Nézőpontok/Vélemény

Budapest új Duna-parti szakaszának ünnepi fényei

1/20

A Csepel- sziget északi csúcsán túli terület 1952-től a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézetet telephelye volt, amelyet 2012-ben jogutód nélkül megszüntettek. Öt évvel később dőlt el, hogy az értékes terület az idei atlétikai világbajnokság helyszíne lesz.

A mintegy ötvenezer négyzetmétert érintő területrendezésnek csak egy része az új atlétikai stadion, legalább ilyen hangsúlyos volt a Bálnától induló Duna-parti sétány meghosszabbítása, egészen a Csepel-szigetig.

Az új park a világbajnokság idején még csak a versenyekre szóló belépőjegyekkel látogatható, a helyi lakosoknak várniuk kell a köztér használatbavételére.

A Dunához közelebbi, részben homokos területre is átnyúlik a pihenőpark, amihez a lassan végső formát öltő Budapart toronyházai adják a hátteret.

A terület fő attrakciója egyelőre az Atlétikai Stadion. A lelátók alsó, vasbetonból épült szektorai 15 ezer férőhelyesek, míg a felső, ideiglenes lelátórészben a világbajnokság idején további húszezer néző foglalhat helyet. A hétvégi teltházas döntők során ezekre az ideiglenes kapacitásokra is szükség volt.

A lelátó lefedések acél vázszerkezete 47 darab, közel egyforma, öt csomópontból álló térbeli szekcióból áll. Ezek alkotják a feszített kötélgyűrűs tető külső, nyomott övét.

A nézők és sportolók hadának kiszolgálásán a háttérben egy kisebb városnyi szakember dolgozik. A stadion tetőzete alatt, óriási, logókkal ellátott fekete háló mögött tárul fel az ősszel lebontandó, ideiglenes lelátó.

A 15 ezren felüli nézőszámot kiszolgáló létesítmények nagy része a végleges lelátó tetején, konténerekben kaptak helyet. Fölöttük az ideiglenes lelátó állványzatát takaró álmennyezet.  

A felső szektorokba vezető lépcsőket nem volt célszerű zárt folyosóként kiképezni, így itt láthatóvá válik az óriási méretű állványzat.

A projekthez tartozó három új híd közül a leglátványosabb a Csepel-sziget északi csúcsára vezető 168 méter hosszú ferdekábeles híd. Jelenleg a sportolók edzőtáborának megközelítését szolgálja, a városi lakosok ősszel vehetik birtokba.

Két további, már hagyományosabb, egynyílású vasbeton lemezhíd is épült a csepeli HÉV pályája alá. A nagyobbik, mintegy negyven méteres szabad nyílásával kategóriájának legnagyobb hazai képviselője lett.

A különleges formájú híd főtartói a pályalemez két oldalán, a sínek fölé nyúlnak, így az alsópályás szerkezetekhez hasonló, minimális szerkezeti magasságot ad a pálya alatt. Anyaga különleges, nagyszilárdságú (C55), öntömörödő beton.

A versenyszámok közti időben a park legnagyobb füves területe – amit egy nagyobb műfüves darabbal is megtoldottak – nyitva áll a nézők előtt.

A stadion előtt több egyedi installáció is segít megismertetni a hazai kultúrát a látogatókkal.

A 2019 óta megrendezett Magyarország 365 fotópályázat legnépszerűbb alkotásai háttérvilágításos tablókon sorakoznak.

Hasonló tematikára épül a park kilátója is, aminek belsejében és a tetején elhelyezett zárt kijelzőkön szintén az ország természetes és épített öröksége látható.

A Hello Wood által készítetett kilátó ezúttal részben acél szerkezettel, külső csigalépcsőn mászható meg.

A kilátó esti díszkivilágítása.

A park dunai oldalán újdonság a kőszórásba telepített ártéri fasor, amit már egy kisebb árvíz is elér. Árnyékuk a délutáni órákban felbecsülhetetlen érték.

A különleges épületegyüttes és park az ideiglenes építmények bontása után remélhetőleg még az idei évtől elnyeri állandó funkcióját sportközpontként és a főváros új, dunamenti parkjaként.

