Helyek

Az ortogonális városháló, mint városi attribútum

1/0
Hirdetés
1/0
Helyek

Az ortogonális városháló, mint városi attribútum

2005.08.15. 04:10

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Fonyódi Mariann

Fonyódi Mariann tanulmányának teljes szövege pdf-ben olvasható

A derékszögű háló földrajzi, települési vagy épület léptékű megjelenése szinte kivétel nélkül a tervezettség jele, a legelterjedtebb tér- és területstrukturáló szerkesztés. A városépítészetben az teszi jelentőségteljessé, hogy a városrács kortól, helytől, kultúrától függetlenül - egyfajta városi attribútumként - jelen van a városi kultúra történetének teljes vertikumában: az alábbi írás alaptételének/gondolatának is ezt tekinthetjük.

Előfordulását három fő csoportba sorolhatjuk: 1. vallási, világképi, szimbolikus megjelenés, 2. kolonializáció, 3. modernizáció.

Az első csoportban találhatóak a városalaprajz egészének szimbolikus formálásából eredő rácsok (pl.: indiai, kínai tervezett városok, római kasztrum), az égtájak kitüntetett szerepének következményeként adódó rácsos szerkesztettség (pl.: az egyiptomi nekropoliszok és civil városok, asszír városok), valamint a tájolt vallási központ mint orientációs középpont következményeként megjelenő rácsok (pl.: Teotihuacan). A reneszánszban feléledő ideális városeszmény szimbolikus formai megjelenésében is - a centrális alakzatnak alárendelve - megjelenik a hálós szerkesztés.

A kolonializáció minden formájában jellegzetes letelepedési forma az ortogonális hálós rács alkalmazása, mind a városi tömbök, mind a mezőgazdasági parcellák kiosztása tekintetében. A hálós szerkezet létrejöhetett additívan (pl.: görög rendszer) és strukturálisan is (pl.: római centúriák, észak-amerikai földmérési rendszer). A mezőgazdasági területek későbbi urbanizációja során a megművelt parcellák felosztása meghatározó lett az újonnan létrejövő telek- és útszerkezetre.

Meglévő városok területének kiterjesztésénél a leggyakrabban alkalmazott forma, mely elsődleges városszerkezetként (pl.: Barcelona, az észak-amerikai városok) és kitöltő elemként (pl.: Budapest, a nagy városi országutak közeiben a várostest tömörítésére) is megjelent. Az ortogonalitás a városi rend létrehozásának egy módja és nem pusztán forma. Egyszerű használata és nagy rugalmassága miatt a XX. század hihetetlen mértékben bővülő városi területeinek telepítésében a tömeges lakásépítéstől az egyéni parcellázásokig messze a leggyakrabban használt struktúra. Ez az elsöprő mennyiség megkerülhetetlenné teszi a rácsot és a vele való foglakozást: természetének, hiányosságainak és értékeinek elemzését.

Fonyódi Mariann

(a teljes tanulmány a csatolt dokumentumban olvasható)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.