Programok

6. Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál – Az Emlékezés Technikái

1/2

Az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude meghívója

Hirdetés
?>
?>
Az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude meghívója
1/2

Az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude meghívója

6. Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál – Az Emlékezés Technikái
Programok

6. Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál – Az Emlékezés Technikái

2022.05.24. 10:39

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
KÉK - Kortárs Építészeti Központ, Urbanum

Helyszín:
Északi Járműjavító

Esemény kezdete:
2022.05.28. 10:00
Esemény vége:
2022.06.03.

Címkék:
fesztivál, kiállítás

A KÉK tavaszi programjai az építészeti emlékezetet állítják fókuszba egyéni, közösségi és intézményi szinten. A programsorozat az egyes korok épített örökségét és azok átalakulását járják körül. Erre reflektálva az idei Makettfesztivál központi témája Az Emlékezés Technikái, azaz a makettek és az emlékezés kapcsolatának feltárása.

A KÉK megalakulásakor a Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál az egyik legfontosabb és legsikeresebb projektjének számított. Volt, hogy a KÉK korábbi székhelyén, a Szervita téren 100 szobában 100 makettet tekinthetett meg a közönség, és olyan is, amikor egy gigantikus Budapest makett terítette be az épp megnyíló Bálna épületének földszintjét. Így vagy úgy, Makettfesztivált a KÉK mindig akkor szervezett, amikor úgy érezte, fontos valamit kommunikálni a makett médiumán keresztül.

A makett nem pusztán egy tárgy, egy megvalósulni készülő, vagy éppen az emlékezetben megőrzendő épület, városrész, város absztrakciója, netán kicsinyített mása. Inkább valami olyasmi, mint Proust madeleine-je: önmagában nehezen meghatározható, és talán nem is elsősorban önmagában fontos, hanem az általa életre hívott emlékezési folyamatokban, legyenek azok húsbavágóan személyesek, történetiek és kollektívak vagy akár szikáran absztraktak.

Mi minden lehet tehát emlékezési technika? Az egyik lehetőség éppen az, amit a makettnél láttunk: az a mód (jelen esetben a makett szemlélése), ahogyan elindul az emlékezés folyamata, vonatkozzon az akár a múltra (ahogy azt hagyományosan képzeljük), de akár az elképzelt jövők emlékeire - hiszen az a jövő, ami nem valósul meg, azonnal múlttá válik.

Korunkban azonban nem csak az emlékezés folyamatának egyetemességét, hanem az emlékezés technológiai sokféleségének modern jelenségét is figyelembe kell vennünk. Egy makett ma már nem csak kézműves munka révén, és nem csak emberléptékű objektumként létezhet, hanem magához vonja a digitális modellezés különböző technikáit, és a más formában (szövegben, képzőművészetben) megvalósuló víziókat is.

Személyesség és absztrakció: ez fonódik össze a makettben, és ez szabadítja fel a makettet a ráragadt használatközpontú szemlélet alól. Így válhat a makett végre önmagává: egymásba ágyazott absztrakciókká sűrűsödött egyéni és kollektív emlékké - mely ekképpen nem csak a múlt, hanem a jövő emléke is.

A 6. Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál részletes programjairól az esemény Facebook-oldalát követve lehet tájékozódni. Az már biztos, hogy ismét lesz Pecha Kucha Night, valamint megtekinthető lesz az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude címet viselő kiállítás, amelyet a Szabadság-híd Vámházában installálnak, az Északi Járműjavító épületében látható főkiállítás kiegészítéseként. 

Az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude meghívója
2/2
Az Unfolding Pavilion: Rituals of Solitude meghívója

2021. május 22-én a The Unfolding Pavilion megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt. Az Unfolding Pavilion harmadik megjelenésére a 17. Velencei Építészeti Biennálé alkalmával került sor, egy régi kereskedelmi vitorlás - egy trabaccolo - gyomrában, amely Punta della Doganában horgonyzott. A jelenleg egy non-profit szervezet által kezelt trabaccolo egykor Luisa Albertina di Tesserata grófnőé volt: egy különc műgyűjtő, aki az 1970-es években megbízást adott a kis magánszigetén John Hejduk meg nem valósult projektjének szinte pontos másának megépítésére: A Részvételt Megtagadó Lakosok Háza.

Az Unfolding Pavilion kurátorai véletlenül értesültek a házról, és úgy döntöttek, hogy ezekben a terekben rendeznek egy kiállítást. Megállapodtak a sziget jelenlegi tulajdonosaival, akik a ház lebontására készültek épp, hogy helyette luxus glamping létesítményt építsenek: a házat átmenetileg művészeti céllal elfoglalhatták, de a bontás előtt nem tehettek közzés képeket az eseményről. Így történt, hogy 2020 nyarán tizenkét építészt és kutatót hívtak meg a házba egyhetes ottartózkodásra. Egy ember egy szobát kapott. Minden szobában csak egy bútor volt, amit nem maguk választottak. Az egyhetes rezidencia program eredményeként tizenkét helyspecifikus munka született, amelyek a magánélet, az otthonosság és az elszigeteltség kérdéseivel foglalkoztak. Sajnos a házat 2020 decemberében lebontották.

A Rituals of Solitude címet viselő The Unfolding Pavilion 2021-es kiadása és digitális megfelelője, a www.ritualsofsolitude.com weboldal az első dokumentáció a tizenkét közreműködő egyhetes tartózkodása alatt készített installációról.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.