// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Épülettervek/Hallgatói terv

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

1/30

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
?>
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
1/30

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

2023.08.25. 16:15
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Abaliget, Magyarország

Építészek, alkotók:
Komár Vanessza

Cég, szervezet:
PTE Műszaki és Informatikai Kar

Egy régi viadukt reinkarnációja

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Intézmény:
Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar

Tervező:
Komár Vanessza

Építész konzulens:
Dr. Greg András, Dr.Veres Gábor

Díjak:
Breuer Marcell diplomadíj
a Baranya Vármegyei Mérnöki Kamara diplomadíja

MÉD:

"Szakdolgozatom során arra kerestem a válaszokat, hogy hogyan, és miért alakul ki a kiüresedett épületek problematikája, valamint hogy milyen következményekkel jár ez a jelenség épített környezetünkre és társadalmi helyzetünkre egyaránt." Komár Vanessza Breuer-díjas diplomamunkájában a Budapest-Pécs vasútvonal Abaliget környéki maradványaira alpozva adott teret több különböző funkciónak. 

Építészeti örökségünk, valamint a meglévő épületek védelme és fenntartható hasznosítása napjainkban egyre fontosabb témái a szakmai és a tágabb közbeszédnek egyaránt. Az elmúlt évtizedekben az építészet és a városfejlesztés gyors ütemű fejlődése, a demográfiai, infrastrukturális és gazdasági változások, az urbanizáció folyamatai, valamint a társadalmi igények átalakulása ahhoz vezetett, hogy sok épület elveszítette eredeti funkcióját és ezáltál sok esetben értékeit is.

Szakdolgozatom során arra kerestem a válaszokat, hogy hogyan, és miért alakul ki a kiüresedett épületek problematikája, valamint hogy milyen következményekkel jár ez a jelenség épített környezetünkre és társadalmi helyzetünkre egyaránt. Megvizsgáltam az újrahasznosítás és a rehabilitáció lehetséges megoldásait, valamint az ezekhez kapcsolódó komplikációkat, mint például az anyagi és jogi korlátokat, a tervezési és műszaki kihívásokat, és a társadalmi elfogadottság kérdéseit. Diplomamunkám célja, hogy áttekintést nyújtson az elértéktelenedett építészeti értékek újraértelmezésének folyamatáról és szükségességéről.

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
1/30
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Építészeti koncepcióm alapjául szolgáltak a Budapest-Pécs vasútvonal régi nyomvonalának Abaliget környéki szakaszán fellelhető maradványai, melyek ma elhagyatottan állnak az erdő közepén a régmúlt mementóiként. Ilyen például a Kishajmás és Abaliget közt északról dél felé haladva a háromnyílásos, majd a kétnyílásos husztóti viadukt (Husztót a vonal mellett fekvő, megállóval nem rendelkező kisközség).

A kisebb, kőből épült fémvázas viadukt 75 méter hosszú volt és 18 méter magas, míg a nagyobbik 109 méter hosszú és 50 méter magasan haladt. A kisebb völgyhíd tartóoszlopainak és kőpilléreinek mindegyike fennmaradt. A kétnyílásos viadukt túlsó, Budapest oldali hídfőjére felmászva bejárható a 40-es vonal régi nyomvonala, mely innentől eltávolodik a mai fővonaltól. A kettő közt azok legtávolabbi pontján nagyságrendileg száz méter lehet. Ezen felül könnyen észrevehető az is, hogy a mai vasútvonal mélyebben helyezkedik el a réginél. A mai fővonal legmagasabb pontja maga az Abaligeti állomás, míg a régi vonalvezetés tetőpontja a régi alagút volt. Innen vadregényes tájon át, erdőben vezet tovább a régi szelvénykövekkel tűzdelt magas töltés, melyen néhányszáz métert sétálva elérhetjük a nagyobbik (háromnyílásos) husztóti viadukt Pécs oldali hídfőjét is. Az egykor 50 méter magas monstrum maradványaiból csak ez az egy maradt fenn.

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
8/30
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Ez a pillér szolgálna a telepítési tengely kezdőpontjaként. A terepből adódó szintkülönbségek miatt ez a terület azonban nehezen megközelíthető, így indokolt a fennálló nagyjából 20 métert valamilyen módon áthidalni. Az erre a célra tervezett installációnak azonban nem ez lenne az egyetlen funkcionális szerepe. A töltésre felérve szemet gyönyörködtető rálátás fogad minket az alattunk elterülő völgyre és erdőségre, így a megközelítésen kívül a létrehozott tömeghez egy kilátó funkció is társul.

A telepítési tengely másik végpontja a néhai kétnyílásos viadukt helyszíne, ahol a fennmaradt pillérekre támaszkodva egy pavilonépületet terveztem, melyben helyet kapna egy kisebb kávézó és vendéglátó egység, valamint egy rendezvény- és kiállítótér is. Az épülettömeg végén a régi viadukt középső pillére megjelenik a belső térben is, így tisztelegve az előző funkció előtt. Az épülettömeg úgy lett kialakítva, hogy az ösvény meghosszabbításaként a tetején végigsétálva újabb kilátást nyerhetünk a pillér lábánál elterülő völgyre, mely egy lebegő pavilon érzetét kelti, ezzel is egykori völgyhíd mivoltára utalva.

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
19/30
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

A kilátót és a pavilont közrefogó területet hegyoldalba épített szállások egészítik ki. A szállások 3x3-as csoportokban kialakított kabinházak, és mindegyik hármas egységhez más-más panoráma társul. Egy lakókabin két fő részére nyújt szálláslehetőséget, így a terület befogadóképessége mindössze 18 főre korlátozódik. Ennek oka, hogy a természeti környezetet még véletlenül se lehessen túlterhelni az antropogén tevékenységek által, valamint hogy biztosítva legyen a személyes, privát feltöltődés lehetősége. Az egyedi igények kielégítésének céljából a kabincsoportok mindegyike kiegészül egy egyedi wellness funkcióval, például finnszaunával, gőzkabinnal, vagy sószobával ellátott kabinnal is. Ezek az egyedileg kialakított kabinok külsejükben nem térnek el az őket körülvevő lakókabinoktól, csak a belső kialakításuk változik a hozzájuk társított új funkció függvényében.

Az 1915-ben átépített husztóti viaduktok rácsos szerkezetek voltak. A tervezés során formailag törekedtem a régi hídszerkezet visszaidézésére, és a meglévőségek érintetlen felhasználására, ugyanakkor többletfunkciókkal láttam el őket a területi igényeknek, és a korszellemnek megfelelően kialakítva. A programterv célja egy olyan turisztikai központ létrehozása volt, mely lehetőséget teremt a felgyorsult mindennapokból való kiszakadásra, valamint a természettel való összehangolódásra és lelki békénk megtalálására egyaránt.

Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve
25/30
Egy régi viadukt reinkarnációja – Komár Vanessza diplomaterve

Komár Vanessza

 

A díjazott diplomamunkákat szeptember végén a Baranya Vármegyei Mérnöki Kamara által a pécsi Széchényi téren rendezett köztéri kiállításon is megtekithetik. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.