Közélet, hírek

Elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei

1/9

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
1/9

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei
Közélet, hírek

Elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei

2024.07.29. 12:07

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
MG Építész Kft.

Mentesítenék a Jane Haining rakpartot az átmenő autóforgalomtól, visszaépítenék az Erzsébet-híd alatti rész régen elbontott lépcsősorát és a viaduktot is megújítanák, a Belgrád-rakpart tervezése azonban még folyamatban van. A Fővárosi Önkormányzat által közzétett terveket az MG Építész Kft. készítette.

A Fővárosi Önkormányzat közleménye szerint a tervezési folyamatot 16 szakmai és civil szervezet (köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub, a Város és Folyó Egyesület, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Személyhajósok Szövetsége) kísérte, hogy egy olyan terv születhessen, amely minden érintett igényét figyelembe veszi. A társadalmi egyeztetések során kialakított átalakítási tervek több gyalogos és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. Funkcionálisan a tervezett rakpart három szakaszra osztható; az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó és a déli nagyvárosias korzóra.

Forrás: Budapest.hu
8/9
Forrás: Budapest.hu

A BKK folyamatosan méri és értékeli a forgalmi adatokat a rakparton. Ezek segítségével a fejlesztések hatékonyságát is mérni tudják, és szükség esetén módosításokat eszközölhetnek a tervekben. Az autómentes szakaszok kérdésében adatalapon születhet meg a döntés a hosszabb tesztidőszakot követően, amely az évközi nyitásokat is magában foglalja.

Id. Antall József rakpart

Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott:  széles járdát és fasort alakítottak ki, padokat helyeztek el, átépítették a lehajtót, új burkolatot alakítottak ki és felszámolták a korábbi szalagkorlátos autópálya-hangulatot, írja a közlemény. 

A fejlesztés következő fázisában a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, és az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják. A burkolat kialakítása a Lánchíd utcához lesz hasonló. Ezt az is indokolja, hogy mindkét köztérre igaz, hogy hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is funkcionálhat. Ezáltal a tervek szerint egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.

Forrás: Budapest.hu
1/9
Forrás: Budapest.hu

Továbbá irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítanak, a meglévő fákat megőrzik, favágás csak egészségügyi okból történhet. A sétányon stabilizált burkolatot alkalmaznak, hogy megóvják a fák gyökereit és biztosítsák a víz beszivárgását a talajba.

Jane Haining rakpart

A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetnek el végleges helyükre, évelőágyásokkal kiegészítve, melyről már korábban is beszámoltunk. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be.  A Jane Haining rakpart tehát a Főváros szándékai szerint teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, de erről végleges döntés a civil megállapodás által szabályozott módon születhet majd.  Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is, ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény. 

Forrás: Budapest.hu
5/9
Forrás: Budapest.hu

A sétány kialakítása során külön figyelmet fordítanak arra, hogy a közterület barátságos és hívogató legyen a gyalogosok számára: a facsoportok javítják a levegő minőségét és csökkentik a hősziget hatást, írják, hozzátéve, hogy a jelenleg teljesen kopár rakpartszakasz fásításához jelentős talajmunkákra, speciális ültetőközeg kialakítására van szükség.

A közlemény szerint a nyári rakpartnyitások bebizonyították, hogy van értelme fejleszteni a viadukt alatti területet, hiszen ezen időszakok alatt sikerrel működött bent vendéglátóhely, tartottak beszélgetéseket, kiállításokat, filmvetítéseket. A viadukt megújítása tervezetten a 2-es villamos felújításával együtt történhet meg, ez a mostani köztérrekonstrukciós programtól technikailag független projekt.

Erzsébet híd alatti rész

Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül éri majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja. A lépcsősorok a tervek szerint nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, illetve visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák, írják.

Forrás: Budapest.hu
2/9
Forrás: Budapest.hu

Belgrád rakpart

A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket kijelölték. A részletes tervezés a későbbiekben az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján folytatódik, azokhoz igazodó tartalommal. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését tartalmazza majd, írja a közlemény.

A rakpart fejlesztése több szakaszban valósul meg, amelyek mindegyike különböző fejlesztési elemeket tartalmaz. Az engedélyezési tervek elkészülte után még hátra van a kiviteli tervezés, majd ezt követően az állami tervzsűrik döntése következik, így a műszaki tartalom elemenként változhat.

További részletek és az engedélyezési tervek ezen a linken érhetőek el.

Forrás: Budapest.hu

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.