Épülettervek/Hallgatói terv

Elmélyedni a titkok között - Szabadkőműves Múzeum terve, Joó Benjámin

1/17

Helyszínrajz - tervező: Joó Benjamin

Pinceszint alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Földszinti alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Metszetek- tervező: Joó Benjamin

Homlokzatok - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

?>
Helyszínrajz - tervező: Joó Benjamin
?>
Pinceszint alaprajz - tervező: Joó Benjamin
?>
Földszinti alaprajz - tervező: Joó Benjamin
?>
Metszetek- tervező: Joó Benjamin
?>
Homlokzatok - tervező: Joó Benjamin
?>
Látványterv - tervező: Joó Benjamin
?>
Látványterv - tervező: Joó Benjamin
?>
Látványterv - tervező: Joó Benjamin
?>
Látványterv - tervező: Joó Benjamin
?>
Metszet - tervező: Joó Benjamin
?>
Metszet - tervező: Joó Benjamin
?>
Modell - tervező: Joó Benjamin
?>
Modell - tervező: Joó Benjamin
?>
Modell - tervező: Joó Benjamin
?>
Modell - tervező: Joó Benjamin
?>
Modell - tervező: Joó Benjamin
?>
1/17

Helyszínrajz - tervező: Joó Benjamin

Pinceszint alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Földszinti alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Metszetek- tervező: Joó Benjamin

Homlokzatok - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin

Elmélyedni a titkok között - Szabadkőműves Múzeum terve, Joó Benjámin
Épülettervek/Hallgatói terv

Elmélyedni a titkok között - Szabadkőműves Múzeum terve, Joó Benjámin

2012.07.03. 10:51

Joó Benjámin diplomatervéhez különleges témát választott: a budatétényi saroktelek régi pincéinek felhasználásával és a köré épített spirális rámparendszerrel egy olyan befelé forduló múzeum koncepcióját vázolta fel, amely a szabadkőművesség hazai történetét, jelképeit, szertartásait és a hozzá kapcsolódó titokzatos légkört összesűrítve, szinte szakrális jellegű térrendszerben mutatja be, felkeltve a látogatók érdeklődését a téma iránt. A terv 2011-ben diplomadíjban részesült.

A helyszín

A tervezési helyszín a budatétényi Jókai Mór utca és a Kistétény utca kereszteződésénél található, közel síknak tekinthető üres saroktelek a Budatétény SC futballpályájával szemben. A telken leromlott állagú pince található, benne az Athanas Pulljewics által 1780-ban épített pincekápolna. A szentély bejárata feletti domborművön egy felhőkből kinyúló kéz által tartott táblán az „Es lebe die Freundschaft" (Éljen a barátság!) felirat olvasható, ami a téma szakértői és a helytörténészek szerint azt valószínűsíti, hogy a pincekápolna egykor szabadkőműves beavatási szertartások színhelyéül szolgált, ám erre konkrét bizonyítékok nem állnak rendelkezésre.

 

Helyszínrajz - tervező: Joó Benjamin
1/17
Helyszínrajz - tervező: Joó Benjamin

Pinceszint alaprajz - tervező: Joó Benjamin
2/17
Pinceszint alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Földszinti alaprajz - tervező: Joó Benjamin
3/17
Földszinti alaprajz - tervező: Joó Benjamin

Metszetek- tervező: Joó Benjamin
4/17
Metszetek- tervező: Joó Benjamin

Homlokzatok - tervező: Joó Benjamin
5/17
Homlokzatok - tervező: Joó Benjamin

 

 

A pince fölött az 1980-as évek közepéig paraszt-barokk villa állt, amelyet ekkor ismeretlen okok miatt lebontottak, a pincekápolna állaga a menetrendszerű beázások miatt ettől kezdve folyamatosan romlik. A rendszerváltás óta a kerületben induló önkormányzati képviselőjelöltek programjában rendre feltűnik a választási ígéretek között a kápolna sorsának megnyugtató rendezése.

