Közélet, hírek

Alternatívák autós ingázásra – átfogó kerékpáros stratégia készül az agglomerációra

1/2

Forrás: Budapest Fejlesztési Központ

Forrás: Magyar Kerékpárosklub

Hirdetés
?>
Forrás: Budapest Fejlesztési Központ
?>
Forrás: Magyar Kerékpárosklub
1/2

Forrás: Budapest Fejlesztési Központ

Forrás: Magyar Kerékpárosklub

Alternatívák autós ingázásra – átfogó kerékpáros stratégia készül az agglomerációra
Közélet, hírek

Alternatívák autós ingázásra – átfogó kerékpáros stratégia készül az agglomerációra

2021.04.01. 10:36

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Vélemények:
1

A Budapest Fejlesztési Központ szerdán jelentette meg a tendert, ami az agglomerációs kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési stratégia létrehozására szolgáló, szakértői támogatásra szól. A stratégia elkészítésére április végéig lehet jelentkezni, a nyertesre komplex feladat vár.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára épülő regionális kerékpáros stratégiát készít a központi régióra, Budapest térségére a Kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ. A BFK szerdán jelentette meg a stratégia létrehozására szolgáló szakértői támogatásra szóló tendert. A megrendelt stratégiának a legfőbb feladata az lesz, hogy megmutassa, milyen beruházások, új kerékpárutak, útépítések, forgalomtechnikai változások szükségesek, hogy az agglomerációban minden vasút- és hévállomás biztonságosan megközelíthető legyen kerékpárral, és legyen biciklitárolási lehetőség is ott. A stratégia 2022 végéig készülhet el folyamatos együttműködésben az önkormányzatokkal, a civil szervezetekkel és minden érintettel.

Az átfogó budapesti agglomerációs kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési stratégia elkészítésére április végéig lehet jelentkezni. A nyertesre komplex feladat vár, amelynek során nemcsak a BFK-val kell majd folyamatosan egyeztetnie, hanem a Magyar Kerékpárosklubbal, helyi civil szervezetekkel, az önkormányzatokkal és a közönséggel, a felhasználókkal is.

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt mondta: a budapesti agglomeráció közlekedése az autózáson alapul, ezt jól szemlélteti, hogy 10-ből csak 3-an veszik igénybe a közösségi közlekedést. Az a cél, hogy ez az arány a duplájára emelkedjen, hiszen így lehet mérsékelni a Budapest útvonalait túlterhelő közúti forgalom káros hatásait, a légszennyezést, az egészségromlást, a dugókban elvesztegetett időt. A megvalósításhoz szükséges, hogy minden agglomerációs településen élő biztonságosan meg tudja közelíteni a legközelebbi állomást biciklin, és ott is tudja hagyni a kerékpárját az állomáson. "Ez a legolcsóbb megközelítési mód: P+R parkolókra is szükség van, tervezünk ilyeneket, de az állomások 10-15 perces bringás környezetéből a legjobb, ha az emberek biciklivel érkeznek a vasúthoz vagy a hévhez" - jelentette ki az államtitkár. 

Forrás: Budapest Fejlesztési Központ
1/2
Forrás: Budapest Fejlesztési Központ

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója szerint az elkészítendő kerékpáros stratégia célja, hogy átfogó képet adjon, milyen most az agglomerációban a bringás infrastruktúra helyzete, hol és hogyan kell fejleszteni ahhoz, hogy egy egységes, működő rendszer szolgálja a biztonságos kerékpározást, akár a vasútállomásra vagy a hévmegállóba akar eljutni valaki, akár a munkahelyére vagy iskolájába járna végig biciklivel az elővárosokban. A kerékpárhálózat kiépítése mellett a B+R tárolók kapacitásának fejlesztése is elsődleges feladat.

A tervek szerint a stratégia megvalósulásával nőhet a mindennapi munkába, az ügyek intézésére kerékpárral közlekedők száma, a vasútállomások és megállóhelyek elérésének javítása után pedig többen ingázhatnak autó helyett vasúttal vagy hévvel a főváros és az agglomeráció között.

„Azokon az állomásokon, ahol jól megközelíthető és megfelelő kerékpárparkolók várják az ott élőket, már sokan bicikliznek ki a vasútállomásra, ahol vonatra szállnak, majd a belvárosba érve egy másik kerékpárral vagy közbiciklivel, esetleg közösségi közlekedéssel utaznak tovább. Ezzel nemcsak időt spórolhatnak meg, hanem elkerülhetik a torlódásokat, és még mozognak is, a vonaton töltött idő alatt pedig dolgozni vagy pihenni is tudnak. A településeket összekötő kerékpárutak fejlesztése nemcsak a hétvégi kikapcsolódásban, hanem a napi közlekedésben is fontos szerepet tölthet be, amit külön erősít a jó minőségű – akár elektromos – kerékpárok népszerűbbé válása" - véli Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője.

A tervező a helyzetértékeléssel kezdi majd a munkát, ezek után következik a koncepcióalkotás, végül a beruházási program, amely a hiányzó infrastruktúra-elemek projektjeit listázza. A kerékpáros stratégia a tervek szerint a jövő év végére készül el, de a nyertessel egyfajta keretszerződést is kötnek majd a stratégiából levezethető konkrét projektek döntés-előkészítő tanulmányainak, koncepcióterveinek elkészítésére.

A BFK nyílt, európai uniós közbeszerzési felhívása itt érhető el. 

Forrás: sajtóközlemény

Vélemények (1)
Kompakt
2021.05.05.
15:54

"az agglomerációban minden vasút- és hévállomás biztonságosan megközelíthető legyen kerékpárral, és legyen biciklitárolási lehetőség is ott." Sajnos Kőbánya alsó szerintük nem agglomeráció! BUBI-nak meg nagyon külváros. Szerintem össze kellene hangolni a fizetős parkolási zónákat, a BUBI lefedettséget és a biztonságos kerékpár tárolók elhelyezését.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.