Budapest Music Center – átadás előtt
Márciusban nyit a Ferencvárosban a Gőz László által 1996-ban alapított zenei információs központ. Az egyemeletes, egyszerű eklektikus lakóház Taraczky Dániel, Gőz Dorottya, Chehadé Abdel-Rahim (ART1st Design Stúdió) tervei alapján alakul át vonzó közösségi intézménnyé, ahol a jazzklub és a koncertterem mellett zenei könyvtár, rendezvénytér és vendégszobák kapnak helyet.
Részletek a műleírásból
Elhelyezkedés, megközelíthetőség
Az épület Budapesten, Ferencváros régebbi, belső részén, a Lónyay utcától a Közraktár utcáig tartó Mátyás utcában, a Mátyás és Imre utca sarkán helyezkedik el. Tömegközlekedéssel könnyen elérhető, hiszen a Vásárcsarnok mögött, a Fővám tértől kb. 300 méterre található. Az épülettel szemben épült a Budapesti Corvinus Egyetem új tömbje, a környező épületek többnyire lakóházak.
A meglévő épület
A ház 1890-ben épült. A földszint udvarra néző részét és az emelet teljes egészét lakások foglalták el, az Imre utca felőli alacsonyabb utcafronton üzlethelyiségeket létesítettek. Később az üzlethelyiségek egy része lakássá alakult, a mai állapota szerint mindössze két helyiség maradt meg irodának. A belső válaszfalak átalakításán kívül az épületet lényegében nem építették át. Az épületnek műemléki védettsége nincs, helyi védettségről sincsen tudomásunk. Az utcai homlokzaton valószínűleg a parapet magasságokon kívül nem történt változás, egyszerű, eklektikus homlokzata jól kivehető, de nincs jó állapotban. Helyenként a timpanonok hiányoznak, a tagozatok, párkányok sérültek.
Az épület hagyományos szerkezeti rendszerű, teljes egészében alápincézett, földszint, emelet és padlás szintekkel. A felmenő falak vegyes falazatúak, kisméretű téglából és homokkőből készültek. Az eredeti közbenső födémek poroszsüveg szerkezetűek, 1 m körüli tengelytávval. Az emeletet fagerendás födém zárja le. Az üzlethelyiségek miatt az épület földszintje az Imre utca teljes hosszán, és a Mátyás utca egy részén 92 cm-el alacsonyabb, mint a belső részeken. A belső udvart mind a négy oldalon épületszárnyak veszik körül, az utca felőli frontok két-, a belsők egytraktusosak. A belső, Imre utcával párhuzamos épületrészt a lakók elmondása szerint később építették. Ez a szárny erősen megsüllyedt, a többi azonban jó állapotban van. Az udvar függőfolyosóját eredetileg kőkonzolok tartották, maga a folyosó kb. 1x2 méteres kőlapokból áll, amelyek két végükön a konzolokra támaszkodnak. Később a konzolokat acélgerendákkal erősítették meg, amelyeket a falba véstek be.
Az épület két lépcsőházzal rendelkezik, az utcai szárny háromkarú főlépcsőháza a földszintet és az emeletet köti össze, míg a hátsó szárny íves melléklépcsőháza a pincétől a padlásig biztosítja a közlekedést. A pincének külön udvari lejárata is van, illetve három utcai lejárat, kettő a Mátyás utcára, egy az Imre utcára nyílik. Felvonó nincs az épületben. A beázások miatt a homlokzatok rossz állapotban vannak. Az ereszcsatornák mentén a falak beáztak, és a pincei károsodásokért is az ereszek rossz állapota a felelős.
A megvalósult épület
Az átépítés során először „kipucoltuk" az épületet, visszabontva minden nem teherhordó szerkezetet – burkolatokat, válaszfalakat, elöregedett nyílászáró szerkezeteket, a függőfolyosó szerkezeteit. Lebontottuk a beépítésre nem alkalmas tetőszerkezeteket is, helyette az eredetivel azonos magasságú, de térdfallal megemelt új tető készült ragasztott fatartós szerkezettel, amely egy teljes értékű szintet hozott létre anélkül, hogy megnöveltük volna az épület magasságát. Szerkezetileg az épület elfogadható állapotban volt, a teherhordó szerkezetek továbbra is használhatók voltak. A hátsó kis szárny megsüllyedt, a szinte használhatatlan (3 méteres) traktusszélesség és a süllyedés miatt ezt a részt teljes egészében lebontottuk.
