Nézőpontok/Vélemény

Hét igazán színes hazai homlokzat műanyagból

1/15

Az 1988-ban átadott békéscsabai autóbusz-állomás az ország egyik első nagy buszpályaudvara, ami a kinőtt belvárosi állomás helyett, immár a vasút közvetlen szomszédságába került.

Nemes Roland építész munkájának eredményeként egy igazán karakteres központi kiszolgáló épület került a műemlék vasútállomás épülete mellé. Könnyűszerkezetes homlokzati függönyfalai az egykori FÉMMUNKÁS termékcsalád részei.

A budapesti angyalföldi Dunapart egyik meghatározó épülete a Magyar Alumíniumipari Tröszt egykori székháza (ma Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) 1966-ban épült Mináry Olga tervei alapján, aki két évvel korábban, első nőként vehette át az Ybl-díjat.

Az irodaház szomszédságában áll a mindössze 26 évvel korábban felszentelt református templom. A homlokzat mai, égkék képét az 1992-re véget ért felújítás alakította ki, amikor az eredeti alumínium függönyfalakat energiahatékonyabb, és nem kevésbé jellegzetes, kék műanyag panelekre cserélték, Böjthe Tamás tervei alapján.

A homlokzat átváltozása, bár szintén karakteresre sikerült, az eredeti tervező tudta és beleegyezése nélkül történt, kiváltva a korabeli szaksajtó kritikáját. Állapota azonban 33 év után is kiváló.

Újpalota sok hasonló, modern ipari épülete közt nem nehéz észrevenni a Könnyűipari Szerelő és Építő Vállalat 1985-ben épült egykori telephelyét.  

A könnyűszerkezetes elemekből álló homlokzat mögött egykor elegáns bemutatótermek és irodák sora várta az ügyfeleket.  

Az épületet a rendszerváltás után nyomdaként hasznosították, ma pedig több kis cég, zömmel nyílászáró forgalmazók és autószervizek működnek benne.

Még különlegesebb szerkezetet rejt a Hungária körúti Domus áruház. Négy fő szintjének hídszerkezetnek is beillő födémjei több mint húsz méter fesztávolságúak, köztük szabadon alakítható terekkel. A tervező Lázár Antal és Reimhozl Péter párosa, később több áruházat is tervezhetett.

Sajnos már csak emlék Budapest egykori legelőremutatóbb intermodiális csomópontja, Kőbánya-Kispest eredeti állomásépülete. A Déli Pályaudvart, vagy a Nyugati téri Skála áruházat tervező Kővári György itt egy különösen jellegzetes, és jól funkcionáló épületet alakított ki, ami tizenöt évvel ezelőtti teljes átépítéséig állt eredeti formájában.

A homlokzat előre gyártott műanyag elemei a csónakok gyártásával foglalkozó balatonfüredi Sirály Ktsz-nél készültek, és magukban foglalták a belső hőszigetelés és burkolatokat is. A különleges homlokzati panelekből két múzeum is megmentett néhány darabot.

Szerencsére Kővári György egy másik, kicsit hasonló épülete ma is látható, két terézvárosi kis utca kereszteződésében.

A közeli MÁV-kórház nővérszállója az 1974-es tervek szerint 1980-ra készült el, homlokzati burkolta ezúttal is Balatonfüredről érkezett.

Különleges helyen, Óbuda régi városszövetében, tíz évesre nyúlt tervezési, építési folyamat végén, 1979-re készült el az egykori Agrober irodaház, Jurcsik Károly és Parádi Károly tervei alapján.

Az 56 évvel ezelőtti tervezése idején rendkívül modern épület vasbeton födémjeit karcsú acél oszlopok tartják, és eredetileg is központi klímaberendezéssel, belső álmennyezetekkel épült. Egyedi homlokzati paneljei Poliészterből készültek, a Chemical vállalatnál.

?>
Az 1988-ban átadott békéscsabai autóbusz-állomás az ország egyik első nagy buszpályaudvara, ami a kinőtt belvárosi állomás helyett, immár a vasút közvetlen szomszédságába került.
?>
Nemes Roland építész munkájának eredményeként egy igazán karakteres központi kiszolgáló épület került a műemlék vasútállomás épülete mellé. Könnyűszerkezetes homlokzati függönyfalai az egykori FÉMMUNKÁS termékcsalád részei.
?>
A budapesti angyalföldi Dunapart egyik meghatározó épülete a Magyar Alumíniumipari Tröszt egykori székháza (ma Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) 1966-ban épült Mináry Olga tervei alapján, aki két évvel korábban, első nőként vehette át az Ybl-díjat.
?>
Az irodaház szomszédságában áll a mindössze 26 évvel korábban felszentelt református templom. A homlokzat mai, égkék képét az 1992-re véget ért felújítás alakította ki, amikor az eredeti alumínium függönyfalakat energiahatékonyabb, és nem kevésbé jellegzetes, kék műanyag panelekre cserélték, Böjthe Tamás tervei alapján.
?>
A homlokzat átváltozása, bár szintén karakteresre sikerült, az eredeti tervező tudta és beleegyezése nélkül történt, kiváltva a korabeli szaksajtó kritikáját. Állapota azonban 33 év után is kiváló.
?>
Újpalota sok hasonló, modern ipari épülete közt nem nehéz észrevenni a Könnyűipari Szerelő és Építő Vállalat 1985-ben épült egykori telephelyét.

