Nézőpontok/Vélemény

A műemlékvédelem történelme dióhéjban: a visegrádi Salamon-torony

1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

?>
Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka
?>
A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.

 
?>
Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.

 
?>
A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.
?>
Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.

 
?>
A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.

 
?>
A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.

 
?>
A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.

 
?>
A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.

 
?>
A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.

 
?>
A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.
?>
A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.

 
?>
A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.

 
?>
A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 
?>
Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.
?>
A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.

 
?>
A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.
?>
A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.
?>
Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.
1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

Nézőpontok/Vélemény

A műemlékvédelem történelme dióhéjban: a visegrádi Salamon-torony

2024.05.04. 08:49
1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Visegrád

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.