Épületek/Középület

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

1/46

Meglévő állapot

Meglévő állapot

Meglévő állapot

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Első engedély

Első engedély

Első engedély

Első engedély

Megvalósult terv - helyszínrajz

Megvalósult terv - alaprajz

Megvalósult terv - emeleti alaprajz

Megvalósult terv - metszetek

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Térkép

?>
Meglévő állapot
?>
Meglévő állapot
?>
Meglévő állapot
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Megvalósult terv - helyszínrajz
?>
Megvalósult terv - alaprajz
?>
Megvalósult terv - emeleti alaprajz
?>
Megvalósult terv - metszetek
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Térkép
1/46

Meglévő állapot

Meglévő állapot

Meglévő állapot

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Koncepció

Első engedély

Első engedély

Első engedély

Első engedély

Megvalósult terv - helyszínrajz

Megvalósult terv - alaprajz

Megvalósult terv - emeleti alaprajz

Megvalósult terv - metszetek

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Megvalósult terv

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Térkép

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése
Épületek/Középület

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

2013.01.15. 14:35

Projektinfó

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

URL:
HAP Tervezőiroda Kft.

Tervezés éve:
2009

Építés éve:
2011

Bruttó szintterület:
3014 m2

Stáblista

belsőépítészet: Gothárd Erzsébet
tartószerkezetek: Honti Gábor, Eisler Gábor - HAP Tervezőiroda Kft.
elektromosság: Kósa László, Ulrich Norbert, Bakos István - HAP Tervezőiroda Kft.
épületgépészet: Kéry Tamás, Szilágyi Antal, Lukács Zoltán - HAP Tervezőiroda Kft.
közművek: Hobl Géza, Szilágyi Zoltán - Közműterv 2006 Kft.
környezetrendezés: Andor Anikó, Csontos Csenge - Land-a Kft.
megbízó: Magyar Közút Kht.
generálkivitelező: Gropius Zrt. - Tafferner Péter építésvezető

Telekterület: 11218 m2
Bruttó szintterület: 3014 m2
- főépület: 1844 m2
- meglévő raktárépület: 403,5 m2
- meglévő kiállítási épület: 341,2 m2
- nyitott szín és gőzgépbemutató: 425,3 m2

Letölthető dokumentumok:

Magyarország és Európa egyetlen állandó, tematikus közúti kiállítóhelye található Kiskőrösön. Az 1974-ben alapított Közúti Szakgyűjtemény Winkler Barnabás, Kiss Csaba és Vörös Gábor tervei alapján – az eredeti koncepcióhoz képest lényegesen egyszerűbb – új épületszárnnyal bővült, amelyet 2011 novemberében adták át.

Részletek a műleírásból

Előzmények

A hazánkban és Európában egyedülálló Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény területének rendezésére és a meglévő, utcafronti főépület kiállítási csarnokkal történő bővítésére 2008 decemberében jogerős építési engedély született. Időközben nyilvánvalóvá vált, hogy a megvalósítás költségei túl magasak, ezért a Megbízó a terv átdolgozása mellett döntött. 2009 nyarán született meg a módosított építési engedély, amely a korábbi tervek funkcióinak megtartásával, egyszerűbb műszaki tartalom és építészeti formálás mellett kívánja a kivitelezési költségeket az elvárt határon belül tartani.

Meglévő állapot
1/46
Meglévő állapot

A bővítés oka, hogy a meglévő épületek sem funkcionálisan, sem műszakilag nem alkalmasak az összegyűjtött terjedelmes kiállítási anyag bemutatására. A tervezési feladat a Dózsa György út mentén a meglévő igazgatási és irodaépület helyiségeinek funkcióváltása, valamint az ahhoz bővítményként kapcsolódó, új kiállítótér létrehozása volt, amely a felújított, megóvandó gépek tematikus bemutatóhelyeként szolgálhat. Az utcafronti épület mögött a belső utak újratervezésével megmaradt a szabadtéri kiállítás.

A módosítás

A módosított épület helyszínrajzi és funkcionális kialakítása alapvetően megegyezik az eredeti építési engedélyben szereplő tervekkel. A módosítás főként a bejárati előcsarnoktól jobbra eső kiállítási tér - összekötő nyaktagok elhagyásával kialakult - egyszerűbb formai megfogalmazását és homlokzati anyaghasználatát érintette (téglaburkolat helyett vakolt homlokzatok). A főépület nyugati végében továbbra is megmaradt egy II. ütemű bővítés lehetősége.