?>
A Csepel- sziget északi csúcsán túli terület 1952-től a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézetet telephelye volt, amelyet 2012-ben jogutód nélkül megszüntettek. Öt évvel később dőlt el, hogy az értékes terület az idei atlétikai világbajnokság helyszíne lesz.
?>
A mintegy ötvenezer négyzetmétert érintő területrendezésnek csak egy része az új atlétikai stadion, legalább ilyen hangsúlyos volt a Bálnától induló Duna-parti sétány meghosszabbítása, egészen a Csepel-szigetig.
?>
Az új park a világbajnokság idején még csak a versenyekre szóló belépőjegyekkel látogatható, a helyi lakosoknak várniuk kell a köztér használatbavételére.
?>
A Dunához közelebbi, részben homokos területre is átnyúlik a pihenőpark, amihez a lassan végső formát öltő Budapart toronyházai adják a hátteret.
?>
A terület fő attrakciója egyelőre az Atlétikai Stadion. A lelátók alsó, vasbetonból épült szektorai 15 ezer férőhelyesek, míg a felső, ideiglenes lelátórészben a világbajnokság idején további húszezer néző foglalhat helyet. A hétvégi teltházas döntők során ezekre az ideiglenes kapacitásokra is szükség volt.
?>
A lelátó lefedések acél vázszerkezete 47 darab, közel egyforma, öt csomópontból álló térbeli szekcióból áll. Ezek alkotják a feszített kötélgyűrűs tető külső, nyomott övét.
?>
A nézők és sportolók hadának kiszolgálásán a háttérben egy kisebb városnyi szakember dolgozik. A stadion tetőzete alatt, óriási, logókkal ellátott fekete háló mögött tárul fel az ősszel lebontandó, ideiglenes lelátó.
?>
A 15 ezren felüli nézőszámot kiszolgáló létesítmények nagy része a végleges lelátó tetején, konténerekben kaptak helyet. Fölöttük az ideiglenes lelátó állványzatát takaró álmennyezet.

 
?>
A felső szektorokba vezető lépcsőket nem volt célszerű zárt folyosóként kiképezni, így itt láthatóvá válik az óriási méretű állványzat.
?>
A projekthez tartozó három új híd közül a leglátványosabb a Csepel-sziget északi csúcsára vezető 168 méter hosszú ferdekábeles híd. Jelenleg a sportolók edzőtáborának megközelítését szolgálja, a városi lakosok ősszel vehetik birtokba.
?>
Két további, már hagyományosabb, egynyílású vasbeton lemezhíd is épült a csepeli HÉV pályája alá. A nagyobbik, mintegy negyven méteres szabad nyílásával kategóriájának legnagyobb hazai képviselője lett.
?>
A különleges formájú híd főtartói a pályalemez két oldalán, a sínek fölé nyúlnak, így az alsópályás szerkezetekhez hasonló, minimális szerkezeti magasságot ad a pálya alatt. Anyaga különleges, nagyszilárdságú (C55), öntömörödő beton.
?>
A versenyszámok közti időben a park legnagyobb füves területe – amit egy nagyobb műfüves darabbal is megtoldottak – nyitva áll a nézők előtt.
?>
A stadion előtt több egyedi installáció is segít megismertetni a hazai kultúrát a látogatókkal.
?>
A 2019 óta megrendezett Magyarország 365 fotópályázat legnépszerűbb alkotásai háttérvilágításos tablókon sorakoznak.
?>
Hasonló tematikára épül a park kilátója is, aminek belsejében és a tetején elhelyezett zárt kijelzőkön szintén az ország természetes és épített öröksége látható.
?>
A Hello Wood által készítetett kilátó ezúttal részben acél szerkezettel, külső csigalépcsőn mászható meg.
?>
A kilátó esti díszkivilágítása.
?>
A park dunai oldalán újdonság a kőszórásba telepített ártéri fasor, amit már egy kisebb árvíz is elér. Árnyékuk a délutáni órákban felbecsülhetetlen érték.
?>
A különleges épületegyüttes és park az ideiglenes építmények bontása után remélhetőleg még az idei évtől elnyeri állandó funkcióját sportközpontként és a főváros új, dunamenti parkjaként.
1/20

A Csepel- sziget északi csúcsán túli terület 1952-től a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézetet telephelye volt, amelyet 2012-ben jogutód nélkül megszüntettek. Öt évvel később dőlt el, hogy az értékes terület az idei atlétikai világbajnokság helyszíne lesz.

