Épülettervek/Hallgatói terv

Forum Hungaricum? Kiiratkozás az Erzsébet téren – Borenich Levente diplomaterve

1/38

Erzsébet tér, a Kioszk épülete. A felvétel 1890 után készült. forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.101

Az Andrássy út torkolata az új Madách úttal és a kiszélesített mai József Attila úttal, építész: Vágó József. forrás: Budapest művészi újjáépítése Vágó József elgondolása szerint, Budai István kiadása, Budapest, 1936 (Lechner Tudásközpont szakkönyvtára)

A MÁVAUT autóbusz-pályaudvar peronjáról pakolják a bőröndöket a buszok tetejére, Erzsébet (Sztálin) tér - építész: Nyiri István. forrás: Fortepan

Lesüllyesztett kiállítótér, belső nézet - Reimholz Péter Mesteriskolás pályázata (1970) Nemzeti Szalon. forrás: Eredeti tervrajz, szkennelve

Helyszínrajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Ikon - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Jelenlegi állapot - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Buszpályaudvarra szerkesztett raszter - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Platformok - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Platformok diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Program diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Közlekedők diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Zöldfelület és víztárolás diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Felszíni formák diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Vezérszinti alaprajz 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

AA metszet és BB metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

CC metszet és DD metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

EE metszet és FF metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Lakócella alaprajz és metszetek 1:50 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Lakócella, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal homlokzatok 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal nézet és általános alaprajz 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kerengő és rámpa kapcsolata, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Plenáris terem, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kerengő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Zöldtető és levilágítók , axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Vetítés a falon, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal és lejtő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Rámpa és udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kilátás a fal tetőteraszáról - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Érkezés a József Nádor tér felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Érkezés az Andrássy út felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Madártávlat - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Recepció - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Rámpa, peron és fal - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Fal, lejtő és plenáristerem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Plenáris terem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

?>
Erzsébet tér, a Kioszk épülete. A felvétel 1890 után készült. forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.101
?>
Az Andrássy út torkolata az új Madách úttal és a kiszélesített mai József Attila úttal, építész: Vágó József. forrás: Budapest művészi újjáépítése Vágó József elgondolása szerint, Budai István kiadása, Budapest, 1936 (Lechner Tudásközpont szakkönyvtára)
?>
A MÁVAUT autóbusz-pályaudvar peronjáról pakolják a bőröndöket a buszok tetejére, Erzsébet (Sztálin) tér - építész: Nyiri István. forrás: Fortepan
?>
Lesüllyesztett kiállítótér, belső nézet - Reimholz Péter Mesteriskolás pályázata (1970) Nemzeti Szalon. forrás: Eredeti tervrajz, szkennelve
?>
Helyszínrajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Ikon - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Jelenlegi állapot - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Buszpályaudvarra szerkesztett raszter - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Platformok - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Platformok diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Program diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Közlekedők diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Zöldfelület és víztárolás diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Felszíni formák diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Vezérszinti alaprajz 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
AA metszet és BB metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
CC metszet és DD metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
EE metszet és FF metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Lakócella alaprajz és metszetek 1:50 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Lakócella, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Fal homlokzatok 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Fal nézet és általános alaprajz 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Kerengő és rámpa kapcsolata, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Plenáris terem, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Kerengő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Zöldtető és levilágítók , axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Vetítés a falon, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Fal és lejtő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Rámpa és udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Kilátás a fal tetőteraszáról - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
?>
Érkezés a József Nádor tér felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Érkezés az Andrássy út felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Madártávlat - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Recepció - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Rámpa, peron és fal - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Fal, lejtő és plenáristerem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
?>
Plenáris terem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár
1/38

Erzsébet tér, a Kioszk épülete. A felvétel 1890 után készült. forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.101

Az Andrássy út torkolata az új Madách úttal és a kiszélesített mai József Attila úttal, építész: Vágó József. forrás: Budapest művészi újjáépítése Vágó József elgondolása szerint, Budai István kiadása, Budapest, 1936 (Lechner Tudásközpont szakkönyvtára)