Koncepció
4/46
Koncepció

Meglévő állapot

A tervezési helyszín az évtizedek alatt gazdagodó kiállítás helyigényének kielégítése érdekében a szomszédos családi házas területek bevonásával alakult ki. Az itt álló épületek is a meglévő családi házak külső és belső átalakításával, valamint szükségszerű bővítéseikkel nyerték el mai formájukat. A nagyobb műtárgyakat a meglévő négy épület környezetében állították ki. Az összegyűlt nagyméretű gépek bemutatása időszerűvé tette a külső területek kialakításának átgondolását is.

A területen a tervezés kezdetén állt épületek:
- Utcafronti igazgatási irodaépület
- Manzárdtetős iroda- és raktár épület
- Meglévő kiállítási épület
- Nyitott szín, műtárgybemutató

Tervezett állapot

A módosítás az új épülettömegek telepítését nem érintette. A terület helyszínrajzi kialakítását nagyban befolyásolják a meglévő épületek helyzete és funkcionális kapcsolataik, valamint a szabadtérben kiállítandó tárgyak optimális elrendezése. A helyszín belső gyalogos úthálózatát a gazdag kiállítás minél érdekesebb és szemléletesebb bemutatása, a belső járműforgalmat pedig a nagyobb műtárgyak elhelyezhetősége határozta meg.

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
35/46
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Az új épületszárny továbbra is szorosan kapcsolódik a meglévő utcafronti igazgatási és irodaépülethez, de a 10,0 m-es rendezési vonalhoz igazodva visszaugrik. Így a meglévő kerítés elbontásával lehetőség nyílt az épületegyüttes előtt egy nagyvonalú, nyitott előkert kialakítására. A régi és az új épülettömeg közé tervezett előcsarnok igyekszik felhívni a járókelők figyelmét a kiállítás létére, hiszen jelenleg szinte észrevehetetlen.

A telek belső területén a meglévő épületek az alábbi formában megmaradtak:
- A meglévő iroda- és raktárépület teljes egészében raktárként működik.
- A meglévő kiállítási épület belsőépítészeti szempontból átalakult.
- A nyitott színben tervezett, leválasztott tematikus gőzgépbemutató és a nyitott területen a megnövelt tetőfelület a korábbi tervekhez képest elmaradt. Az épületen kizárólag állagmegóvási munkákat végeztek.

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
39/46
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Alaprajzi kialakítás

Az új épületszárny tervezésénél fő szempont volt a nagyméretű munkagépek kulturált bemutathatósága, és a már korábban említett figyelemfelkeltő, nagyvonalú bejárati előcsarnok kialakítása. A meglévő és új épületrész közé ékelődő előcsarnok súlyponti helyet kap, egyaránt induló és érkező pontja a látogatókat épületben végigvezető tárlatlátogatásnak és a szabadtéri kiállítások útvonalainak is. Emellett a régi épületben kialakított földszinti múzeumi kávézó és bolt, a többfunkciós foglalkoztatótér, a vizesblokkok és az új emeleti szintre tervezett irodák is szervesen kapcsolódnak az előcsarnokhoz. A belső kiállítási útvonal a földszinten indul és a két szint magas csarnokokon keresztül vezet, majd a galériaszinten érkezik vissza az előcsarnokba, ahonnan a látogató folytathatja útját a kültéri kiállítás megtekintésével.

A funkcionális koncepció lényege, hogy a kiállítási terület a bővítményben helyezkedik el, a meglévő épület földszintjén pedig a látogatóközönség kiszolgálását szolgáló egyéb kiegészítő funkciók (gyermek-foglalkoztató, múzeumi kávézó és bolt, vizesblokkok és pelenkázó-helyiség) kapnak helyet. A meglévő épületrész emelete egy teljesen szeparálható terület a szakgyűjtemény irányítását végző személyzet részére, innen közelíthető meg a tetőtérben kialakított gépészet.

HAP Tervezőiroda

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
29/46
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt



Térkép
46/46
Térkép

Többek között a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.