A mintegy ötvenezer négyzetmétert érintő területrendezésnek csak egy része az új atlétikai stadion, legalább ilyen hangsúlyos volt a Bálnától induló Duna-parti sétány meghosszabbítása, egészen a Csepel-szigetig.

Az új park a világbajnokság idején még csak a versenyekre szóló belépőjegyekkel látogatható, a helyi lakosoknak várniuk kell a köztér használatbavételére.

A Dunához közelebbi, részben homokos területre is átnyúlik a pihenőpark, amihez a lassan végső formát öltő Budapart toronyházai adják a hátteret.

A terület fő attrakciója egyelőre az Atlétikai Stadion. A lelátók alsó, vasbetonból épült szektorai 15 ezer férőhelyesek, míg a felső, ideiglenes lelátórészben a világbajnokság idején további húszezer néző foglalhat helyet. A hétvégi teltházas döntők során ezekre az ideiglenes kapacitásokra is szükség volt.

A lelátó lefedések acél vázszerkezete 47 darab, közel egyforma, öt csomópontból álló térbeli szekcióból áll. Ezek alkotják a feszített kötélgyűrűs tető külső, nyomott övét.

A nézők és sportolók hadának kiszolgálásán a háttérben egy kisebb városnyi szakember dolgozik. A stadion tetőzete alatt, óriási, logókkal ellátott fekete háló mögött tárul fel az ősszel lebontandó, ideiglenes lelátó.

A 15 ezren felüli nézőszámot kiszolgáló létesítmények nagy része a végleges lelátó tetején, konténerekben kaptak helyet. Fölöttük az ideiglenes lelátó állványzatát takaró álmennyezet.  

A felső szektorokba vezető lépcsőket nem volt célszerű zárt folyosóként kiképezni, így itt láthatóvá válik az óriási méretű állványzat.

A projekthez tartozó három új híd közül a leglátványosabb a Csepel-sziget északi csúcsára vezető 168 méter hosszú ferdekábeles híd. Jelenleg a sportolók edzőtáborának megközelítését szolgálja, a városi lakosok ősszel vehetik birtokba.

Két további, már hagyományosabb, egynyílású vasbeton lemezhíd is épült a csepeli HÉV pályája alá. A nagyobbik, mintegy negyven méteres szabad nyílásával kategóriájának legnagyobb hazai képviselője lett.

A különleges formájú híd főtartói a pályalemez két oldalán, a sínek fölé nyúlnak, így az alsópályás szerkezetekhez hasonló, minimális szerkezeti magasságot ad a pálya alatt. Anyaga különleges, nagyszilárdságú (C55), öntömörödő beton.

A versenyszámok közti időben a park legnagyobb füves területe – amit egy nagyobb műfüves darabbal is megtoldottak – nyitva áll a nézők előtt.

A stadion előtt több egyedi installáció is segít megismertetni a hazai kultúrát a látogatókkal.

A 2019 óta megrendezett Magyarország 365 fotópályázat legnépszerűbb alkotásai háttérvilágításos tablókon sorakoznak.

Hasonló tematikára épül a park kilátója is, aminek belsejében és a tetején elhelyezett zárt kijelzőkön szintén az ország természetes és épített öröksége látható.

A Hello Wood által készítetett kilátó ezúttal részben acél szerkezettel, külső csigalépcsőn mászható meg.

A kilátó esti díszkivilágítása.

A park dunai oldalán újdonság a kőszórásba telepített ártéri fasor, amit már egy kisebb árvíz is elér. Árnyékuk a délutáni órákban felbecsülhetetlen érték.

A különleges épületegyüttes és park az ideiglenes építmények bontása után remélhetőleg még az idei évtől elnyeri állandó funkcióját sportközpontként és a főváros új, dunamenti parkjaként.

