Épülettervek/Középület

Emlékező napóra

1/10

Emlékező napóra, 1. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 2. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 3. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 4. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 5. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 6. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 7. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 8. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 9. tabló - Lévay Jenő

?>
Emlékező napóra, 1. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 2. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 3. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 4. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 5. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 6. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 7. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 8. tabló - Lévay Jenő
?>
Emlékező napóra, 9. tabló - Lévay Jenő
?>
1/10

Emlékező napóra, 1. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 2. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 3. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 4. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 5. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 6. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 7. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 8. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 9. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra
Épülettervek/Középület

Emlékező napóra

2010.10.26. 12:31

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budaörs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lévay Jenő

Letölthető dokumentumok:

Budaörs Város önkormányzata nyílt, országos, anonim pályázatot írt ki a Budaörsi 1. sz. Általános Iskola belső terében elhelyezendő művészeti alkotás megtervezésére és megvalósítására. Az 1. helyezett Lévay Jenő munkája, az Emlékező napóra c. mű lett.

EMLÉKEZŐ NAPÓRA
Az első tablón a déli nap fénynégyszöge látható, amint az aula falára vetül. A 365 képen nyomon kísérhető a déli napfény éves változása. A második tablón egy-egy nap egyesített fénypászmáit látjuk. Mindkét ábrán jól látható, hogy a legintenzívebb fények a nyári szünidő idejére esnek. A tanév kezdetétől napról napra keskenyebb fénysávok járják végig az aula falát. A napfény átadja helyét az elmélyült munkának… A nyári nap heve már csak emlék. Október közepére a legkisebb fénypászmák is eltűnnek, és csak tavasszal, február végén vetülnek újra a falra. A harmadik és negyedik tablón a tanév kezdetét és végét jelző fényviszonyokat emeltük ki.

 

 

Emlékező napóra, 1. tabló - Lévay Jenő
1/10
Emlékező napóra, 1. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 2. tabló - Lévay Jenő
2/10
Emlékező napóra, 2. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 3. tabló - Lévay Jenő
3/10
Emlékező napóra, 3. tabló - Lévay Jenő

 

Ha elkészítjük az éves benapozás filmjét, és annak kockáit egy szempillantás alatt levetítjük, akkor a napfény emléke rétegekben rakódik a falra: a legvilágosabb részek azok, amelyekre legtöbbet süt a nap, a legsötétebbek azok, ahová soha nem jut el a fény. Az Emlékező Napóra „számlapjának" rajzolata, a relief vonalhálózata az éves benapozás nagysága szerint sűrűsödik, ahol csökken a fény mennyisége, ott ritkul. A falkép első rétege, a napóra „számlapja" a teljes napsütés - egy évben, a valóságban soha elő nem forduló - eszményi képét jeleníti meg. Az éves fényváltozások által metszett fehér relief vonalhálózatára rajzolódnak a mindennapok fénynégyszögei.

 

Emlékező napóra, 4. tabló - Lévay Jenő
4/10
Emlékező napóra, 4. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 5. tabló - Lévay Jenő
5/10
Emlékező napóra, 5. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 6. tabló - Lévay Jenő
6/10
Emlékező napóra, 6. tabló - Lévay Jenő

 

 

Ez a dombormű, bár a valóságon alapul, mégis egy szubjektív ábrázolás. A képen megjelenik három gomolygó szellemalak, talán az Ősz, a Tél, és a Tavasz… Erről a „számlapról" nem olvashatóak le lineáris adatok, lényege szerint belső időt mutat. Napóránk csak tapintatosan figyelmeztet a külső és belső idő közötti eltérésekre. Kronosz és Kairosz itt együtt lejti fénylő táncát. Néha testközelben, néha a színpad ellentétes szélein, de a kettejüket összekötő fényfonál soha nem szakad el, csak újra meg újra elhalványul és felerősödik. A sötét napok kitüntetett perceiben projektorral vetíthetjük az éves benapozás filmjét a reliefre. A benapozás filmje esetleg szerepet kaphat az iskola jeles napjain. Az idők során emblematikussá válhat, ha például ennek a filmnek a képeivel kísérjük a Himnuszt minden iskolai ünnepélyen. A fehér relief egyébként lehetőséget nyújt más filmek vetítésére is.

 

Emlékező napóra, 7. tabló - Lévay Jenő
7/10
Emlékező napóra, 7. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 8. tabló - Lévay Jenő
8/10
Emlékező napóra, 8. tabló - Lévay Jenő

Emlékező napóra, 9. tabló - Lévay Jenő
9/10
Emlékező napóra, 9. tabló - Lévay Jenő

 

 

Kivitelezés
A dombormű anyaga festett, préselt farost lemez, 6,5 x 8,3 m. A fehér relief közvetlenül a gipszkarton falra kerül, annak teljes terjedelmében. A dombormű rajzolatát felső maróval véssük be a lemezekbe. A 16 mm vastag MDF lemezeket 60 x 60 cm raszterű gyalult léc vázra szereljük, amelyet dübelezéssel rögzítünk a gipszkarton mögötti vasbeton falba. Az MDF lemezek megmunkálása, alapozófestése műhelyben történik, a helyszíni szerelést, glettelést, festést guruló állványról végezzük el.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.