A MÁVAUT autóbusz-pályaudvar peronjáról pakolják a bőröndöket a buszok tetejére, Erzsébet (Sztálin) tér - építész: Nyiri István. forrás: Fortepan

Lesüllyesztett kiállítótér, belső nézet - Reimholz Péter Mesteriskolás pályázata (1970) Nemzeti Szalon. forrás: Eredeti tervrajz, szkennelve

Helyszínrajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Ikon - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Jelenlegi állapot - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Buszpályaudvarra szerkesztett raszter - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Platformok - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Platformok diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Program diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Közlekedők diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Zöldfelület és víztárolás diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Felszíni formák diagram - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Vezérszinti alaprajz 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

AA metszet és BB metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

CC metszet és DD metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

EE metszet és FF metszet 1:500 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Lakócella alaprajz és metszetek 1:50 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Lakócella, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal homlokzatok 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal nézet és általános alaprajz 1:100 - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kerengő és rámpa kapcsolata, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Plenáris terem, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kerengő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Zöldtető és levilágítók , axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Vetítés a falon, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Fal és lejtő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Rámpa és udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Kilátás a fal tetőteraszáról - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Érkezés a József Nádor tér felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Érkezés az Andrássy út felől - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Madártávlat - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Recepció - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Rámpa, peron és fal - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Udvar - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Fal, lejtő és plenáristerem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Plenáris terem - Forum Hungaricum? - Borenich Levente - fotó: Nagy-Csongor Boldizsár

Forum Hungaricum? Kiiratkozás az Erzsébet téren – Borenich Levente diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Forum Hungaricum? Kiiratkozás az Erzsébet téren – Borenich Levente diplomaterve

2022.09.26. 17:23
MÉD

Projektinfó

Forum Hungaricum? - Kiiratkozás az Erzsébet téren

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Építész:
Borenich Levente

Témavezető:
Getto Tamás

Diploma konzulens:
Takács Ákos

Szakdolgozati konulens:
Szentpéteri Márton

Makettben közreműködött:
Bazsó Ferenc, Bánáti Donatella, Borenich Dalma, Gábor Enikő, Kopacz Hanna, Kovács-Nagy Ferenc, Monti Elvira, Tímár Péter, Simon Dániel és Soóki-Tóth Anna

Makettfotók:
Nagy-Csongor Boldizsár

Intézmény:
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Dosszié:

MÉD:

Az Erzsébet térre rotációban költöznek be a „közélet szerzetesei". A mestermunka célja, hogy vizuális tartalommal töltse fel a „szekuláris kolostor" képzetét. Az egykori buszpályaudvar köré szervezett térkompozíció egymás mellé rendelt archetipikus térelemek láncolata, mely háttérként szolgálhat a városi rítusoknak.

Először tömör manifesztóban vázolom a tervem elméleti vonatkozását és az építészeti koncepciót, majd a diplomamunka kísérőszövegeként közlöm az opponensi véleményt.

Ikon - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
6/38
Ikon - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Manifesztó

1. HARC Akvárium klub, Fröccsterasz, Budapest Eye – a város értékes közterületeinek használatbavételéért folyó harcban győzelemre állnak a fogyasztásalapú, profitorientált gazdasági egységek.
2. TÁRSADALMASÍTÁS Az önkormányzat akciót szervez, melynek keretében szállást és teljes ellátást biztosít a város főterére ciklikusan, önkéntes alapon beköltöző városi polgároknak.
3. KIIRATKOZÁS A jelentkezők így időlegesen kiiratkozhatnak a bérmunka rendszeréből, cserébe vállalva, hogy elmélyülten foglalkoznak a közösség- és programszervezéssel.
4. KÖZÖSSÉG A kizsákmányoló és elidegenített munka helyett megélt és intim együttműködésen keresztül válhat lehetségessé, hogy a város polgárai ne atomizált egyénekként, hanem demokratikus és szolidáris közösségként éljenek együtt.
5. FÓRUM A "közélet szerzetesei" garantálják, hogy a főtér a társadalmi rértegek széles tömege számára elérhető fórumként működjön.