 
?>
A könnyűszerkezetes elemekből álló homlokzat mögött egykor elegáns bemutatótermek és irodák sora várta az ügyfeleket.

 
?>
Az épületet a rendszerváltás után nyomdaként hasznosították, ma pedig több kis cég, zömmel nyílászáró forgalmazók és autószervizek működnek benne.
?>
Még különlegesebb szerkezetet rejt a Hungária körúti Domus áruház. Négy fő szintjének hídszerkezetnek is beillő födémjei több mint húsz méter fesztávolságúak, köztük szabadon alakítható terekkel. A tervező Lázár Antal és Reimhozl Péter párosa, később több áruházat is tervezhetett.
?>
Sajnos már csak emlék Budapest egykori legelőremutatóbb intermodiális csomópontja, Kőbánya-Kispest eredeti állomásépülete. A Déli Pályaudvart, vagy a Nyugati téri Skála áruházat tervező Kővári György itt egy különösen jellegzetes, és jól funkcionáló épületet alakított ki, ami tizenöt évvel ezelőtti teljes átépítéséig állt eredeti formájában.
?>
A homlokzat előre gyártott műanyag elemei a csónakok gyártásával foglalkozó balatonfüredi Sirály Ktsz-nél készültek, és magukban foglalták a belső hőszigetelés és burkolatokat is. A különleges homlokzati panelekből két múzeum is megmentett néhány darabot.
?>
Szerencsére Kővári György egy másik, kicsit hasonló épülete ma is látható, két terézvárosi kis utca kereszteződésében.
?>
A közeli MÁV-kórház nővérszállója az 1974-es tervek szerint 1980-ra készült el, homlokzati burkolta ezúttal is Balatonfüredről érkezett.
?>
Különleges helyen, Óbuda régi városszövetében, tíz évesre nyúlt tervezési, építési folyamat végén, 1979-re készült el az egykori Agrober irodaház, Jurcsik Károly és Parádi Károly tervei alapján.
?>
Az 56 évvel ezelőtti tervezése idején rendkívül modern épület vasbeton födémjeit karcsú acél oszlopok tartják, és eredetileg is központi klímaberendezéssel, belső álmennyezetekkel épült. Egyedi homlokzati paneljei Poliészterből készültek, a Chemical vállalatnál.
1/15

Az 1988-ban átadott békéscsabai autóbusz-állomás az ország egyik első nagy buszpályaudvara, ami a kinőtt belvárosi állomás helyett, immár a vasút közvetlen szomszédságába került.

Nemes Roland építész munkájának eredményeként egy igazán karakteres központi kiszolgáló épület került a műemlék vasútállomás épülete mellé. Könnyűszerkezetes homlokzati függönyfalai az egykori FÉMMUNKÁS termékcsalád részei.

A budapesti angyalföldi Dunapart egyik meghatározó épülete a Magyar Alumíniumipari Tröszt egykori székháza (ma Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) 1966-ban épült Mináry Olga tervei alapján, aki két évvel korábban, első nőként vehette át az Ybl-díjat.

Az irodaház szomszédságában áll a mindössze 26 évvel korábban felszentelt református templom. A homlokzat mai, égkék képét az 1992-re véget ért felújítás alakította ki, amikor az eredeti alumínium függönyfalakat energiahatékonyabb, és nem kevésbé jellegzetes, kék műanyag panelekre cserélték, Böjthe Tamás tervei alapján.

A homlokzat átváltozása, bár szintén karakteresre sikerült, az eredeti tervező tudta és beleegyezése nélkül történt, kiváltva a korabeli szaksajtó kritikáját. Állapota azonban 33 év után is kiváló.

Újpalota sok hasonló, modern ipari épülete közt nem nehéz észrevenni a Könnyűipari Szerelő és Építő Vállalat 1985-ben épült egykori telephelyét.  

A könnyűszerkezetes elemekből álló homlokzat mögött egykor elegáns bemutatótermek és irodák sora várta az ügyfeleket.  

Az épületet a rendszerváltás után nyomdaként hasznosították, ma pedig több kis cég, zömmel nyílászáró forgalmazók és autószervizek működnek benne.

Még különlegesebb szerkezetet rejt a Hungária körúti Domus áruház. Négy fő szintjének hídszerkezetnek is beillő födémjei több mint húsz méter fesztávolságúak, köztük szabadon alakítható terekkel. A tervező Lázár Antal és Reimhozl Péter párosa, később több áruházat is tervezhetett.

Sajnos már csak emlék Budapest egykori legelőremutatóbb intermodiális csomópontja, Kőbánya-Kispest eredeti állomásépülete. A Déli Pályaudvart, vagy a Nyugati téri Skála áruházat tervező Kővári György itt egy különösen jellegzetes, és jól funkcionáló épületet alakított ki, ami tizenöt évvel ezelőtti teljes átépítéséig állt eredeti formájában.

