// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/18

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 11:44

III. díjas pályamű, szerzői: Kovács Csaba vezető tervező; Ásztai Bálint, Bakó Attila, Barcza Dániel, Bartha István, Cseh Kálmán, Cselovszki Zoltán, Ferkai András, Göbölyös Kristóf, Kelecsényi Gergely társtervezők.

III. díjas 15. sorszámú pályamű

vezető tervező: Kovács Csaba, Art Front Kft.
társtervezők: Ásztai Bálint, Bakó Attila, Barcza Dániel, Bartha István, Cseh Kálmán, Cselovszki Zoltán, Ferkai András, Göbölyös Kristóf, Kelecsényi Gergely
szakági tervezők: Bodrog Zoltán, Nagy Levente, Kadleczovits Éva, Vitézy Dávid
egyéb munkatársak: Csizmadia Anikó, Fehér Ibolya, Haraszti Petra, Lindner László



 

Részletes bírálat

A pályamű a teljes területre vonatkozó javaslatát a déli és az északi belváros újraegyesítésének rendeli alá.

Legfontosabb teendőként a Ferenciek tere – Kossuth Lajos utca – Rákóczi út bizonyos szakaszának gyalogos vagy korlátozott forgalmúvá tételén keresztül, a jelenleg igen erős közúti forgalommal szétszakított Belváros újraegyesítését jelöli meg. Itt a közúti forgalmat leviszi szint alá, és csak a Rókus Kórháznál engedi a felszínre. A Belváros egyéb területei forgalmi rendjének és térkapcsolatainak javaslata is tartalmaz figyelemre méltó gondolatokat: pl. a Gresham előtt megszünteti a gépjárműforgalmat, a villamosközlekedést a Károly körúton meghosszabbítja a Nyugati pályaudvarig és a Kossuth Lajos utcára is új viszonylatot javasol.

A Duna-part környezetében is előremutató javaslatokat fogalmaz meg: pl. a Belgrád rakparton a nemzetközi hajókikötőnél új korzót, ami jó gondolat, de ugyanitt nem reális a meglévő Duna-meder űrszelvényének csökkentése.

A belvárosi részen általában már korábban megfogalmazott megoldásokat tartalmaz a pályamű, ezeket kedvezően továbbfejleszti. Megoldásai jók, mértéktartóan nagyvonalúak. A kiemelt terület kapcsolati és forgalmi rendszere végiggondolt, a „Gödör" fedett zöld térként való kialakítása felvethető, de nem szerencsés javaslat.

A pályamű a Károly körúti utcavonalon egy oszlopokkal alátámasztott lapostetővel összefogott, játékos épülettömegekből álló beépítést javasol. A beépítés városképi szempontból vitatható, de markánsan újszerű, könnyed tömegformákat eredményez. A mai körúti épületmagassághoz igazodó fedett oszlopsor hangsúlyos elem, az egyes funkcióknak és egy pálmaháznak is helyet adó szoliter épületkubusok ez alatt helyezkednek el. A széttagolt épületek használata az alaprajzokból ítélve nehézkesnek tűnik. A Tűzoltóság helyére a Közmunka Tanács részére tervezett épület kiemelendő fontosságú gondolat.

A Városháza udvarainak és földszinti tereinek közösségi funkcióra való igénybevétele jó gondolat. A keresztszárny előtt nagyvonalú belső teret alakít ki. A keresztszárny vegyes beépítésének helyére tervezett fogadó épület – az átellenes épülettömeggel összhangban álló építészeti hangvétele – kedvező. A keresztszárny átépítése elfogadható, javasolt funkciója, hogy a Városháza új, tér felőli fogadóépülete legyen, kifejezetten szerencsés, bár építészeti arculata további finomításra szorul. Ezzel kapcsolatosan a pályamű javaslatot tesz az épületkomplexum használatának újragondolására, jóllehet ez a pályázatnak nem volt célja.

A tervet átgondoltság és a különféle funkciók világos szétválasztásának igénye jellemzi.

A pályamű összességében adott jó javaslatai alapján 5,0 MFt-os III. DÍJBAN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.