// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Hirdetés
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása
Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

2012.12.03. 11:54

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Takács Ákos

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Dosszié:

Takács Ákos építész hallgató a 2012-es Velencei Építészeti Biennálén szereplő rotterdami építészettörténész csoport installációját mutatja be, amely a 20. század második felének jóléti és profitorientált városfejlesztési példáit állítja szembe egymással.

Hogyan vált a közös jólétet és a társadalmi egyenlőséget, mint egyfajta „közös alapot" megtestesítő új kertváros (New Town) egy szűk, tehetős réteg kiváltságává?

A Crimson Architectural Historians független rotterdami építészet-történész csoport „The Banality of Good" címet viselő installációja arra keresi a választ, milyen sorsra jutottak a 20. század II. világháborút követő időszakának ambíciózus jóléti urbanisztikai törekvései. A kiállítás szembeállít 3-3, a háború utáni időszakból származó, illetve a 21. század fordulóján befektetéssel létrehozott várost, melyek hangzatos jelszavait, ideáljait hatásosan egy-egy klasszikus szárnyas oltáron ábrázolja.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
2/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

A Giardini fő kiállítóépületében helyet kapó tárlat bemutatja a bürokratikus, központilag tervezett jóléti városok első angliai csíráját, Stevenage-et, illetve annak további külföldi utódait, mint a frissen dekolonizált ghánai Tema városát és a háború utáni lakásigény kielégítésére egy polderben felépített holland Almere-t. Míg az előbbiek a kor szociális érzékenységének eszményképeit maguk előtt tartva, egyfajta újjáépítési szándéktól vezérelve épülnek, helyüket az ezredfordulóra átveszik a teljes mértékben profitorientált fejlesztések.

A kiváltságosok kapukkal elzárt közösségét rejtő brazil Alphaville-Tamboré, az import angol kisvárost idéző kínai skanzenváros, Songjiang és a sivatag közepén kialakított arab luxusváros, King Abdullah Economic City kendőzetlenül a tőke erejéről beszélnek, viszont paradox módon nem mutatnak nagy formabeli különbséget a korábbi szociális jellegű fejlesztésekkel.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
5/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Maradt-e korunk városfejlesztőiben annyi alázat, hogy olyan banális dolgokkal is foglalkozzanak, mint az általános jólét, és létezik-e vajon egy mindenre ráhúzható univerzális várossablon, amely jólétet biztosít?

Takács Ákos, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.