6. RECEPCIÓ Az új térkompozíció megőrzi és helyzetbe hozza a Nyiri István által tervezett távolsági buszpályaudvar – jelenleg Fröccsteraszként használt – épületét, ami ezentúl a város recepciójaként szolgál.
7. UDVAR Az Erzsébet tér nyugati oldalára a beköltöző közösség által szabályozható – nappal programozható, estére lezárható – 65 x 65 méteres lesüllyesztett udvar és hozzá kapcsolódó kollégium és szabadidős tér kerül.

8. LEJTŐ A tér körúthoz közelebb eső oldalán rámpás-lépcsős kialakítású városi tér kap helyet, mely teret ad a város polgárait bevonó politikai és kulturális eseményeknek.
9. FAL A lépcsőzetes platformok sorozatát a septizódiumszerű fal tömege zárja le, mely klubépületként tanulási és közösségi tereket biztosít a város számára, homlokzata vetítési és kommunikációs felülete a köztérnek.
10. MEZSGYE A társadalmasított fórumot sűrű erdős mezsgye szűri le a város szövetéről.

Borenich Levente


Nagy Iván opponenciája Borenich Levente mesterművéhez

Zavarban vagyok, mert Levente diplomatervében minden másképp van, az értékeléshez nincsenek meg a szokásos fogódzók. Legalább olyan fontos a tervet megalapozó elméleti, gondolati konstrukció, mint maga a mestermű. Ha nem fontosabb…

A terv önmagában könnyen felfejthetőnek tűnik, de a tervezői szándékok nem érthetők meg többek között Pier Vittorio Aureli érdekfeszítő, de hosszú szövegeinek elolvasása nélkül. Ha az értékelő átjut ezeken az akadályokon, akkor jutalma vagy a teljes elbizonytalanodás (az „én ezt nem tudom megírni" érzés), vagy a kalandvágy, hogy megpróbáljon „belehelyezkedni", egy a sajátjától teljesen eltérő gondolatmenetbe, megérteni egy elsőre idegennek tűnő narratívát.

Az utóbbit választva opponenciámban arra fektetném a hangsúlyt, hogy a terv, a szerzője által választott keretek között, mennyire konzekvens, és hogy eléri-e a célt, amit maga elé kitűzött.

Erzsébet-tér

1871-ben még minden oldalról körbeépített tér színházzal, később utóbbi helyett kioszk és Nemzeti Szalon, de végig egyértelmű térfalak és közterületi szerep. Ugyanez 1959-ben egy szétzilált, kontúrját vesztett térsor távolsági buszállomással, egy városszerkezeti értelemben véve rendkívül problémás helyen. A lényeget tekintve ez ma sincs másképp, nem tudjuk, hogy az Andrássy út honnan indul, hogy a Kiskörút hol fejeződik be, stb. Vágó József 1936-ban bemutatott fantáziatervein kívül nem sok próbálkozást lehet említeni a helyzet valódi rendezésére.

Az Andrássy út torkolata az új Madách úttal és a kiszélesített mai József Attila úttal, építész: Vágó József. forrás: Budapest művészi újjáépítése Vágó József elgondolása szerint, Budai István kiadása, Budapest, 1936 (Lechner Tudásközpont szakkönyvtára)
2/38
Az Andrássy út torkolata az új Madách úttal és a kiszélesített mai József Attila úttal, építész: Vágó József. forrás: Budapest művészi újjáépítése Vágó József elgondolása szerint, Budai István kiadása, Budapest, 1936 (Lechner Tudásközpont szakkönyvtára)

Hiába tűnt el a régi felszíni parkoló és lett helyette Gödör, illetve az utódai és mélygarázs, hiába alakult át a Volánbusz-épület, hiába minden tájépítészeti beavatkozás, maradt a káosz, a rövidlátó várospolitikai döntések és maszatolások konglomerátuma. Ami viszont paradox módon egyeseknek aranybánya, hiszen mindannyiunk szeme láttára rabolja le a teret a turisztikai ipar, a szórakoztatás és vendéglátás, és ahonnan a korábbi kulturális tartalom gyakorlatilag eltűnt.

