: Gulyás Attila
6/11
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu műegyetemi tanár tervei szerint. Fotó: Gulyás Attila

4. Történelem a daruk erdejében – építkezések a Budai Várban

A Budai Várnegyed vedutáját jelenleg az építőipari daruk hada határozza meg, a háborús sérülések okán lebontott historizáló épületek visszaépítése rendkívül gyors tempóban folyik. A munkálatok tavasszal már azon fázisba érkeztek, amikor az épületek "csupasz vázai", a történeti burkolatok alatti rejtett struktúrái nyújtanak látványosságot, melyet Gulyás Attila fotóival dokumentált az Építészfórum.

A Pénzügyminisztérium rekonstrukciója tavasszal elérte legmagasabb pontjait. Fotó: Gulyás Attila
7/11
A Pénzügyminisztérium rekonstrukciója tavasszal elérte legmagasabb pontjait. Fotó: Gulyás Attila

3. ICOMOS-díjas lett a szabadkígyósi Wenckheim-kastély – Mutatjuk, milyen lett a felújítás

Ybl Miklós egyik – ha nem a legszebb – historizáló kastélyegyüttese, amely a háború óta csak körülményesen volt látogatható, most a Nemzeti Kastélyprogram égisze alatt új funkciót kapott. A kortárs műemléki beruházások specialistájává is vált Konkrét Stúdió a gyulai Almásy-kastély után most új szintre emelte a kastélyrehabilitációk gyakorlatát e felújítással.

A kastély könyvtára az egyik legeredetibb állapotban megőrzött tere az együttesnek. Régi parkettáját, szlavón tölgy berendezéseit és kovácsoltvas csillárját szinte teljes egészében a régi pompájában tudták megmenteni a restaurátorok. Fotó: Gulyás Attila
8/11
A kastély könyvtára az egyik legeredetibb állapotban megőrzött tere az együttesnek. Régi parkettáját, szlavón tölgy berendezéseit és kovácsoltvas csillárját szinte teljes egészében a régi pompájában tudták megmenteni a restaurátorok. Fotó: Gulyás Attila

2. Séta a Svábhegy békebeli luxus városnegyedében

A budapesti XII. kerület legmagasabban fekvő részén, a Széchényi-hegy keleti lejtőjén nem csak a 19. század közepének egyik legnagyobb és legelegánsabb fővárosi villanegyedét találni, de a következő évszázad első felének néhány alig ismert, látványos emlékét is, ahol szinte minden épülethez különleges történetek kapcsolódnak. 

A jelenleg elhagyatottan álló szálló szomszédságában kis lakóház áll, ami az elmúlt években gyógyszertárként újult meg, gondosan megtartva az épület eredeti vonásait. Fotó: Gulyás Attila
9/11
A jelenleg elhagyatottan álló szálló szomszédságában kis lakóház áll, ami az elmúlt években gyógyszertárként újult meg, gondosan megtartva az épület eredeti vonásait. Fotó: Gulyás Attila

1. Átöltöző, cserélődő és megőrzött örökség - Budapest modern épületei új korukban és ma

Évszázadok távlatából nem mindig látszik, milyen mértékű átalakulásokon mehet át egy-egy épület külső megjelenése, főleg az első néhány évtizedben, amikor műemléki, művészeti értéke még csak szűk körben ismert, vagy vita tárgya. A fővárosban is számos példa akad a modern épületek alapvető átalakítására, akár bontására, de a helyreállítására is. Különösen az előbbiekre gondolva lehet tanulságos felidézni a gyorsan változó összképek közül az eredetit, amit idei legnézettebb képgalériánkban a Fortepan hatalmas archívumának segítségével, képpárok formájában tettünk meg.

A szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint, és amely napjainkban Design Terminál néven működik. Fotó: Gulyás Attila
10/11
A szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint, és amely napjainkban Design Terminál néven működik. Fotó: Gulyás Attila

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.