A Rákosrendező emberléptékű fejlesztéséről nyújtott be közös javaslatot Karácsony és Vitézy
Mire van szüksége Budapestnek Rákosrendezőn, a 130 hektáros rozsdaövezet helyén? Mi épülhessen ott, és milyen beleszólást vár el a Főváros a terület hasznosításába? Erről nyújtott be közös javaslatot Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére.
Ahogy Vitézy Dávid Facebook-posztjában írja, a főpolgármesterrel a Maxi-Dubaj és Rákosrendező ügyében mindig is azonos álláspontot képviseltek, hiszen 2019 és 2021 között egymással egyetértésben dolgozták ki a rozsdaövezet fejlesztésének koncepcióját, amit aztán teljesen felülírt az arab befektető megjelenése és a terület nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá minősítése.
A poszt szerint Budapest egyik legértékesebb ingatlanát nem lehet a nyilvánosság teljes kizárásával luxusnegyeddé alakítani, ráadásul úgy, hogy a nemzetközi szerződéssel és nemzetgazdasági kiemelések kikerülhetővé tesznek minden létező építési szabályt, infrastrukturális elvárást.
Vitézy emlékeztet Lázár János minapi ATV-interjújára, melyben az építési és közlekedési miniszter nyilvánosságra hozta, hogy már az adásvételi szerződés megkötésénél tartanak az arab befektetőkkel. Lázár azt is mondta, hogy “Csak akkor építünk, ha ez Budapestet erősíti és nem gyöngíti. Nem mindenáron akarunk építeni. [...] Én mindenkivel együttműködöm, és a kormány is mindenkivel együttműködik." – idézi a miniszter szavait Vitézy.
Az előterjesztés célja, hogy mindezek fényében tisztázza a Főváros önkormányzatának álláspontját, írja, hozzátéve hogy a főpolgármesterrel közösen javasolják, hogy az új Fővárosi Közgyűlés is mondja ki: emberléptékű és megfizethető lakónegyed, jó minőségű közösségi közlekedés és új közpark létesüljön Rákosrendezőn, luxusberuházások helyett - az építési szabályok megalkotásának jogát pedig kapja vissza a Fővárosi Közgyűlés.
A december 18-i ülésre készített előterjesztésben a Fővárosi Közgyűlés kinyilvánítja támogatását a Rákosrendező fejlesztése mellett, amennyiben az alábbi szempontok teljesülnek:
Funkcionális összetétel és térszerkezet:
- Legalább 25 hektáros új közpark kialakítása, amely nem a vasúti vágányok vasbetonlemezen történő költséges felülépítésével valósul meg.
- A Rákos-patak természetközeli állapotának helyreállítása és egy zöldút létrehozása a XIII. és XIV. kerület között, sétánnyal, kerékpárúttal és ökológiai folyosóval.
- A Nyugati pályaudvar és a Rákosrendező térségének összekötése lineáris parkkal a váci vasútvonal mentén.
- Legfeljebb 1.600.000 m² beépítés és 15.000 lakás megvalósítása a fejlesztési területen, több ütemben. Az új lakások 20%-ának szociális szempontokat figyelembe véve megfizethető árúnak kell lennie minden ütemben.
- Egy országos jelentőségű, látogatóvonzó közintézmény elhelyezése, amely gazdagítja az új városrész kínálatát. A pontos funkció (pl. színház, könyvtár, múzeum) később döntendő el.
- A városnegyed kiszolgálásához szükséges oktatási, szociális és egészségügyi intézmények helyben, új építéssel biztosítandók.
- A városrész szerkezetét és hálózatát a budapesti városi léptékhez kell igazítani, a beépítés és alközpontok elrendezését pedig a „15 perces város" elve alapján kell kialakítani.
- A tervezett toronyházak magasságát és helyét a hagyományos budapesti városképhez kell igazítani.
Fenntarthatóság: A beruházásnak a fenntarthatóság terén is mintaadónak kell lennie az épületek energiaellátása, a felhasznált építőanyagok és építési folyamatok ökológiai lábnyoma, a területre hulló csapadékvizek kezelése terén.
Közlekedési infrastruktúra:
- A rákosrendezői terület felszabadításának, egyben a regionális és távolsági vasúti forgalomba való bekapcsolásának előfeltétele a teljes Budapest‐Nyugati – Rákospalota‐Újpest vasúti vonalszakasz korszerűsítése, kapacitásbővítése és rekonstrukciója.
- A fejlesztési terület repülőtéri kapcsolatának biztosítására Városliget vasúti megállóhely kiépítése szükséges.
- A fejlesztési terület gyűrűirányú kapcsolatainak biztosítására a 3‐as villamos Erzsébet királyné útja – Szegedi út – Göncz Árpád városközpont közötti szakaszának kiépítése szükséges.
- A fejlesztési terület sugárirányú kiszolgálása érdekében az M1 metróvonal Rákosrendező vasútállomásig történő meghosszabbítása mellett a meglévő Vörösmarty tér – Mexikói út vonalszakasz teljes rekonstrukciója, akadálymentesítése és a jelenlegi járműpark cseréje is szükséges.
Eljárási garanciák:
A Magyar Állam vállalja, hogy
- a beruházás előkészítési, tervezési és megvalósítási folyamata teljes átláthatósággal történik, a Fővárosi Önkormányzat, az érintett kerületek önkormányzatai, a társadalmi és civil szervezetek bevonása és a nyilvánosság tájékoztatása mellett.
- visszavonja a beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt státuszát, az építési szabályok meghatározását a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe utalja, és azt az államigazgatási szabályok általános keretei közé helyezi.
- létrehoz egy, a projekt irányításáért felelőstestületet, amelyben az Állam és a beruházó képviselői mellett azonos jogú tagként vesznek részt a Fővárosi Önkormányzat és az érintett kerületek önkormányzatainak delegáltjai.