Közélet, hírek

Alvaro Siza kapta a XIII. Velencei Építészeti Biennále életműdíját

1/1

Alvaro Siza Vieira

Hirdetés
?>
Alvaro Siza Vieira
1/1

Alvaro Siza Vieira

Alvaro Siza kapta a XIII. Velencei Építészeti Biennále életműdíját
Közélet, hírek

Alvaro Siza kapta a XIII. Velencei Építészeti Biennále életműdíját

2012.07.10. 11:38

A 2012. augusztus 29-től - 2012. november 25-ig nyitva tartó XIII. Velencei Építészeti Biennále tanácsa - Paolo Baratta elnökletével - hozta meg a döntést, hogy idén az Arany Oroszlán életműdíjat az idén 79 éves portugál építésznek, Alvaro Siza Vieirának adományozzák.

A 2012. augusztus 29-től - 2012. november 25-ig nyitva tartó XIII. Velencei Építészeti Biennále tanácsa - Paolo Baratta elnökletével - hozta meg a döntést, hogy idén az Arany Oroszlán életműdíjat az idén 79 éves portugál építésznek, Alvaro Siza Vieirának adományozzák.

 

Alvaro Siza Vieira
1/1
Alvaro Siza Vieira

 

 

„Kevés olyan kortárs építész van, aki Alvaro Sizához hasonlóan ennyire következetes szakmai jelenlétet tudott fenntartani. S ezt egy olyan építész tartotta fenn, aki az Atlanti óceán extrém európai szélén él és dolgozik, és csak a tekintélyt és a státust szolgálja."

A Boa Nova étterem és a Leca de Palmeira úszómedencéi utáni korai megbecsülése, valamint korai házai által megerősített hírneve óta Siza az építészeti galaxisban különleges pozíciót tart fenn. Ez a pozíció tele van ellentmondással. Siza a legmagasabb minőséget tartja meg a munkák állhatatos létrehozása során, ugyanakkor a legcsekélyebb jelét sem mutatja a nyilvánvaló professzionalizmusnak és promóciónak, amely időközben a kortárs építészeti eszköztár részévé vált. Látszólag a szakmával ellentétes irányba halad, úgy tűnik, mintha nem lenne az elsők között, mintha tiszta és rettenthetetlen lenne a gyakorlati és intellektuális kihívások által, amelyeket maga állít fel."

A hely elszigeteltsége általi biztonságában - világi bölcsességet áraszt. Extrém geometrikus formákkal kísérletezve nagyszerűen szigorú házakat képes létrehozni. Olyan építészeti nyelvet fejleszt, ami csak az övé, s amivel úgy tűnik, hogy mindannyiunkhoz képes szólni. Miközben munkái a döntés biztonságát árasztják magukból, a körültekintő reflexió által tisztán felerősödnek. Míg elkápráztat minket épületeinek könnyűsége, érezzük anyaguk komolyságát.  Mi, akik voltuk olyan szerencsések, hogy hallottuk őt építészetről beszélni, olyan szavakat, mint a takarékosság ugyanolyan pontossággal használva, mint amilyenek rajzainak finom vonalai, tudjuk, hogy ezek nem egy konvencionális tehetség, hanem egy olyan elme munkái, amelyet kifinomultan edzett ilyenné a tudás biztonsága és a kétségek bölcsessége." (David Chipperfield)  

Az Arany Oroszlán díjat hivatalosan a Giardini-ban, a XIII. Velencei Építészeti Biennále megnyitó és díjátadó ünnepségén 2012. augusztus 29-én 11 órakor adják át. 


Rövid biográfia - Álvaro Joaquim Melo Siza Vieira

Álvaro Joaquim Melo Siza Vieira Porto mellett, Matosinhos-ban született 1933-ban. 1949-55 között a portói egyetem építészkarán tanult. Első megépült házát 1954-ben fejezték be. 1955-58 között Fernando Távora építészirodájában dolgozott. 1966-69 között tanított az építészkaron (ESBAP), ahol 1976-ban kapott professzori állást, mint a szerkezettervezés professzora. Vendégprofesszor volt a lausanne-i (Ecole Polythéchnique of Lausanne), a pennsylvania-i (University of Pennsylvania), a bogotá-i ( Los Andes University of Bogotá) egyetemeken és a Harvard-on (Graduate School of Design of Harvard University), illetve a portói egyetem (School of Architecture of Porto) építészkarán tanított.

