![A környezettel lélegző épület – Robotikai központ terve a Lauder Javne Iskolába](/uploads/images/2020/09/952_epiteszforum-a-kornyezettel-lelegzo-epulet--robotikai-kozpont-terve-a-lauder-javne-iskolaba-6-140-2020-09-28-143145.jpg)
A környezettel lélegző épület – Robotikai központ terve a Lauder Javne Iskolába
A Lauder Javne Közösségi Iskola szatellitépületében a robotikával és az informatikával kapcsolatos tudást sajátíthatnák el a diákok, miközben maga az épület is a kísérletezés színtereként szolgál. A terveket Z. Halmágyi Judit és Kőszeghy Flóra készítette, a projektet az ő leírásukkal mutatjuk be.
A Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központjának kialakítása mögött meghúzódik az a filozófia, amely a természet és az AI technológia közötti érzékeny, intelligens kohézióra törekszik a 21. századi oktatás területén.
![Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects](/uploads/images/2020/09/960_epiteszforum-a-kornyezettel-lelegzo-epulet--robotikai-kozpont-terve-a-lauder-javne-iskolaba-6-70-2020-09-28-143114.jpg)
Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects
Ezen a terven keresztül célunk egy olyan tudományos játszótér kialakítása, ahol a különböző iskolák diákjai meglátogathatják a Központot és megtapasztalhatják az anyaggal való kapcsolatukat. Absztrakt és kreatív kísérleteket is végezhetnek a technológiával, kifejlesztve az innovatív gondolkodás szükséges alapjait.
A koncepcióalkotás során kiemelt figyelmet fordítottunk a „zöld gondolkodás" lehető legteljesebb szintű megvalósítására, a megújuló energia hasznosítási lehetőségek széleskörű felhasználásával. Emellett az épület működését segítő modern ’okosház’ rendszerek és technológiák szintén a természettel való együttműködést erősítik. Szerettük volna ezeket bemutatni az itt tanuló és alkotó gyermekek számára, hiszen ez is szerves részét képzi az itt zajló oktatás célkitűzéseinek.
![Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects](/uploads/images/2020/09/960_epiteszforum-a-kornyezettel-lelegzo-epulet--robotikai-kozpont-terve-a-lauder-javne-iskolaba-4-50-2020-09-28-143109.jpg)
Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects
![Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects](/uploads/images/2020/09/960_epiteszforum-a-kornyezettel-lelegzo-epulet--robotikai-kozpont-terve-a-lauder-javne-iskolaba-5-60-2020-09-28-143112.jpg)
Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects
Ennek megfelelően maga az épület együtt lélegzik a környezetével, tapintatosan kihasználva a helyi természeti adottságokat azáltal, hogy talaj-hőt és napenergiát alkalmaz egy automatizált árnyékoló rendszeren keresztül, amely képes reagálni a külső hőmérsékletekre. Az épület körüli tükörpanelek a nap mozgásának megfelelően vannak programozva, de ez a rendszer lehetőséget adna a diákok számára ennek változtatásra és a saját fényviszonyaik, fényjátékaik megteremtésére is. Kísérletezni tudnak a különböző hűtési és fűtési lehetőségek beállításaival, a hangrendszerek és fényforrások irányításaival.
Négy emelet magas épület, alatta lenne megoldva a szükséges parkolás és a rakodás. Számos funkciót az alagsori szinten helyeznénk el, például a technológiai és az informatikai laboratóriumokat, amelyeket célszerű a közvetlen napfény elől „elrejteni."
A felsőbb szintekre különböző méretű és formájú tantermeket terveztünk, ahol a diákok a tanórák vagy workshopok keretében játékosan tudják fejleszteni tudásukat és készségeiket.
![Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects](/uploads/images/2020/09/960_epiteszforum-a-kornyezettel-lelegzo-epulet--robotikai-kozpont-terve-a-lauder-javne-iskolaba-3-40-2020-09-28-143108.jpg)
Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központ. Vezető tervezők: Z. Halmágyi Judit; Kőszeghy Flóra. Kép: ZHJ Architects
Az ablakok szélesen kitárhatóak, összekapcsolva az osztálytermeket a teraszokkal, lehetővé téve a természet számára, hogy ilyen módon is „beáramoljon" a belső környezetbe.
Az épület körüli lépcsők minden szintjén apró szociális tereket, zugokat biztosítanánk a gyermekek számára, megerősítve az épület közösségformáló jellegét.
Bízunk benne, hogy ez az oktatási helyszín egyaránt teret ad a kísérletezni vágyó fiatalok és felnőttek kreativitásának is.
16:21
Gratulálok, rendkívül izgalmas épület! Nincs kedvük a tervezőknek megvalósítani (valami hasonlót) a Soproni Egyetemen?
11:48
@kávé: Nagyon köszönjük! Örülünk neki, hogy tetszik az épület és gondolatokat ébreszt. Szívesen beszélünk róla, ha megkeres minket a ZHJ Architects facebook oldalán vagy az ott található elérhetőségek valamelyikén.