A megvalósult épület (Budapest Music Center) egy zenei központ. A megrendelő cég széleskörű zenei tevékenysége miatt a ház funkciója is összetett és sokoldalú. A pincébe és a földszintre kerültek a nagyközönség számára nyitott, tömegeket vonzó funkciók: a jazzklub - ami nappal kávézóként és étteremként is működik -, illetve a mintegy 300 m2-es koncertterem.
A jazzklub a Mátyás utcai fronton helyezkedik el. Az épület hosszának körülbelül a felét elfoglaló helyiség galériás kialakítású, a középső részen a belmagasság 6,7 m. Ezen a szárnyrészen ez eredeti födémeket is elbontottuk, az új födémek vasbetonból készültek; a födém magas gerendáival mindkét traktus áthidalható, így a középső főfal helyén semmi sem osztja a teret. A galéria „U" alakban öleli körül a színpadot. A jazzklub felett egy zenei könyvtár helyezkedik el, mely szintén nagyobb belmagasságot kapott a könyvtárbútor galériás kialakítása miatt. A könyvtár felett gépészeti helyiséget helyeztünk el.
A jazzklubot-kávézót az eredeti bejáraton keresztül lehet megközelíteni, nincs közvetlenül az utcára nyíló bejárata. A kávézó és az utca kapcsolatának erősítése miatt a homlokzati felületen az ablakokat meghosszabbítottuk a galéria padlószintjéig. Ezeket a nyílásokat portálokként alakítottuk ki. A pince többi részén kapott helyet a konyha, a nagyterem és a jazzklub szociális blokkjai, a konyhai személyzet öltözői és a CD-raktár.
Az épület funkciójának teljes megváltozását szándékunkban állt a homlokzaton és a belső terekben is jelölni. Az épület eredeti homlokzatát tiszta arányai és egyszerűsége miatt megőriztük. Bár nem műemléki épület, arányos tömege jól illeszkedik a Belső-Ferencváros harmóniájába. Az új homlokzat a főpárkányzatig a régit követi, természetesen felújított állapotban. A párkányzatok, az ablakkeretek, a homlokzat összes díszítőeleme előregyártott tagozatokból készültek. A tagozatok polisztirol maggal rendelkeznek, felületük üveghálós ágyazású kéregbevonat, mely az időjárásnak kitűnően ellenáll. A főpárkány fölött azonban - a kortárs zene szimbolikájára épülve - teljesen új világ kezdődik. Az épület a sarkon felhasad, és egy csillogó, töredezett tömeg töri át a vastag, régi falakat. A tölcsérre emlékeztető forma több helyen is megtörik az emeletek magasságában, anyaga Reynobond antracit lemez. A sarkon a burkolat maga is felhasad, széthúzódik, és utat nyit az épület belseje felé. A sarki főbejárat síkját visszatoltuk az épület belseje felé, így egy kis előtető alakult ki a bejárat előtt. A nagy üvegfelületek egyértelművé teszik az intézmény közösségi voltát. A burkolat elemei fokozatosan megdőlve a felső szinten a homlokzatra merőleges árnyékolóvá válnak, a mögöttük elhelyezett ablakok az eredeti homlokzatkiosztás ritmusát követik. Így esténkét kivilágítva felsejlik az épület eredeti homlokzatának teljes körvonala.
A sarok kihangsúlyozását több indok is alátámasztotta. Az épület fekvése rendkívül kedvező, az erkélyről ellátni a Dunáig, a másik oldalon jól látszik a Budapesti Műszaki Egyetem Központi épülete. A budai rakpart irányából az épület legszembetűnőbb része pedig pontosan az általunk kiemelt sarok. Egy másik szempont szerint az épület belsejéből nézve az eredeti lakóépület legfontosabb helye is a sarok volt, az erkély mögötti lakás volt a legnagyobb és legfényűzőbb kialakítású. Ezt az ideológiát megtartani azonban csak úgy lehet, ha az épület funkcióváltása függvényében újraértelmezzük a sarkot. Egy középület legfontosabb pontja a bejárat, így - a főtengelyben lévő bejáratot megtartva - a főbejárat átkerült a Mátyás és az Imre utca sarkára.