Nézőpontok/Vélemény

Budapest új Duna-parti szakaszának ünnepi fényei

2023.08.27. 16:49
1/20

A Csepel- sziget északi csúcsán túli terület 1952-től a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézetet telephelye volt, amelyet 2012-ben jogutód nélkül megszüntettek. Öt évvel később dőlt el, hogy az értékes terület az idei atlétikai világbajnokság helyszíne lesz.

A mintegy ötvenezer négyzetmétert érintő területrendezésnek csak egy része az új atlétikai stadion, legalább ilyen hangsúlyos volt a Bálnától induló Duna-parti sétány meghosszabbítása, egészen a Csepel-szigetig.

Az új park a világbajnokság idején még csak a versenyekre szóló belépőjegyekkel látogatható, a helyi lakosoknak várniuk kell a köztér használatbavételére.

A Dunához közelebbi, részben homokos területre is átnyúlik a pihenőpark, amihez a lassan végső formát öltő Budapart toronyházai adják a hátteret.

A terület fő attrakciója egyelőre az Atlétikai Stadion. A lelátók alsó, vasbetonból épült szektorai 15 ezer férőhelyesek, míg a felső, ideiglenes lelátórészben a világbajnokság idején további húszezer néző foglalhat helyet. A hétvégi teltházas döntők során ezekre az ideiglenes kapacitásokra is szükség volt.

A lelátó lefedések acél vázszerkezete 47 darab, közel egyforma, öt csomópontból álló térbeli szekcióból áll. Ezek alkotják a feszített kötélgyűrűs tető külső, nyomott övét.

A nézők és sportolók hadának kiszolgálásán a háttérben egy kisebb városnyi szakember dolgozik. A stadion tetőzete alatt, óriási, logókkal ellátott fekete háló mögött tárul fel az ősszel lebontandó, ideiglenes lelátó.

A 15 ezren felüli nézőszámot kiszolgáló létesítmények nagy része a végleges lelátó tetején, konténerekben kaptak helyet. Fölöttük az ideiglenes lelátó állványzatát takaró álmennyezet.  

A felső szektorokba vezető lépcsőket nem volt célszerű zárt folyosóként kiképezni, így itt láthatóvá válik az óriási méretű állványzat.

A projekthez tartozó három új híd közül a leglátványosabb a Csepel-sziget északi csúcsára vezető 168 méter hosszú ferdekábeles híd. Jelenleg a sportolók edzőtáborának megközelítését szolgálja, a városi lakosok ősszel vehetik birtokba.

Két további, már hagyományosabb, egynyílású vasbeton lemezhíd is épült a csepeli HÉV pályája alá. A nagyobbik, mintegy negyven méteres szabad nyílásával kategóriájának legnagyobb hazai képviselője lett.

A különleges formájú híd főtartói a pályalemez két oldalán, a sínek fölé nyúlnak, így az alsópályás szerkezetekhez hasonló, minimális szerkezeti magasságot ad a pálya alatt. Anyaga különleges, nagyszilárdságú (C55), öntömörödő beton.

A versenyszámok közti időben a park legnagyobb füves területe – amit egy nagyobb műfüves darabbal is megtoldottak – nyitva áll a nézők előtt.

A stadion előtt több egyedi installáció is segít megismertetni a hazai kultúrát a látogatókkal.

A 2019 óta megrendezett Magyarország 365 fotópályázat legnépszerűbb alkotásai háttérvilágításos tablókon sorakoznak.

Hasonló tematikára épül a park kilátója is, aminek belsejében és a tetején elhelyezett zárt kijelzőkön szintén az ország természetes és épített öröksége látható.

A Hello Wood által készítetett kilátó ezúttal részben acél szerkezettel, külső csigalépcsőn mászható meg.

A kilátó esti díszkivilágítása.

A park dunai oldalán újdonság a kőszórásba telepített ártéri fasor, amit már egy kisebb árvíz is elér. Árnyékuk a délutáni órákban felbecsülhetetlen érték.

A különleges épületegyüttes és park az ideiglenes építmények bontása után remélhetőleg még az idei évtől elnyeri állandó funkcióját sportközpontként és a főváros új, dunamenti parkjaként.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Ferencz Marcel DLA, NAPUR architect

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.