A téma

A szabadkőművességnek számos eredetlegendája létezik, egyesek az ókori Egyiptomig vagy a templomos lovagokig, mások a középkori kőfaragó céhekig vezetik vissza a testvériség gyökereit, erről azonban maguk a szabadkőművesek között sincs egyetértés, akik a hagyomány szerint a bibliai Salamon király templomának építésével megbízott Hiram építőmester legendáját tekintik a társaságuk szellemi és spirituális alapjának. Hiram a legenda szerint az ellene fellázadt három legény ellenében a saját élete árán védte meg a szakma legféltettebb titkát, a „mesterjelszót", amit a legények a gyorsabb szakmai előmenetel és magasabb bér reményében akartak mesterükből kikényszeríteni.

Az első hiteles írásos feljegyzés a szabadkőművesekről 1717-ből, Keresztelő Szent János napjáról maradt fenn, amikor négy londoni szabadkőműves páholy kiállt a nyilvánosság elé, és az Angliai Egyesült Nagypáholy (United Grand Lodge of England - UGLE) néven szövetségre léptek a Szent Pál katedrálistól nem messze található „The Goose and Gridiron" nevű fogadóban. A maszonéria ezután szinte azonnal Franciaországban is elterjedt, majd a következő évtizedekben az egész világon, az Egyesült Államoktól kezdve Japánon át Ausztráliáig. Napjainkban a becslések szerint a testvériségnek hatmillió tagja lehet, akik világszerte kb. harmincezer páholyba szerveződve „dolgoznak".

A szabadkőművesség célkitűzéseit kezdetben leginkább a „Szabadság, egyenlőség, testvériség" jelszavakkal lehetett a legtömörebben összefoglalni, ezek a célok több-kevesebb változással a mai napig megmaradhattak. Az összeesküvés-elméletek kedvelői és a szabadkőművesség ellenzői a testvériségre mint titkos társaságra hivatkoznak, amelynek tervei között szerepel a világuralom megszerzése és egy meglehetősen gyanús Új Világrend megalkotása (Novus Ordo Seclorum – ahogy azt a szabadkőműves jelképekkel gazdagon díszített, 1$-os bankjegyen is olvashatjuk). Maguk a kőművesek jobban kedvelik, ha „zártkörű" társaságként emlegetik őket, amelynek természetesen titkai is vannak és céljaik a jótékonyság, az elesettek és szegények gyámolítása, az emberiség békés fejlődésének elősegítése, jelképes értelemben a humanitás templomának felépítése és persze hagyományaik ápolása, a szertartások, rituálék gyakorlása. (A titkosság megítéléséhez egy adalék: az UGLE weblapján jelenleg online lehet szabadkőművesnek jelentkezni.)

 

Látványterv - tervező: Joó Benjamin
6/17
Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin
7/17
Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Látványterv - tervező: Joó Benjamin
8/17
Látványterv - tervező: Joó Benjamin

 

 

A program

A múzeum célja a szabadkőművesség gazdag és változatos jelképrendszerének, a szertartások kellékeinek és helyszíneinek bemutatása, valamint annak a titokzatos légkörnek a megteremtése és összesűrítése, amely a XVIII. századtól kezdve Magyarországon is jelen levő maszonéria szertartásait övezi - nem célja azonban semmiféle titok leleplezése, vagy a társaság tagjainak felfedése. Az épület mindössze emléket állít a szabadkőművesek több évszázados hazai működésének, a kiállítás célja pedig csupán a látogató érdeklődésének felkeltése, nem pedig teljes körű kielégítése.