A földszint alacsonyabb részének teljes egésze a koncertterem előtereként szolgál, elnyújtott formája fogadások rendezésére is jól használható. Az előtérben egy, az egész nagytermet kiszolgáló ruhatár és egy büfé kapott helyet. Az esetleges fogadásokra a meleg étel feljutását étellift biztosítja. A két traktust ezen a részen egy térré alakítottuk át, a főfalat látszóbeton oszlopokkal váltottuk ki. Az oszlopokkal és köztük a 92 cm-es szintkülönbséget áthidaló lépcsőkkel az előtér hangulata a régi színházi előtereket idézi. A koncertterem az udvar lefedésével született meg. A 9 m belmagasságú, 250 m2-es termet vasbeton gerendás, járható tetőterasz fedi le. A két hosszanti belső homlokzat mentén egy 2 m széles üvegsáv fut körbe, mellyel az udvar eredeti hangulatát kívánjuk megőrizni. A terem belső akusztikai burkolatai TOPAKUSTIK panelekből készülnek, de nagyrészt az épület eredeti, szabálytalan felületű fala határozza meg a hangzást.
Az Imre utcai oldalon hátul helyeztük el az ún. művészbejárót, mely a ház belső működésének forgalmát különíti el a nagyközönségtől. Ezen a szárnyon a földszinten végig öltözőket helyeztünk el a művészek számára, melyek különleges akusztikai kialakításuknak köszönhetően stúdió-feljátszó helyiségként is használhatók. Felette, az emeleten kapott helyet a stúdió.
Az emelet nagy részét a zenei központot működtető irodák foglalják el, illetve a már említett zenei könyvtár. A ház működtetői számára a gang egy részét „visszaépítve", a színpaddal szemben egy VIP páholyt alakítottunk ki. Az alsó tetőtérben az épületben rendezendő kurzusokra érkező diákoknak, illetve tanároknak alakítottunk ki vendégszobákat, ezenkívül raktárak és a gépészet helyiségei találhatók itt. A felső tetőtér a koncertterem tetején létesített tetőterasz megközelítését szolgálja, illetve egy ahhoz kapcsolódó, fedett rendezvényteret foglal magában.
Az épület közlekedő terei a különböző funkciók elválasztását követik. A főlépcsőházat - mely eddig csak a földszint és az emelet között biztosította a közlekedést - mindkét irányban meghosszabbítottuk. A lépcsőházat a földszinti porta ellenőrzi. A háromkarú lépcső orsóterében 2 db 6 férőhelyes liftet helyeztünk el. Az akadálymentes közlekedést a hátsó portánál kialakított emelőlift biztosítja. Mozgáskorlátozottak számára külön illemhelyet alakítottunk ki a földszinten, melyet a jazzklub és a koncertterem vendégei közösen használnak.
Felhasznált anyagok
Az épületben felhasznált anyagok próbálnak alkalmazkodni a ház kettősségéhez: a múlt és a jövő anyagai harmóniában élnek tovább az új épületben. Az új válaszfalak gipszkartonból, illetve ahol akusztikailag szükséges, mészhomok téglából épülnek. Ahol a funkció engedte, igyekeztünk megőrizni az eredeti válaszfalakat, illetve az eredeti falazatot látszó felületként megmutatni. Az új burkolatok, nyílászárók, a koncertterem, valamint a homlokzati sarok megoldás tiszta, első osztályú anyagokból készülnek.
21:11
Nem tudok napirendre térni efelett a városépítészeti merénylet felett. A Corvinus "új" ("C") épületében tanítva, éveken át bámultuk a keservesen megtámogatott sarokfalakat az Imre u. Mátyás utcába torkollásnál. Miután pont ide épült a merész és jól sikerült fekete sarokidom, kijelenthetjük: itt új ház épült, ez egy ál-felújítás. Namost egyemeletes új házat építeni akkora épületek közé, amekkorák ott találhatók, a "városszövet" súlyos megsértése. Mert történetileg kialakulhatott egy négy emelet plusz magastető méretű tűzfal, amely csupaszon meredezett a jelenlegi helyén állt, régi épület fölött. Ám, hogy az újjáépítve is csak egy emeletes ház a tűzfalat továbbra is teljes magasságában csupaszon hagyja - na ez az, amit mindenképpen el kellett volna kerülni.