
Elhunyt a bostoni városháza társtervezője
2020. március 27-én elhunyt Noel Michael McKinnell brit-amerikai építész, a Kallmann McKinnell & Wood Építésziroda alapítója, a brutalizmus legfontosabb emlékei közé sorolt bostoni városháza társtervezője. A 84 éves korában elhunyt építész halálát a COVID-19-fertőzés következtében kialakult tüdőgyulladás okozta.
Noel Michael McKinnell Nagy-Britanniában született, és építészeti alapképzését a manchesteri egyetemen végezte. Fulbright-ösztöndíjjal jutott el az Egyesült Államokba, mesterdiplomát már a Columbia University-n kapott 1960-ban. Itt, az egyetemen találkozott a német származású Gerhard Kallmann építésszel, aki hamar mentorává vált.

A bostoni városháza az építés idején, 1968 körül. Forrás: Boston Redevelopment Authority (c) City of Boston, via Wikimedia Commons
Első együttműködésük egy pályázati terv volt a Boston által meghirdetett nyilvános versenyre, a helyi városháza megtervezésére – tervük több mint 250 induló közül nyerte el az első helyezést. A terv és a megvalósult épület paradox módon McKinnell és Kallmann mai napig legismertebb munkája lett. A bostoni városháza, amely 2019-ben lett fél évszázados, a 20. század leginkább ikonikus és legvitatottabb épületeinek egyike, a nemzetközi brutalizmus sokat idézett csúcsműve. A megnyitást követően a New York Times építészetkritikusa, Ada Louise Huxtable ezt írta róla: „Boston azzal a tudattal ünnepelhet, hogy egy igazán elsőrangú középületet produkált abban a korban, amely erényként fogadja el az olcsóságot a minőség előtt. (…) Ez az épület ennek a pillanatnak, ennek a kornak a terméke. Kemény, összetett épület egy kemény, összetett korban, a méltóság, a humanizmus és az erő strukturális kifejezése."
McKinnell és Kallmann a pályázati sikert követően alapítottak saját irodát, amely a mai napig működik. Henry A. Wood 1965-ben csatlakozott az alapítókhoz, az iroda ekkor kapta a máig használt Kallmann McKinnell & Wood nevet. Korai munkáikra a bostoni városházához hasonló, erőteljesen geometrikus formák, előregyártott betonelemek használata volt a jellemző, de később posztmodern irányba mozdultak el. Fontosabb munkáik közé tartozik a Blanton Museum of Art, a University of Massachusetts Boston campusa, valamint az American Academy of Arts and Sciences székháza Cambridge-ben. A kezdeti siker dacára a Kallmann McKinnell & Wood nem nőtt nemzetközi céggé; a mai napig elsősorban Bostonban és környékén dolgoznak, elsősorban a középületek szektorában.