A diplomaterv helyzetértékelésével, miszerint a téren valójában egy látens, hibrid háború folyik, a magam részéről egyetértek. Az utóbbi években – mióta a Gödör bezárt 2012-ben - egyetlen alkalommal sem éreztem késztetést, hogy ott időt töltsek, egy egyszerű áthaladás helyett is inkább megkerülöm a helyet. A diplomaterv kapcsán ettől teljesen függetlenül viszont elsősorban azt vizsgáltam, hogy fontos-e egyáltalán az Erzsébet-tér, mint helyszín.

Hasonló problémákkal küzdő közterületből bőven van Budapesten, nem kell messzire menni, a szomszédos Városháza-tér például teljesen kialakulatlan, félig-meddig létezik, ha egyáltalán, de igénytelen árusító bódé az van ott is szép számmal.

Meglátásom szerint az adott esetben a helyszín másodlagos a terv lényegét tekintve, de az Erzsébet-tér nagyon jó választás, mert felerősíti az egyébként elég provokatív üzenetet. Nem akarom karikírozni a dolgot, de tényleg oda csap, ahová kell, és nem finomkodik!

Funkció, működés

A tervezési program nagyon összetett és komplex, de a lényeg a „programozott, aktivizált köztér", amelynek politikai töltetet ad, hogy egyben a „neoliberális tér" antitézise is. Egy tudatosan megállásra késztető hely, amelyik ledobja magáról fogyasztói kultúrát, a kapitalista kényszerzubbonyt.

Az épületek ezt a narratívát szolgálják ki, a térhez képest másodlagosak. A szöveges leírásokban előkerülnek a 20-as évek szovjet munkásklubjai, de a szakdolgozat függelékében Levente egy ciklikusan beköltöző önkéntesek által fenntartott és működtetett, „kolostorszerűen" működő intézményt vizionál, amelyik szimbiózisban van a köztérrel.

Lakócella, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
20/38
Lakócella, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Nevezhetjük akár bentlakásos városi kultúrarénának is, de az igazi funkció a városlakók emberi kapcsolatainak átalakítása, hogy a térhasználatot értékalapú modell hiányában ne a fogyasztás határozza meg. A háttérben felsejlik Mosei Ginzburg és Ignaty Milinis Narkomfin épülete (Moszkva 1932), de a Fourier ihlette Familistére is, amely 1872-ben épült (Guise, Franciaország, építtető: Jean-Baptiste Godin). Végre egy utópia!

Tegyük félre a szkepticizmusunkat, legalább egy időre higgyük el, hogy a tér átalakulhat így, és lesz évente háromszor 48-48 önkéntes, akik szívvel-lélekkel működteti az intézményt. Képzeljük el, hogy megérkezünk ide, és bejárjuk az egész együttest. Az első ámulat után rögtön jönnek a kérdések…

Sajnos Reimholz Pétert már nem tudom felhívni, hogy annak idején miért süllyesztette le a Mesteriskola felvételi pályázatán a Nemzeti Szalon tereit, de gyanítom, hogy nem akart túl nagy helyet elfoglalni a téren és tartotta a távolságot a buszpályaudvartól.

De Levente itt van, kérdezem is, több okból. A föld kiemelése a folyó közelsége miatt nem logikus lépés, ráadásul a történeti adatok szerint a tér helyén valamikor temető volt. De ennél fontosabb, hogy ennek a meghatározó döntésnek elég erős elidegenítő hatása lehet.

Kerengő és rámpa kapcsolata, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
23/38
Kerengő és rámpa kapcsolata, axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Nem egyformán reagálunk egy ilyen helyzetre, ha le kell ereszkedni, szinte alá kell merülni, ha be akarunk kapcsolódni a lenti világba. Ez sokakat visszatarthat, esetleg taszíthat. Az építészeti szándék a „beszippantás" volt, de a konkrét döntéseknek köszönhetően az intézmény az egyik felén inkább elkülönül, elhatárolódik a városi nyüzsgéstől. A FAL és a volt buszpályudvar közötti lelépcsőző egység ilyen szempontból jobban működik.

