Hogyan épül fel egy egyetem?
Megújulás és hagyomány - ez a két szó fémjelzi a felújított Ludovika Campust, amely a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kormányzati támogatással fejlesztett létesítményeinek ad otthont. Az Orczy téren egyrészt a már meglévő építészeti értékek megőrzése, másrészt kortárs igények által életre hívott új oktatási és kollégiumi épületek létrehozása volt a cél. Kőrösi Boglárka írása.
Az új oktatási épület, illetve a campus-hoz csatlakozó sportközpont átadásával lezárult a Nemzeti Közszolgálati Egyetem épületeinek több évig tartó felújítása, illetve megépítése. A kiemelt állami beruházás keretében megvalósuló projekt a Pollack Mihály tervezte egykori Ludoviceum épületének korszerűsítésére, új oktatási épületek és kollégium létrehozására, sportközpont kialakítására, illetve a történelmi Orczy park rendezésére terjedt ki. Azok a hallgatók, akik a jövő tanévtől kezdik meg tanulmányaikat a Ludovika Campuson, már az új komplexum valamennyi előnyét élvezhetik. A munkában közreműködő építészeknek azonban legalább olyan hálás feladatot jelentett a tervezésben való részvétel, mint amennyi kiváltságot nyújt majd a campus a hallgatók számára - egyrészt a nagy múltú helyszín szelleme miatt, másrészt az új egyetemváros létrehozását célzó projekt volumenéből adódóan.
A továbbiakban az új oktatási épületről lesz szó, amelyet a tavaly átadott kollégiumhoz hasonlóan, Finta József és Szabó Tamás János vezetésével, a Finta Stúdió tervezett. A négy emeletes, 21 000 m2-t elfoglaló épület a régi akadémia és a tó közé eső területen, a park Üllői úti oldalán kapott helyet. Funkcióját tekintve az Államtudományi és Közigazgatási, valamint a Rendészettudományi Kar dékáni hivatalainak és tanszéki irodáinak ad otthont, továbbá több tucat oktatóterem és két nagyelőadó is várja itt a hallgatókat. Utóbbiak egyúttal 300, illetve 500 fő befogadására alkalmas, nagyobb egyetemi rendezvények és konferenciák helyszíneként is szolgálnak majd a jövőben. Az épületben saját konyhával felszerelt étterem, illetve pince és mélygarázs is található.
Mivel a felsőoktatás nyilvánvalóan nem pusztán a tanulásban merül ki - hiszen közösségi életet is szervez -, az alaprajzi program egyik legfontosabb szempontja a racionalitásra való törekvés mellett az volt, hogy az oktatási egységeken túl az óraközi időtöltésnek is nagyvonalú tereket nyújtson. Két raszter egymásra vetítéséből alakult ki az „S"-alakú funkcionális tömb, mely két, háromszög alakú közösségi teret hoz létre. A két háromszög alakú tér kétféle közösségi funkciót betöltő “tornác": az egyik az Üllői út felől az épület reprezentatív bejárataként az érkezés tere, azonban lépcsőzetes ülőhelyeivel egyben találkozási pont is. A másik, Orczy kertre néző emeleti terasz kifejezetten az oktatási épülethez tartozó pihenőtér, és bár pozíciója miatt elkülönül a kerttől, lombkorona szinti magasságának köszönhetően mégis része a park zöldterületének. A teraszon kialakított lépcsős rendszer rendezvények lelátójaként is szolgálhat – ahogy a hivatalos megnyitó során is történt.
A tágas földszinti traktuson az aula vezet keresztül: bal kéz felől tantermek egy blokkja, jobbról pedig újabb rendezvényre vagy közösségi időtöltésre alkalmas tér található, lépcsőzetes üléssorral - az ezt határoló üvegezett oldalfal a parkra néz, ismét kapcsolatot teremtve a kerttel. A kisebbik előadó és a földszinti tantermek közé szintén az előbb említett “belső kertek" egyike ékelődik be, míg a nagyobbik előadó az étterem-büféhez kapcsolódik, az étkező pedig a park másik oldala felé nyílik meg. A koncepció visszatérő motívuma a lépcsős kialakítású közösségi tér, amely az előbb említett példán kívül megfigyelhető az érkezések terén, az emeleti teraszon, vagy a központi közlekedőtérben is. Az építészek hittek abban, hogy ez a gesztus az áthaladás helyett a megállást, a tér „benépesítését" ösztönözheti - úgy tűnik, a valós használat ezt vissza is igazolta.
Az „S"-alakú tömeg az emeleteken két funkcionális egységre osztódik: az északi oktatói szárnyra, illetve a déli oktatási szárnyra. Ezek csuklópontjában található a belső közösségi életet generáló, lépcsőzetes kialakítású fő közlekedési mag, mely átlátásaival vizuálisan összekapcsolja az Orczy kertet az Üllői úttal. Tehát nem csak a közösségi tér szervezésében tölt be fontos szerepet, de a park felé is gesztusértékkel bír.
A Ludovika-projekt egészében ugyanis kiemelt fontosságot kapott az Orczy-kert és a Ludovika-tér rendezése is, így nem véletlen, hogy az új épületek is megnyílnak a környék felé. A körülhatárolt campus-terület bizonyos részeit - például a csónakázótavat vagy a sportlétesítményeket - a lakossági is használhatja.
Kőrösi Boglárka
Többek között a Nemzeti Közszolgálati Egyetem - Oktatási Épület is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.