A homlokzat előre gyártott műanyag elemei a csónakok gyártásával foglalkozó balatonfüredi Sirály Ktsz-nél készültek, és magukban foglalták a belső hőszigetelés és burkolatokat is. A különleges homlokzati panelekből két múzeum is megmentett néhány darabot.

Szerencsére Kővári György egy másik, kicsit hasonló épülete ma is látható, két terézvárosi kis utca kereszteződésében.

A közeli MÁV-kórház nővérszállója az 1974-es tervek szerint 1980-ra készült el, homlokzati burkolta ezúttal is Balatonfüredről érkezett.

Különleges helyen, Óbuda régi városszövetében, tíz évesre nyúlt tervezési, építési folyamat végén, 1979-re készült el az egykori Agrober irodaház, Jurcsik Károly és Parádi Károly tervei alapján.

Az 56 évvel ezelőtti tervezése idején rendkívül modern épület vasbeton födémjeit karcsú acél oszlopok tartják, és eredetileg is központi klímaberendezéssel, belső álmennyezetekkel épült. Egyedi homlokzati paneljei Poliészterből készültek, a Chemical vállalatnál.

Nézőpontok/Vélemény

Hét igazán színes hazai homlokzat műanyagból

2025.04.06. 17:07
1/15

Az 1988-ban átadott békéscsabai autóbusz-állomás az ország egyik első nagy buszpályaudvara, ami a kinőtt belvárosi állomás helyett, immár a vasút közvetlen szomszédságába került.

Nemes Roland építész munkájának eredményeként egy igazán karakteres központi kiszolgáló épület került a műemlék vasútállomás épülete mellé. Könnyűszerkezetes homlokzati függönyfalai az egykori FÉMMUNKÁS termékcsalád részei.

A budapesti angyalföldi Dunapart egyik meghatározó épülete a Magyar Alumíniumipari Tröszt egykori székháza (ma Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) 1966-ban épült Mináry Olga tervei alapján, aki két évvel korábban, első nőként vehette át az Ybl-díjat.

Az irodaház szomszédságában áll a mindössze 26 évvel korábban felszentelt református templom. A homlokzat mai, égkék képét az 1992-re véget ért felújítás alakította ki, amikor az eredeti alumínium függönyfalakat energiahatékonyabb, és nem kevésbé jellegzetes, kék műanyag panelekre cserélték, Böjthe Tamás tervei alapján.

A homlokzat átváltozása, bár szintén karakteresre sikerült, az eredeti tervező tudta és beleegyezése nélkül történt, kiváltva a korabeli szaksajtó kritikáját. Állapota azonban 33 év után is kiváló.

Újpalota sok hasonló, modern ipari épülete közt nem nehéz észrevenni a Könnyűipari Szerelő és Építő Vállalat 1985-ben épült egykori telephelyét.  

A könnyűszerkezetes elemekből álló homlokzat mögött egykor elegáns bemutatótermek és irodák sora várta az ügyfeleket.  

Az épületet a rendszerváltás után nyomdaként hasznosították, ma pedig több kis cég, zömmel nyílászáró forgalmazók és autószervizek működnek benne.

Még különlegesebb szerkezetet rejt a Hungária körúti Domus áruház. Négy fő szintjének hídszerkezetnek is beillő födémjei több mint húsz méter fesztávolságúak, köztük szabadon alakítható terekkel. A tervező Lázár Antal és Reimhozl Péter párosa, később több áruházat is tervezhetett.

Sajnos már csak emlék Budapest egykori legelőremutatóbb intermodiális csomópontja, Kőbánya-Kispest eredeti állomásépülete. A Déli Pályaudvart, vagy a Nyugati téri Skála áruházat tervező Kővári György itt egy különösen jellegzetes, és jól funkcionáló épületet alakított ki, ami tizenöt évvel ezelőtti teljes átépítéséig állt eredeti formájában.

A homlokzat előre gyártott műanyag elemei a csónakok gyártásával foglalkozó balatonfüredi Sirály Ktsz-nél készültek, és magukban foglalták a belső hőszigetelés és burkolatokat is. A különleges homlokzati panelekből két múzeum is megmentett néhány darabot.

Szerencsére Kővári György egy másik, kicsit hasonló épülete ma is látható, két terézvárosi kis utca kereszteződésében.

A közeli MÁV-kórház nővérszállója az 1974-es tervek szerint 1980-ra készült el, homlokzati burkolta ezúttal is Balatonfüredről érkezett.

Különleges helyen, Óbuda régi városszövetében, tíz évesre nyúlt tervezési, építési folyamat végén, 1979-re készült el az egykori Agrober irodaház, Jurcsik Károly és Parádi Károly tervei alapján.

Az 56 évvel ezelőtti tervezése idején rendkívül modern épület vasbeton födémjeit karcsú acél oszlopok tartják, és eredetileg is központi klímaberendezéssel, belső álmennyezetekkel épült. Egyedi homlokzati paneljei Poliészterből készültek, a Chemical vállalatnál.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.