 

Látványterv - tervező: Joó Benjamin
9/17
Látványterv - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin
10/17
Metszet - tervező: Joó Benjamin

Metszet - tervező: Joó Benjamin
11/17
Metszet - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin
12/17
Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin
13/17
Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin
14/17
Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin
15/17
Modell - tervező: Joó Benjamin

Modell - tervező: Joó Benjamin
16/17
Modell - tervező: Joó Benjamin

 

 

A szabadkőművesség nem vallás vagy szekta, a rituálék helyszíne pedig nem templom, mégis erősen szakrális jellegű tér, a múzeumot tehát ebben a szellemiségben igyekszem kialakítani, a tervezési programnak ezért nem lehet része például a művészeti galériáknál megszokott kávézó vagy ajándékbolt. A tervezés során a látogatók kényszeres vásárlási és fogyasztási szükségleteinek kielégítése helyett inkább a megfelelő légkör építészeti eszközökkel való megteremtésére helyeztem a hangsúlyt az intenzívebb élmény kiváltása céljából.

Részletek Posgay Eszter építész opponenciájából

„A ház a program bemutatását több eszközzel is segíti. A múzeumépület elhelyezése a telken a környezet tökéletes ellentéte, valósággal negatív lenyomata. Míg minden szomszédos ház szabadonálló, kerttel övezett, a múzeum a telek belsejéből kiszakított négyzetes udvar körül keretes beépítésű. Nagy feszültség ébred a sokszögű, szabálytalan telekhatár és a szabályos négyzetes udvar formája közt, mintha a külső adottságok esetlegességét az értelem rendező ereje formálná át.

Az udvar mélyén, a terep lesüllyesztésével a régi pince napvilágra hozott boltozott tömegei jelennek meg. A múzeum rámpás kiállítóterei csigavonalban vezetnek a pinceszintre. Ez az egyre mélyebbre ereszkedő spirál segít az elmélyült megismerés, megértés térben való átélésében. Az eredetileg természetszerűen földdel takart pincék tömbjének kitakarása, bemutatása is a múlt kutatásának és felmutatásának lehetőségét és fontosságát jelzi. [...]

Az új épületrészek egytraktusosak, a meglévő pincékhez hasonlóan. A monolit vasbeton szerkezet karcsúsága szép ellentétet alkot a boltozott pincék nehézkes falaival. A tömegek szokatlan és érdekes összemetsződései változatossá teszik az egyébként rendkívül egyszerű belső teret. Ezt az egyszerűségét ellenpontozza az apró nyílásokon át feltáruló udvar képe a pincék szürreális tömegével.

Az udvar fehér mészkő - murva burkolata álomszerű, időtlen, a természet elevenségétől elzárkózó, a társadalomból titkaival kivonuló különös, elvont szellemiséget mutatja fel.„


Szabadkőműves Múzeum, Budatétény
tervező: Joó Benjámin, Diplomaterv, BME Lakóépülettervezési Tanszék
tervezés éve: 2010-2011
helyszín (cím): Budapest (Budatétény), XXII. ker. Jókai Mór u. 52.
telekterület: 1365 m2
építész konzulens: Makrai Sándor

 

 

Vélemények (4)
Bachorecz Ferenc
2012.07.05.
18:50

A diplomamunka jó szándékú, szép a grafikája, azonban: Ha már a céhesség szóba került, meg kell említeni, hogy a céhen belül a mesterségbeli tudás alapkövetelmény volt ahhoz, hogy az inasból legény lehessen. A szakmai érettséget az is tükrözte, hogy értette a céhtársak jeleit, terveit, tudta, mit hogyan lehet kivitelezni. Feltételezem, hogy ez nem a diplomázón múlott, de ezekből a rajzokból - szó sincs tervekről, a terv az egy műszaki-mérnöki irat és dokumentáció - a mesterségbeli tudás nemhogy nem derül ki, de egyszerűen alapvető épületszerkezeti tévedéstől (lásd látszóbeton rétegrend) a már-már öncélú grafikáig (érthetetlen és magyarázatlan sraffozások) mindent bemutat ez a néhány lap. Tisztelettel és segítő szándékkal mondom, hogy a magyar építészmérnök egyszerre építőművész és nagy műszaki tudású mérnök (architect and engineer). Ez utóbbi - mármint a mérnöki tudás - legalább annyira hangsúlyos, mint a művészet, ha elvész, onnantól kezdve sokféle megnevezés található ki (építész, "térdizájner", stb.), de nem építészmérnökről beszélünk. Lehet, hogy nem tanították meg a diplomázót a korrekt műszaki érthetőség, közérthető és szabványos (sic!) anyagjelölés és színezés, vagy a méretezés használatára, esetleg arra, hogy utánanézzen, vajon az általa "kitalált" látszóbeton szerkezet kivitelezhető avagy sem, hát még hogy a terv alapján erőforrásokat, anyagokat is számba kell tudni venni - persze tervfajtától függő részletességgel -,de még nincs késő ezt elsajátítani. Mindenesetre ez így nem "ház", csak egy grafika. Kicsit csalódott vagyok, egy diplomamunkától opponensi dícséret ide, vagy oda, én bizony többet vártam. Bachorecz Ferenc