Sok épület alkotója, többek között a Boa Nova étterem, Malagueira-ban és Évora-ban 1200 lakás, Setúbal-ban oktatási felsőfokú iskola, a portói egyetem építészkarának  új épülete, az Aveiro Egyetem könyvtára, a portói Modern Művészetek Múzeuma, Marco de Canavezes-ben templom és plébánia, az 1998-as és a 2000-es hannoveri EXPO portugál pavilonjai (az utóbbit Souto de Moura-val közösen jegyzik), Lisszabonban a „ Terraços de Bragança" nevű de lakó- és irodakomplexum, 1988 óta dolgozik a Lisszabon leégett negyedének, a Chiado újjáépítésén, ahol több épülete is van, mint pl. a Castro e Melo, Grandella, Chiado Stores. 1985-től koordinálta a hágai Schilderswijk helyreállítását, amelyet 1989-ben fejeztek be. 1995-ben Maastricht-ban befejezte a  Ceramique Terrein 6-7-8-as blokkját. 

Spanyolországban épült épületei többek között a Villa Olimpica Meteorológiai Központ Barcelonában, a galíciai Kortárs Művészeti Múzeum, az informatikai kar épülete Santiago de Compostellában, az Alicante Egyetem rektori tömbje, iroda- lakó és kereskedelmi funkciójú Zaida-ház Granadában, valamint Barcelonában a Cornellà de L’lobregat sportközpont.

Brazíliában az Ibere Camargo alapítványnak tervezett kulturális központot és előadótermet, az argentínai Rosario városházi központját, Cap Vert-ben Velha városának rehabilitációja során apartmanokat, a 2005-ös Serpentine pavilont Eduardo Souto Mourával, valamint a dél-koreai Mimesis Múzeumot Carlos Castanheirával közösen.

Előadásokat tartott Portugáliában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban, Norvégiában, Hollandiában, Svájcban, Ausztriában, Angliában, Kolumbiában, Argentínában, Brazíliában, Japánban, Kanadában, az Egyesült Államokban, Romániában, Görögországban, Dél-Koreában és Svédországban.

Olyan meghívásos nemzetközi pályázatokon vett részt, mint pl. a Schlesisches Tor Berlinben, amelyen első díjas lett, és amely már megépült, vagy a velencei Campo di Marte felújítása (1985), a salzburgi Winkler kaszinó és kávéház felújítása, Madridban a La Defensa kulturális központ (José Paulo Santos-al közösen, 1988/89), a kaliforniai Getty Múzeum (Peter Testával közösen, 1993), Milánóban a Sforzesco Castell Pietà Rondanini Room (1999), Madridban a Recoletos-Prado speciális terve ( Juan Miguel Hernandez Leon e Carlos Riaño-val közösen, 2002), a toledói kórház (Sánchez-Horneros építészirodával közösen, 2003), „Atrio de la Alhambra" terve Spanyolországban (Juan Domingo Santos-al közösen, 2010), Olaszországban a „Parco delle Cave" terve (Carlos Castanheirával közösen, 2010). Részt vett a sevilla-i EXPO pályázaton 1992-ben (Eduardo Souto de Mourával és Adalberto Dias-al közösen), az olaszországi „Un Progetto per Siena" pályázaton (José Paulo Santos-al közösen, 1988), a párizsi „Bibliothèque of France" pályázaton 1989/90-ben, a Helsinki Múzeum pályázatán (Souto de Mourával közösen, 1992/93), illetve a spanyolországi „Flamenco City of Xerez de la Frontera" pályázaton (Juan Miguel Hernandez Leon-al közösen, 2003).

A Pritzker díjas (1992) építész 1982 és 2010 között számos rangos nemzetközi díjat nyert, és több országban is különféle kulturális kitüntetésekkel jutalmazták. Szerte a világon több egyetem díszdoktora. Tagja az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémiának (American Academy of Arts and Science), valamint tiszteletbeli tagja több szervezetnek, mint pl. a Royal Institute of British Architects, AIA/American Institute of Architects, Académie d'Architecture de France, European Academy of Sciences and Arts, Royal Swedish Academy of Fine Arts, IAA/International Academy of Architecture, illetve az American Academy of Arts and Letters szervezetének.

(forrás: sajtóanyag)

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.