A -01 szint megközelítése a hosszú rámpákon nehézkes, a pluszban tervezett két lift nagyon kevés ahhoz, hogy akadálymentesnek tekinthessük a többszintessé váló Erzsébet-teret. Az alsó vezérszinten, amely hol kissé kaotikus, hol túlszabályozott, belül is sok eltérő szintmagasság van. Mi lesz a mozgássérültekkel, ők nem lehetnek önkéntesek? A „design for all" elve biztosan nem a neoliberális kapitalizmusról szól, ennek a helynek 100 százalékig demokratikusnak kellene lennie!

A mélyítés miatt bizonytalan helyzetbe kerül a Nyíri- féle épület is, egyes metszetekben olyan mintha egy gáton állna. Ha feltétlenül szükséges a térbeli lehatárolás, akkor az lehetne finomabb is, jóval kisebb mélységgel. Végül az utolsó dilemma: kell ilyen sokat építeni ahhoz, hogy minden működjön a vízió szerint? Erősíti ez a méret az üzenetet?

A parkból viszonylag kevés marad, a zöldfelület egy változó szélességű sávvá degradálódik, jelentősen lecsökken. Nehezen emésztem a rengeteg kivágott fát, újra eszembe jut, hogy a Gödör visszafoglalásával és felélesztésével is mennyi mindent el lehetne érni, de meg kell értenem, hogy itt és most egy szupererős állításra volt szükség.

Zöldtető és levilágítók , axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
26/38
Zöldtető és levilágítók , axonometrikus rajz - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Forma és karakter, avagy minden egyéb

Az együttes sokarcú, ami az adott helyen és térhasználat mellett talán indokolt is. Itt elsősorban nem az alkalmazott építészeti eszköztárra gondolok, hanem arra, hogy hol nyers és robosztus, hol cizellált és néhol egészen könnyed a karakter. A diplomaterv tudatosan és konzekvensen felvállalja a „formáltságot" (Aureli nyomán – akivel szívesen vitatkoznék ezzel, és a komplexitás vizsgálatára vonatkozó sommás, téves véleményével kapcsolatban is – „making of form"), hogy ezzel is jelezze a választott köztér problematikus voltát.

Ellentmondást vélek viszont felfedezni a helyenként játékos és barátságos formák, mint például a kisebb süllyesztett udvarok térszinti kivágásai, és a masszív lépcső- és rámpamellvédek között. Az egyik csalogat és felkelti az érdeklődést, a másik majdnem félelmetes, a képzeletemben egyáltalán nem vonzó hatalmi, vagy rituális tereket előhívó.

Fal és lejtő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente
28/38
Fal és lejtő - Forum Hungaricum? - Borenich Levente

Aztán ott van a FAL, amelyik mintha ötvözni próbálná ezt a kettőt, párhuzamosan szembe állítva a volt buszállomással. A párbeszédnek a kettő között valószínűleg több hozadéka lett volna.  Ennek az elemnek a szerepét egyébként funkcionálisan, és a tömegkompozíció részeként is megkérdőjelezhetőnek tartom. A vöröses szín is zavar, bár kétségtelen, hogy ez a felmagasodó keskeny téglatest véd a zajoktól. Igaz, ez az akusztikai probléma egyszerűbb eszközökkel is megoldható lenne, például egy könnyűszerkezetes, vetítésre is alkalmas felülettel.

A terv épületegyüttese túlméretezett, de mégis válaszol a maga módján a fenntarthatósági kérdésekre. Energetika, környezetbarát energiatermelés, stb. mind fontosak, de előbb változtassuk meg az emberek gondolkodását és cseréljük le a kapitalista rendszert, mert igazából annak belső logikájából következik minden környezeti probléma is, szól az állítás. Valljuk be, van ebben igazság…

Nagy Iván

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.