epiteszikon
2012.07.05.
19:34

@Bachorecz Ferenc: Ez ijesztő lesz elnézést. De A Legjobb téma. Ilyen KAMARA kellene nekünk :) Földalatti, maximált árakat garantáló. Akit érdekel "kedvcsinálónak" egy kis jövőkép. http://www.youtube.com/watch?v=WJnwbAUs-I8&list=PL28E4CC224856E9E5&index=11&feature=plpp_video vagy http://www.youtube.com/watch?v=qfgmc0jckcs&feature=related. Vagy http://www.youtube.com/watch?v=rBTypchRq80&feature=endscreen

Lalo
2012.07.04.
23:08

A pince sajnos nagy valószínűséggel nem szabadkőműves... Engedtessék meg nekem, hogy a pincekápolnával kapcsolatban idézzem Jászberényi József véleményét: "1. A feltárási jegyzőkönyv, Juhász Péter és Papp Tibi képei, az erről szóló filmek és autentikus beszámolók alapján egyértelmű - ez nem szabadkőműves pince. 2. A lángszimbolika nem így jellemző a kőművességre, a korom nem így jellemző a kőművességre. A kézfogás a képen nem így szabadkőműves kézfogás, a kép felirata egyetlen szabadkőműves forrás egyetlen sorával egyezik meg (amit Lalo talált meg, és publikált itt). A képen látható címer egyes elemei nem szabadkőműves címerelemek, mások csak sokkal későbbi páholyokon jelennek meg. 3. 1780-tól a kőművesség nálunk gyakorlatilag nyilvános, II. József eleinte semmi akadályt nem támaszt a kőművesi munka kapcsán, így semmi ok épp ekkor a "pincerandikra". Pest-Budán egészen 1795-ig működik a páholyélet - a kor színe-javával, nem Pulljevicsekkel. A pince 1780 után épül, de kizárt, hogy 1795 után. 1795-ben betiltják a kőművességet, és onnantól 1848-ig tiltva van, amikor egy rövid időre ismét legális, de 1867-től engedik csak hivatalosan, törvénnyel. 4. Besze János egy 1836-os írása beszél arról, hogy az illegalitásban a testvérek Promontoron egy sziklapincében találkoztak, ahol a hordók voltak az oszlopok. Ez a pince nem Promontoron van, nem sziklapince és semmilyen nyom nincs benne hordóoszlopra. 5. Ez a pince minden bizonnyal Pulljevics baráti körének a pincéje. Feltehetően vagy egy halásztársaság (ld. címer) vagy kereskedelmi társaság, ami hasonló a kőművességhez, de nem azonos. 6. Garbóci rendszeresen hivatkozik az MSNP Nagymesterére. Az előző Nagymester ott volt a pincében és világosan elmondta: ez nem szabadkőműves pince. Az őt megelőző Nagymester, aki orvos volt, azt mondta: lehet, hogy az - hangsúlyozom, ő orvos volt. A NO előző előtti Nagymestere szintén nem tartja szabadkőműves pincének."

Masznyik Csaba
2012.07.04.
17:52

Érdekességképpen: http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_szabadk%C5%91m%C5%B1vesek_list%C3%A1ja mCs

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.